Help !! TSH 86 T4 1.5

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Kan me goed voorstellen dat je op een geven moment er gewoon weer aan toe bent je werk op te pakken.

Vandaag had ik de afspraak in het zh. Over 4 weken weer terug. Moet in die tussentijd door gaan met halve tablet.
Ook een echo van schildklier en opnieuw bloedprikken voor de volgende afspraak. Arts het een en ander aan uitleg gegeven zoals je al aangaf Teun eventueel was de zwangerschap de trigger. Even volgende bloedonderzoek afwachten. Ook voelde de arts iets verdikking aan de rechter kant van schildklier vandaar de echo( over 2 weken ). Ben er nog niet helemaal gerust onder. Hoop dat de medicatie met de weken effect zullen hebben.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Kiek »

Bij de meest voorkomende hypothyreoïdie waarbij de FT4 in het laagste gebied past een vergrote schildklier.
Vaak zijn er hoge antistoffen tegen TPO.

Je schildklier heeft de laatste maanden ongelooflijk hard gewerkt om er nog iets uit het weefsel te persen. Fors gestimuleerd door je hoge TSH (de stimulator van je schildklier).
Daardoor zet het schildklierweefsel op.
Net zoals een spier dikker wordt als je die veel oefent/gebruikt.

Helaas is het je schildklier (nog?) niet gelukt zelf te produceren.
Gelukkig wordt nu de T4-productie overgenomen door je levothyroxine (=T4).
Je TSH daalt, en je schildklierweefsel wordt met rust gelaten: het slinkt.

Een ander soort hypothyreoïdie, minder voorkomend, heeft juist geen vergrote schildklier bij een ernstig tekort.
En vaak geen of lage anti-TPO. Maar wel weer andere antistoffen.

Kortom, een verdikte schildklier is niet vreemd. En het komt in orde.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Bedankt voor je reactie Kiek !!

Hoop dat ook dat de medicatie snel zijn werk zal doen. Helaas gaat er een tijd over heen zoals ik lees voor je goed bent ingesteld met juiste dosering. :( dat weer wat minder.
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Nu bijna 2 weken medicatie Levothyroxine heb dagen dat ik me wat beter voel. Extreme vermoeidheid is nu wel een stuk minder gelukkig. Nog steeds elke dag hoofdpijn en schildklier voelt nog steeds verdikt (brok in me keel ) wordt snachts wat vaker wakker dan heb ik het ineens zo warm. Terwijl ik het overdag eigenlijk altijd koud heb. Ik moet nog eve geduld hebben 3 juni echo en bloedprikken hoop dan dat de waardes beter zijn.
Jammer dat het zo lang moet duren voor je goed bent ingesteld op juiste hoeveelheid medicatie. Pfff soms van dagen dat het open draaien van een water flesje me zelf teveel aan kracht kost.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Kiek »

Natuurlijk zijn je waarden nu al beter!
Maar nog niet goed.
En op 3 juni is er weer meer opgebouwd met je 125 µg.
Maar het is dan wel 2 weken te vroeg om het maximale resultaat van die 125 µg in je bloed te zien.
Dat weet je pas als je het zes weken slikt, vanwege de lange halfwaardetijd van T4/levothyroxine.

Dus op 22 juni ken je het resultaat van de 125 µg levothyroxine.

Kijk eens op het plaatje hieronder, en volg de zwarte opgaande lijn.
Na een dag of 55 bereikt ie het maximum haalbare. Daar rechts bovenaan, op de 1000-lijn.
Je ziet gelijk waar jij vandaag ongeveer staat: 8 mei - 22 mei = 12 dagen.
Dan zit je op haast 70% van de opbouw van je 125 µg dosis.

Je hebt dus al meer dan 70% opgebouwd van je 125 µg. Dat is niet gek.
En daarna gaat de opbouw door, maar niet zo spectaculair.
Het vlakt af.

Nog wat geduld, StarZ!
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 838 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Kiek »

Je ziet gelijk waar jij vandaag ongeveer staat: 8 mei - 22 mei = 12 dagen
Dat moet natuurlijk 14 dagen zijn... Dan zit je ergens op de 750 µg voorraad opbouw.
Dus heb je ongeveer al 75% van de effectiviteit van 125 µg levothyroxine binnen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door mamavan2 »

Het is een kwestie van een lange adem... Ik ben na 1,5 jaar nog niet goed ingesteld en helaas niet klachtenvrij. Verbetering is er gelukkig wel, alleen had ik vooraf geen idee dat dat in zoveel stapjes en verschillende facetten zou zitten.
En ondertussen gaat je leven met een kindje door... Mocht je meer willen sparren, stuur gerust een pb :)
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Bedankt Kiek !!
Ik slik nu een halve tablet omdat ik me niet oke voelde met een hele last van druk op mijn borst. Dat gevoel ik nu met een halve gelukkig minder. Maar zoals in je schema op naar dag 55 !! En ben heel benieuwd naar mijn bloed uitslag op 3 juni.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Kiek »

Oh oh, een half tabletje van 125 µg betekent een lager eindresultaat.
Dit is nogal typisch.
Heeft je dokter dit aanbevolen?
Is die 125 µg teveel? Heeft de dokter je gewicht als uitgangspunt genomen?
Het is heus belangrijk om een vaste dosis zes weken lang te slikken, zodat je te weten komt wat die ene dosis in jouw lichaam doet.

Het enige dat het tabletje iedere dag doet is je aanvankelijke lege emmer waarin gemiddeld 1200 µg thuishoort in je lijf heel erg traag op te vullen. Het uiteindelijke resultaat is pas te zien na 6 weken. Iedere dag stop jij er 125 µg in, en iedere dag verdwijnt van de opgebouwde voorraad weer 10%. Je FT4 stijgt zo heel langzaam mee.
Je voorraad schildklierhormoon is nu nog steeds veel te laag om invloed uit te oefenen.

Vertrouw op je levothyroxine.
En bouw volgens voorschrift op.
Onderbreek het niet omdat je ergens iets raars voelt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Ivm de klachten pijn op mijn borst, adviseerde ha halve tablet.na zh afspraak gaf arts aan dat ik op die halve tablet kon blijven staan. daar ben ik op dag 3 al mee begonnen. Eerste 2 dagen alleen die 125. Aan de hand van mijn gewicht was de 125 wel goed. Maar helaas voelde ik me niet ok. Heb dan ook tot mijn volgende afspraak met arts op 17 juni geen instructies gekregen om te verhogen ( bloedprikken en echo op 3 juni )
Plaats reactie