Normale schildklierwaarden maar wel antistoffen, wat betekend dit?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
xsuusx93
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2019, 17:15

Normale schildklierwaarden maar wel antistoffen, wat betekend dit?

Bericht door xsuusx93 »

Hallo allemaal,

Al jaren heb ik allerlei vage klachten en inmiddels gediagnosticeerd met CVS en fibromyalgie, ze kunnen niet vinden wat het is. Toch ben ik daarnaast ook vaak ziek waardoor ik dacht, misschien is het iets auto immuuns. Vorige huisarts nam me niet serieus Inmiddels overgestapt naar een andere huisarts en die gelukkig wel! Ze heeft uitgebreid bloedonderzoek gedaan en op mijn verzoek ook op alle schildklierwaarden en antistoffen. Het vreemde is dat mijn schildklierwaarden allemaal normaal zijn (ook T3 etc), maar mijn antistoffen tegen de schildklier zijn 247.

Huisarts kon dit niet verklaren of het kwaad kan, heeft me voor de zekerheid doorverwezen naar een internist afdeling endocrinologie ook ivm de vele klachten. Nu ben ik erg benieuwd of er hier misschien ervaringsdeskundigen zitten die weten wat dit kan betekenen? Of zou het ook kunnen dat de antistoffen vals positief zijn omdat de schildklierfunctie wel goed is?

De rest van het bloedonderzoek was overigens normaal, alleen ANA (bloedtest op SLE) was zwak positief, huisarts laat het aan de internist over om het verder te onderzoeken.

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Normale schildklierwaarden maar wel antistoffen, wat betekend dit?

Bericht door Kiek »

Hallo Suus,

Chronisch spierpijn is erg vervelend! En het wordt er beter op als je ouder bent....kan ik uit ervaring vertellen.
Misschien heb je een klein tekort aan FT4, terwijl die misschien wel binnen de referentiewaarden valt?

Wat de antistoffen betreft:
De anti-TPO kan wel een handig hulpmiddel zijn voor de dokter. Het helpt bij de keuze.
Maar je hebt er zelf eigenlijk niet veel aan.

Bij mensen met een prima schildklierwerking kunnen jarenlang deze antistoffen in duizenden voorkomen, zonder enige consequentie.
Anderzijds zijn er mensen met een ernstige hypothyreoïdie waarbij de schildklierantistoffen negatief blijven.
Ik las dat bij mensen met schildklierkanker zonder anti-TPO, jaren later soms de anti-TPO wel gezien wordt.

Kortom, een ongeregeld zootje.
Anti-TPO relateert men aan de schildklier, maar tot op heden nogal vaag.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
xsuusx93
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2019, 17:15

Re: Normale schildklierwaarden maar wel antistoffen, wat betekend dit?

Bericht door xsuusx93 »

Kiek schreef: 13 mei 2019, 13:15 Hallo Suus,

Chronisch spierpijn is erg vervelend! En het wordt er beter op als je ouder bent....kan ik uit ervaring vertellen.
Misschien heb je een klein tekort aan FT4, terwijl die misschien wel binnen de referentiewaarden valt?

Wat de antistoffen betreft:
De anti-TPO kan wel een handig hulpmiddel zijn voor de dokter. Het helpt bij de keuze.
Maar je hebt er zelf eigenlijk niet veel aan.

Bij mensen met een prima schildklierwerking kunnen jarenlang deze antistoffen in duizenden voorkomen, zonder enige consequentie.
Anderzijds zijn er mensen met een ernstige hypothyreoïdie waarbij de schildklierantistoffen negatief blijven.
Ik las dat bij mensen met schildklierkanker zonder anti-TPO, jaren later soms de anti-TPO wel gezien wordt.

Kortom, een ongeregeld zootje.
Anti-TPO relateert men aan de schildklier, maar tot op heden nogal vaag.

Succes!
Kiek

Onwijs bedankt voor de duidelijke uitleg Kiek!
Op zich fijn dat het dan waarschijnlijk niks is met de schildklier, hopelijk wel een aanleiding voor de artsen om verder te onderzoeken op auto immuunziekten.
Plaats reactie