Setpoint Kaatje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
kaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2019, 14:29

Setpoint Kaatje

Bericht door kaatje »

Goedemorgen allemaal. Vanmorgen de uitslag van mijn bloedonderzoek gekregen. Ik zou heel graag een keer een berekening van mijn setpoint willen hebben. Kan dat hier?

TSH FT4
6.4 13.3 16-08-06
6.2 13.7 14-03-15 start medicatie
4.2 13.2 13-05-15 medicatie voor prikken
3.3 13.0 15-10-15 “
2.8 14.6. 25-02-16 “
2.9 13.8. 22-06-17 “
2.7 15.2 13-12-17 “
2.7 11.2 25-06-18 medicatie na prikken
3.1 11.9 21-08-18 “
1.0 15.2 08-10-18 “
3.2 13.4 08-05-19 “

Antistoffen: 335
Dit zijn alle waardes die ik heb. Als jullie nog andere dingen nodig hebben hoor ik het graag. Hoop dat het lukt, alvast bedankt!
kaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2019, 14:29

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door kaatje »

Hoi Kiek, gister heb ik in mijn eerdere bericht mijn waardes geschreven. Ik wil heel graag weten of mijn setpoint te bereken is. Ik heb hashimoto. Mijn huisarts vindt mijn waarde goed maar vindt het ook goed als ik ophoog met mijn Levo. Als ik mijn setpoint weet is het misschien duidelijker of ik moet ophogen of niet. De laatste waardes zijn nuchter geprikt, dus zonder Levo. De eerste waardes niet, die zijn met Levo. Ik hoop dat het lukt. Alvast dank!
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaatje,

Je waarden maken vreemde bewegingen.
Bij je TSH's tussen de 2.7 en de 3.3 (dat is 0.6 verschil) verwacht je geen FT4's tussen de 11.2 en de 15.2 pmol/l (4.0 verschil). De werking klopt niet.

Je hebt vast niet je waarden onder dezelfde omstandigheden laten prikken: 's ochtends vroeg, 8 uur, nuchter, zonder levothyroxine in je maag, in hetzelfde lab.
Dat moet je wel doen.
Anders heb je geen waarden die je goed met je vorige waarden kunt vergelijken.
En is al het werk voor niets.

Het is moeilijk genoeg voor een lab om feilloos schildklierwaarden te bepalen.
Het is geen thermometer die je in water stopt, waarmee je de precieze temperatuur bepaalt.
Schildklierhormonen laten zich eenvouding manipuleren.

Als je je pillen slikt en je gaat daarna naar het lab, dan heb binnen de eerste paar uren dalingen en stijgingen van waarden die niet synchroon lopen. Maar wel met veel lawaai omhoog en omlaag denderen.
Daarna blijven je waarden nog geen seconde hetzelfde.

De volgende ochtend, vlak voordat je weer een volgende dosis inneemt, bereik je de laagste waarden in 24 uur op je laatste dosis. En de rustigste dynamiek. Dat is een belangrijk gegeven. Deze kennis helpt om de juiste dosis te bepalen.

Je waarden tesamen vormen nu een abnormaal steile curve.
Je ziet in het midden een zowat horizontale groene blokjes-lijn: ze zouden zich van boven naar beneden moeten groeperen. Niet horizontaal.
De passingsgraad, dat is de wijze van groepering rondom de curve, is bar slecht.
En daarom is het set point, dat oranje sterretje, ook waardeloos.
Helaas!

Dus het tijdstip en de omstandigheden van prikken bepalen de kwaliteit van je set point.
En ook hetgene dat je slikt: levothyroxine, of een combinatie van T4 en T3.
Is je laatste waarde nuchter zonder levo geprikt in de vroege ochtend?
Of de laatste 2 waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
KAATJEmei2019.jpg
KAATJEmei2019.jpg (39.05 KiB) 482 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door Kiek »

Deze is gemaakt met je laatste 2 waarden.
Het geeft een realistischer beeld.
Bijlagen
KAATJE-2 Mei2019.jpg
KAATJE-2 Mei2019.jpg (38.17 KiB) 478 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2019, 14:29

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door kaatje »

Hoi Kiek, dank voor je reactie! De laatste 4 waardes zijn nuchter geprikt zonder levothyroxine. Ik ga altijd tussen 8 en 9 uur ‘s morgens en altijd naar dezelfde locatie.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door Kiek »

Met die laatste 2 waarden gaat het redelijk, want samen een normaal reagerende fysiologie.
Met je laatste 4 waarden is het weer mis.
Dus hou ik je laatste 2 waarden maar als basis voor een eventueel vervolg.
Wissel je misschien vaak van dosis?
Wacht je wel minstens 6 weken voordat prikt op dezelfde dosis?

Je had de dosis verlaagd? 15.2 -> 13.4 pmol/l
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2019, 14:29

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door kaatje »

Wat jammer en gek dat mijn waarden geen mooie lijn kunnen maken. Moet ik mij zorgen maken? Hier zijn nog een keer mijn laatste 4 waarden met mijn hoeveelheid levo erbij. Ik heb dus eerst opgehoogd. De laatste keer inderdaad minder gaan slikken omdat ik mij niet goed voelde. Ik wacht altijd minimaal 6 weken met prikken na verandering van dosering. Ik weet niet of ik nu meer of juist minder moet slikken, ik heb de laatste tijd weer klachten daarom weer laten prikken.

2.7 11.2 25-06-18 levo na prikken 50 micro gr
3.1 11.9 21-08-18 levo na prikken 62,5 micro gr
1.0 15.2 08-10-18 levo na prikken 75. micro gr
3.2 13.4 08-05-19 levo na prikken 62,5 micro gr

Ik slik sinds 2015 medicatie. Ik ben begonnen met 25 thyrax. Na het thyrax tekort over gegaan op levo.
Dank voor het mee denken!
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door Kiek »

Welnee, je hoeft je geen zorgen te maken.
Het set point is geen halszaak, wel een handig instrument.
Althans, dat kan het zijn.
Je lab meet blijkbaar typisch.

Probeer eens 6.25 µg meer te slikken.
Dat zou ik doen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2019, 14:29

Re: Setpoint Kaatje

Bericht door kaatje »

Ja het leek mij inderdaad heel handig om een setpoint te weten. Om te weten of ik de goede kant op ga. Ik ga toch maar weer een beetje ophogen.

Dankjewel!
Kaatje
Plaats reactie