Ogen plotseling achteruit gegaan

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hallo Ineke,

Hartelijk bedankt voor je tips. Een late reactie, want ik kom hier niet dagelijks. Enkele had ik al gevonden, maar ik zag ook nieuwe informatie.
A.s. vrijdag is het onderzoek. Ik laat wat weten
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bloem17 »

Hi, ik heb ook een prisma bril.
En ook ik merk duidlijk verschil in mijn oogfunctie als mijn schildklierwaarden veranderen.

Nu zie ik bijv weer diepte zonder de bril en een paar weken terug toen mijn lijf weer even flink van het padje afwas had ik hem weer nodig.
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hoi BB1100XX
Bij mij gaat het niet zozeer om wel/geen diepte te kunnen inschatten. Zodra ik de bril afzet zie ik bijv. mijn man, de deurknop, of de nieuwslezers op tv, 2 keer. Glashelder en naast elkaar. Ondertitels zijn dan niet meer te lezen natuurlijk, die staan half over elkaar heen. Verder gelegen voorwerpen bewegen langzaam door elkaar naar het midden. Dus op de weg zie ik dan 2 middenstrepen, 4 lijnen links en rechts soms is er dan ook nog een afslag of paralelweg en al die lijnen lijken van 2 kanten in elkaar te vloeien naar het midden toe. De paralelweg schuift op de hoofdweg en ipv 5 auto's die voor me rijden komen er van 3-4 kanten wel 10 auto's op me af. Pas als die heel dichtbij zijn, is het beeld een beetje te begrijpen. Angstaanjagend dus en levensgevaarlijk. Met bril gaat het prima.

Het onderzoek is nog niet gedaan omdat ik ziek was (verkouden en erg schor) Er lag een infuus klaar, operatie jasje en ik zou 2 injecties krijgen met een extra sterk medicijn tegen die eventuele occulaire myastenie. Als ik dan na een uur of 2 niet meer dubbel zou zien, kon die OM de reden zijn Blijkbaar gevaarlijk, want het infuus was: Om direct te kunnen ingrijpen als er iets mis zou gaan. Ook griezelig dus. Het was volgens de neuroloog slecht voor hart, longen en mijn slokdarm, waarmee ik met alledrie nogal ernstige problemen heb. Ik vond het helemaal niet erg op dat moment naar huis gestuurd te worden.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bloem17 »

Ik herken je klachten wel in lichte maten.
Bij mij noemde ze dat fixatie disperatie.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Je oogonderzoek krijgt toch nog wel een vervolg?

Bloem geeft fixatie disperatie in overweging.
Nieuw voor mij. In de voorbeelden op de plaatjes herken ik mijn beeld.

Bep, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door laura »

hallo Bep,

Als jij zonder bril alles dubbel ziet en als je met bril alles goed ziet, dan doet jouw bril blijkbaar zijn werk.
Tenminste, dat was de uitleg van mijn oogarts toen ik hem vroeg naar de voegen in de badkamer die ik dubbel zie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bloem17 »

Hi,

Een vriendin van mij heeft een scholing gedaan oevr fixatie disperatie omdat sommige kinderen de diagnose dyslexie krijgen terwiijl ze met een aangeaste bril wel goed kunnen lezen.
Die kinderen kijken niet gelijk met hun ogen.
Ze is in al die jaren geen oogarts tegen gekomen die daarvan wist.
Er zijn een paar optometristen die zich daarin verdiept hebben.

Mij heeft een aangepaste bril heel veel goeds gedaan, kreeg daarbij ook oefeningen.
Nu alles wat beter op de rit zit, schildklier/ b12 heb ik die bril niet meer nodig.
Moet wel zegen dat ik het niet in extreme mate had.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door *anna* »

Off the record, weet ik, maar moest erg lachen.
(...)Tenminste, dat was de uitleg van mijn oogarts toen ik hem vroeg naar de voegen in de badkamer die ik dubbel zie.
schreef Laura.

Toch handig, een oogarts die ook van voegen weet :lol:.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door laura »

Dat is zeker handig :lol:
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hallo alle reageerders,

Bij mij zijn de SK waarden prima maar zonder de prismabril ben ik hulpeloos. (Op minder dan 1 meter zie ik trouwens prima zonder prismabril.)
Het onderzoek zal als het nog doorgaat, zeker nog een tijdje duren. Over 3 weken krijg ik een gal operatie, over 7 weken (alweer) poliepen uit de darmen verwijderen (2de keer dit jaar) Over 3 mnd weer bioptie uit borst omdat er weer een nieuw, onrustig gezwelletje zit.

En ik moet nog maar eens goed praten met de neuroloog, want haar reden voor het onderzoek was:
Zeker willen weten dat het dubbelzien komt door OM. Een behandeling, als het echt zo zou zijn, vond ze nogal bezwarend omdat de zware medicatie de vele medicijnen die ik al slik, en mijn vele kwalen en kwaaltjes wel eens lelijk in de war kunnen sturen?
Dus ik denk af en toe: Wat heb ik er dan aan? Ik denk er na alle komende ingrepen nog eens goed over na.
Groetjes
Plaats reactie