G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Ik slik nu een week 94 Mg ipv 100 Mg . Ik voel me wel minder gejaagd en minder geïrriteerd, maar nog niet top (snel gespannen, onrustig slapen en huilerig). Hoelang duurt het voordat de levo waarde in mijn bloed minder wordt. M’n laatste tsh was 0,26 bij 100 Mg dus echt hyper.
Ik wil me zo graag weer helemaal goed voelen maar misschien nog meer geduld?
Groetjes Geertje
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

En Kiek, misschien toch 1 dag de medicatie overslaan zodat de voorraad sneller minder wordt?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hoi Geertje,
Ja, als je weet dat je last hebt van gehyper, sla dan een dag over.
Dan zakt je voorraad FT4 wat sneller.
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank je. Zou jij dan 1 of 2 dagen over slaan?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Als dit nuchtere ochtendwaarden zijn, dan zou ik 2 dagen overslaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja het zijn idd nuchtere ochtendwaarden. Dan sla ik 2dg over. Jij denkt dat 6,5 Mg minderen wel genoeg is om bij m’n setpoint te komen? Ik heb wat jij eerder aangaf een steile curve.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Ja, ik herken het.
Vanwege de steile curve.
Daarbij lijken vaag bepaalde kenmerken te horen.
Net zoals een 'slappe' curve bepaalde kenmerken lijkt te vertonen.

Ik vind gehyper een last. Liever hypo dan hyper.
Zodra ik te hoog zit, neig ik dus sneller 2 dagen niets te nemen dan 1 dag.
En ik verlaag/verhoog de dosis altijd met een kwartje (6.25 µg).
'k Neem de wat trage opbouw voor lief.

Een grof rekensommetje:
In jouw situatie verlaag je je voorraad van ca. 1000 µg naar 900 µg als je een dag niets inneemt.
Na 2 dagen zit je op een voorraad van ongeveer 810 µg.
En dan bouw je weer heel rustig op met je verlaagde dosis.

Je overleeft het best, en het is een van de vlotste manieren om van dat gehyper af te komen!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Toch nog weer even een vraag. Ik heb twee dagen niks geslikt en de derde dag voelde ik me stukken rustiger. Dat was echt zo fijn! Daarna weer begonnen met om de dag 88 en 100 maar merk dat de onrust in de ochtend weer wat terugkomt. Moet ik toch nog paar weken geduld hebben met de dosis van 93 (88 en 100 om de dag) en zal de levo door deze vermindering toch nog wat verder zakken in de loop van de tijd? of zou ik toch naar de 88 moeten gaan? Of toch elke dag 93? De endo zei dat elke dag 93 of 88 en 100 om de dag niet uit maakt.

Groetjes!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Als jij het idee hebt dat je je 's ochtends (een paar uur na je dosis?) vervelender voelt, dan zou je kunnen proberen de dosis in twee porties te slikken.
De FT4-piek wordt dan minder hoog. Dus meer verspreid over de dag. En minder onrust.

Voor een endocrinoloog blijkt het niet interessant hoe de levothyroxine zich gedraagt.
Zij bekijken het moment, het nu, hoe ziet de waarde er vandaag uit, hoe voelt de patiënt zich met deze waarde, zonder rekening te houden hoe achtereenvolgende waarden zich gedragen, en het resultaat daarvan.
Binnen of buiten de referentie. Dat telt.

De wijze waarop levothyroxine zich gedraagt is meer het gebied van de farmacokinetiek.
Jammer genoeg wordt er tijdens de opleiding slechts een paar uur besteed aan dit onderwerp, en dan niet eens in het bijzonder over levothyroxine.
Buiten het vakgebied van de endocrinologen is er best veel onderzoek gedaan, en veel geschreven over de levothyroxine.

Maar toch opmerkelijk dat je behandelaar deze fijnafstelling afdoet als zoiets als onnozel, want geen verschil.
De ervaring van patiënten met een tamelijk hoge phi laat zien dat het splitsen van een dosis in twee delen een verlichting kan geven, want vermindering van de tijdelijke onrust.

Misschien geldt dat ook voor jou.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek, dank weer voor je antwoord ik heb alleen niet het idee dat de onrust te maken heeft met het innemen van de medicatie in een keer, de eerste dag dat ik niks slikte had ik het ook. Ik heb eerder het idee dat ik nu toch nog net te veel levo binnen krijg. Zou ik dan toch naar 88 moeten gaan of heeft het echt nog wel wat weken nodig voordat de voorraad in mijn lijf gezakt is?
Ik vraag me zowiezo wel eens af hoe het precies werkt in mijn lijf. Waar zit de voorraad levo? In mijn bloed? Of zit er dan nu in elke cel van mijn lijf wat te veel hormoon?
Ik ben net als jij iemand die graag wil weten hoe het werkt....
Groetjes!
Plaats reactie