Setpoint bepalen Janneke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Enjoy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:03

Setpoint bepalen Janneke

Bericht door Enjoy »

Ook ik ben benieuwd naar mijn setpoint. Ik gebruik nu gedurende meerdere jaren Levothyroxine Teva (0,075). Mijn huisarts is vorig jaar met pensioen gegaan en ik heb nu een nieuwe huisarts. Met de vorige huisarts had ik een goed contact. Na opnieuw veel spierverkrampingen te hebben, heb ik een afspraak gemaakt met de nieuwe huisarts. Meestal waren deze verkrampingen nl een teken dat ik iets meer Levo kon gebruiken. Volgens de nieuwe huisarts had ik echter geen trage schildklier. Hierdoor begin dit jaar na huisarts bezoek gestopt met Levo, waardoor de tsh in korte tijd opnieuw steeg naar 11 en ft4 daalde naar 9. Wel had ik een doorverwijzing naar de internist, op eigen verzoek.
Na bloedprikken en vervolgens consult met internist opnieuw gestart met Levo, weer op oude hoeveelheid van 0,075. Daarnaast bevestiging van Hashimoto door Internist.
Ik heb er van geleerd dat ik zelf meer verantwoordelijkheid moet nemen voor mijn bloedwaarden in relatie tot de Levo, en niet moet verwachten dat mijn huisarts hier enige beleving bij heeft. Ik ben benieuwd of uit mijn waarden enigszins een setpoint te halen is.
18-01-2017 tsh 3,3 en ft4 van 12,1
22-01-2018 tsh 2,1 en ft4 van 16,2
04-01-2019 tsh 1,6 en ft4 van 13,6
Na tijdelijk gestopt te zijn met Levo:
13-03-2019 tsh 11 en ft4 van 9,3
Hierna weer begonnen met 0,075 Levo:
30-04-19 tsh 0,82 en ft4 van 15
Ik heb eventueel nog oudere waarden indien het op deze niet lukt.

Gr . Janneke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Welkom, Janneke!

Eerst iets over de kwaliteit van je waarden.
Voor het set point is het de bedoeling dat je 's ochtends vroeg naar het lab gaat, nuchter, zonder levothyroxine van die dag. Als je wilt checken of een nieuwe dosis wel past, dan is het noodzakelijk om die dosis eerst 6 weken te slikken, voordat je je FT4-TSH laat checken.

Alle andere alternatieven geven bochten en haken aan je waarden.
Het is de bedoeling om van je waarden te leren en ze te vertrouwen.
Ze zijn immers de basis van je dosiswijzigingen.

De app zoekt het vaste patroon in je waarden. Daaruit wordt het set point gehaald.
Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het echt niet.
Ik heb je waarden in de app getoetst, en er komt een set point uit van een FT4 14 met een TSH 1.7 mU/l.
Helaas is de passingsgraad laag.
Dat betekent dat het set point onbetrouwbaar is.
Meestal is dan wel de FT4 in de juiste buurt, maar kan de TSH nog alle kanten opzwieren.

Misschien zullen volgende waarden je set point steviger maken.
Of inderdaad met wat oudere waarden?
Ik zet het plaatje wel hieronder.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JannekeEnjoyMei2019.jpg
JannekeEnjoyMei2019.jpg (39.48 KiB) 446 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Enjoy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:03

Re: Setpoint bepalen Janneke

Bericht door Enjoy »

Dank Kiek, voor jouw reactie! Ik zal nog even oudere waarden nakijken. Ik weet echter niet hoeveel Levo ik toen slikte. Is dat belangrijk bij deze bepaling?

Met hartelijke groet,

Janneke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Janneke

Bericht door Kiek »

Hallo Janneke,

In principe is de hoogte van een dosis niet belangrijk.
Het kan soms inzicht geven in het verloop van een reeks waarden.
Belangrijk is wel dat je een dosis niet slikt als je naar het lab gaat.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie