Van hypo naar hyper

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Sinds een jaar of 8 slik ik euthyrox. 112 microgram.
Het probleem werd destijds duidelijk doordat ik last had van inwendig trillen bij rust, alsof er een vrachtauto langs reed.
3 maanden geleden kreeg ik weer last van inwendig trillen. Maar nu anders. Het voelde meer als hartkloppingen en het werd steeds erger, weer in rust en vooral 's nachts en 's morgens voordat ik op sta. Na drie maanden was ik eindelijk zo slim om bloed te laten prikken. Mijn TSH was gedaald van 1,3 naar 0,48 en de T4 gestegen van 21,1 naar 22,1. Deze waarden zeggen mij op zich niks, maar zouden blijkbaar de oorzaak kunnen zijn van mijn klachten. Verder geen klachten, behalve angst, maar daar ben ik zo wie zo heel gevoig voor.
De huisarts heeft mijn dosis nu verlaagd naar 100 microgram. Maar ik las dat je ook twee dagen kunt overslaan en daarna op de nieuwe dosis kunt gaan zitten. Is dit een idee? Ik wil wel graag van dat akelige gevoel en mijn angsten af...
Groet,
Astrid
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Teun »

Je zou inderdaad een paar dagen over kunnen slaan, dan ben je iets sneller van je hyperklachten af.
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Als ik zo even rond kijk op dit forum, begrijp ik het dan goed dat mijn waarden wel normaal zijn? Kan ik dan toch klachten ervaren die bij een te snel werkende schildklier horen?
Mijn gewicht is trouwens 56 kilo, maakt dat ook nog iets uit wat betreft de dosis euthyrax die ik slik?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Kiek »

Hallo Astrid,

Je gewicht geeft een idee welke startdosering het beste/beter is.
Voor de verdere instelling met levothyroxine is je gewicht in principe niet meer van belang.
Je dosering wordt immers aangepast aan je FT4/TSH-waarden.

Je FT4/TSH-waarden worden ook beïnvloed door het tijdstip en de omstandigheden van prikken.
's Ochtends vroeg, vers uit bed, nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag, in hetzelfde lab. Dan pas heb je wat aan de uitslagen van FT4/TSH.
Als je deze regel vasthoudt, dan zijn je vorige waarden te vergelijken met nieuwe waarden.
Zo is de hoogte van je waarden, een stabilisatie, vooruitgang of achteruitgang beter te begrijpen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik alik altijd op hetzelfde moment, een half uur voor het ontbijt.
Ik vraag me vooral af: zijn mijn waardes dusdanig dat mijn klachten (met name trilkerig/hartklopachtig gevoel, maar ik ben bv ook steeds misselijk) erdoor te verklaren zijn?
Zou ik me in dat geval na twee dagen geen medicijn te slikken me al beter moeten voelen?
Groet,
Astrid
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Kiek »

Hallo Astrid,

Natuurlijk is je mogelijke gehyper afhankelijk van je waarden.
Je FT4 steeg van 21.1 naar 22.1 pmol/l.
Misschien ervaar je die 22 pmol/l nét als teveel.
Dan zijn 2 dagen zonder levothyroxine inderdaad voldoende om je beter te voelen.
Die 2 dagen krijgt je overmaat aan T4 de gelegenheid om af te breken, en zich te verwijderen (het meeste in de wc, en een restant zoals jodide ergens in je lijf, en verdwijnt wat later vast ook in de wc).
Dat afbreken gaat bij T4 niet zo heel erg snel, vanwege de lange halfwaardetijd.

Ga je wel altijd 's ochtends vroeg naar het lab, zonder levothyroxinedosis van die dag?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Nee, ik neem altijd meteen na het opstaan de euthyrax, ook als ik ga prikken. Maar als dat altijd zo is, maakt het dan iets uit? Anders vergelijk je toch ook twee verschillende dingen?
Als ik de volgende keer voor het slikken en voor het eten ga, kun je de waarden dan nog wel goed met elkaar vergelijken?
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Ik ben even helemaal de,weg kwijt. Door allemaal domme hersenspinsels ben ik nogal raar bezig geweest met de medicatie de laatste dagen. Toen ik hoorde,dat ik mocht minderen naar 100 wilde ik wat sneller, dus nam ik driekwart van de 112.
De volgende dag dacht ik: wees verstsndig en doe wat de dokter zegt: 100.
Toen las ik over het twee dagen overslaan, dat vond ik wat heftig dus,ik dacht ik neem 50.
Toen mijn vraag hier gesteld en besloten: toch maar twee dagen overslaan en dus gister niet genomen.
Gisteravond veel last en heel moe. Vannacht ging het heel slecht: ik durfde mijn ogen bijna niet dicht te doen, het voelde alsof ik zou flauwvallen.
En nu voel ik me wel redelijk.Beter dan de afgelopen dagen, geloof ik.
Maar wat moet ik nu doen? Vandaag gewoon gaan slikken of toch vandaag nog overslaan?
Help!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Kiek »

Hallo Astrid,

Dus 3/4 van 112 is ongeveer 80 µg levothyroxine.
De volgende dag 100 µg.
Toen 50 µg.
Daarna en dagje 0 µg.

Dat is ook een manier van doseren.
Beetje ingewikkeld, maar heus niet slechter.
Als je maar weet wat je doet en waarom je het doet.

De kop van je levothyroxinevoorraad is er nu af.
Er blijft nog een enorme lading in je lijf over.
Kijk maar naar de rode dalende lijn op onderstaand plaatje.

Nu ga je vast gewoon verder met de 100 µg.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 1457 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Hoi Kiek,
Inderdaad gister 100 genomen. Maar de klachten kwamen behoorlijk terug... het pilletje van vandaag heb ik nog niet genomen. Mijn gevoel zegt dat ik nog veel te veel medicijn in mijn bloed heb en dat ik hem beter niet kan nemen. De klachten zijn in februari begonnen en steeds erger geworden, dus ik krijg al een flinke tijd teveel.

Wat voor gegevens zijn er nodig om mijn setpoint te bepalen? Is dat dan mijn ideale waarde zodat ik na bloedprikken meteen weet of ik iets meer ofciets minder moet slikken?

Alvast weer bedankt voor je moeite om mijn berichtjes te lezen en te beantwoorden. Het betekent veel voor me om hierover met irmand van gedachten te kunnen wisselen.

Groet,
Astrid
Plaats reactie