Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Steeds zieker worden

Bericht door elizabeth27 »

Ik zou eerst bloed prikken, meten is weten! Daarna kun je dan altijd nog je dosis bij stellen. Anders krijg je ook geen goed beeld voor jezelf, zeker nu je al 7 weken deze dosering hebt geslikt. Succes!
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Mijn bloed is Na 5 1\2 week geprikt ( omdat ik toen naar de endo moest)

Tsh 2.3. En t4 13.7.
klopte toen wel met mijn gevoel.

Daarvoor ben ik ook steeds afgegaan op waarden en op mijn setpoint, daar ging het toen mis mee.
Steeds iets opgehoogd maar lijf sloeg toen op hol. Vreselijk paniek gevoel. Zakte toen met een paar dagen stoppen en verlagen.

Heb nu ook in mindere maten dat gevoel. Maar dit voelt niet fijn .
Ben het aan de ene kant eens met meten is weten maar gevoel zegt wel eens wat anders dan waarden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Teun »

Ik denk dat jij inmiddels je reacties wel hebt leren kennen, en op je gevoel af moet blijven gaan.
Maar als ik jou was zou ik niet gelijk de 6,5 eraf halen , maar eventueel i.p.v een halve van 13, 1/4 nemen en kijken wat er gebeurd. Op 75 voelde je niet goed, in eerste instantie na een 4-5 weken op de 81,5 wel, maar naarmate de tijd verstrijkt minder, ik zou dus denken als de maximale werking er is is het teveel, dus ga er dan tussenin zitten. Kijk hoe dit voelt. Geef het dan ook weer even de tijd om er aan te wennen, inmiddels weet je dat het ook bij jou pas met meer dan 6 weken het maximale resultaat te voelen is. Succes.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Thanks Teun,

Je beschrijft mijn gevole goed, Ik ga iets lager zitten en dat de tijd geven.
Groetjes.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Ben nu 3,5 week verder.
Ben toen toch met 6 per dag naar beneden gegaan omdat me toch wel aardig hyoer voelde.
Ben van 81.5 naar 75 per dag gegaan.

Ondertussen ben ik ook gestopt met 25 mgr quetiapine ( anti psychotica) die ik slikte voor het slapen gaan.
Ben daar even 2 weken flink beroerd van geweest. Was ook een beetje lastig omdat de klachten erg leken operg hyoer zijn.
Zeer slecht slapen, misselijk, transpireren, paniek ( zelfs een flinke aanvak gehad).
Wilde zo graag stopoen met die troep en ben blij dat ik doorgezet heb.

Quetiapine schijnt ook een wisselwerking te kunnen hebben met de schildkkier,

Voel me nog wat hyoer dus in overleg met de psych schildkleir katen prikken.
Is een beetje moeilijk te vergelijken want komt uit een ander lab.
Tsh 2.2. En t4 13.7, dit zijn de waarden waar ik verleden keer met 6 ben gaan minderen.
( mijn t4 is in dit lab altijd ong 2 punten lager dus voor mijn gevoel zou ik nog iets kunnen hyoeren)

Moet hakf juni weer laten prikken maar dan in het lab van het zh.
Blijf nu maar even op de 75 zitten totdat ik daar geprikt heb en zolang het niet weer erger word,
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Goede middag,
Net weer uitslagen gekregen, moest ook even laten prikken ivm stoppen quetiapine en omdat ik toch weer (nog) die hyoer gevoelens heb
Ergste is er wel vanaf , denk dat de afkickverschijnselen nu wel grotendeels voorbij zijn.

Waarden nu tsh 1.4. En t4 14.0. Dit is in het zelfde lab geprikt als begin mei ( 2.2 en 13.7)
Ik ben in die tijd met 6 naar beneden gegaan. Dat is nu 51/2 week geleden.

Ik heb nu vnl last van:
Slecht slapen
Zweten, warm hebben
Hoofdpijn
Breiige ontlastig
Snel een vermoeid lijf, wat huilerig gevoel.

Ik heb wel het gevoel er tegenaan te zitten, alsof ik net die rand iverkukel.

Ik heb di overleg met de endo maar dit maakt mij wel weer duidlijk dat ik weer wat kan / moet gaan minderen.
Ik slik nunelke dag 75. Word even puzzelen met tirosint. De dosis hieronder is 50,25, 13.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Wat fijn dat het je gelukt is te stoppen met de quetiapine!

Je FT4 van 14 ligt een tikje te hoog als het een nuchtere ochtendwaarde is.
Na het slikken van je dosis zal de FT4 stijgen naar net iets te hoge waarden.
Setpoint FT4 14 met een TSH van 0.9 mU/l.

Je Tirosint zou je kunnen verminderen door van 75 naar 63 µg te gaan.
Als je dat al te gortig vindt dan zou je de blauwtjes van Thyrax kunnen aanschaffen.
Die bieden de mogelijkheid een tabletje van 25 µg in vieren te delen, zodat er speelruimte is met 6.25 µg.
Een Tirosint van 50 + 13 en een 6.25 van Thyrax.

Altijd prettig om dat in huis te hebben, voor dosisaanpassingen.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Bloem17Juni2019.jpg
Bloem17Juni2019.jpg (40.93 KiB) 605 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi kiek,

Thanks....geeft toch altijd even het gevoel dat je een juiste beslisisng neemt,

Ben ook blij dat ik door gezet heb met het stoppen van de quetiapine, was even doorbijten.

Ik wil het wel denk ik graag bij 1 middel houden,
Ik wil 50, 13 en 1/2 13 gaan sslikken.

Groetjes Heidy
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Even een ander vraagje ?

Ik heb laatst uit nieuwsgierigheid mijn anti tpo laten prikken. Die is nu 9.
Mijn anti tpo is nooit hoger geweest dan 251 bij een tsh van 122.

Verwacht je bij hashimoto niet een hogere waarden ?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Hallo Heidy,

Anti-TPO laat zien dat er iets getriggerd wordt.
Meer is eigenlijk niet bekend.

Je TSH van 122 laat zien dat je schildklierhuishouding plat ligt.
En hulp behoeft.
Onafhankelijk van de anti-TPO.

Men zegt dat Hashimoto's in het algemeen hogere waarden van anti-TPO hebben, in duizenden.
En dat anti-TPO invloed heeft op de schildklierhuishouding.
Maar een eenduidige invloed is niet vastgesteld.
Misschien komt er ooit eens een indeling van soorten hypo's, waarbij ook de oorzaak nog eens kan worden opgespoord.

Want het klopt niet altijd.
Misschien zijn er meer soorten hypo's.
Of misschien wel minder!

Zolang dokters het al dan niet aanwezig zijn van anti-TPO gebruiken als argument om al dan niet te behandelen, zolang lijkt die oude indeling stand te houden.
Helaas.
Vooral nu de discussie oplaait over al dan niet behandelen van een subklinische hypothyreoïdie.

Het komt erop neer dat iedereen dagelijks genoeg schildklierhormoon in haar/zijn lijf krijgt om maximaal te leven.
Ook mensen met een (tijdelijke) subklinische hypothyreoïdie.
Anti-TPO of geen anti-TPO.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie