Setpoint mamavan2

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Beste Kiek,

In dit (nieuwe) draadje wil ik je vragen of je mijn setpoint wilt bepalen /bijstellen.

Mijn meest recente waardes:
4-3-19 ft4 22,5 / TSH 3,00
4-6-19 FT4 19,8 en TSH 4,8

Staan mijn eerste waardes nog in de app? Ik ben net overgestapt op het 's ochtends slikken van mijn medicatie, in de hoop nu eindelijk ingesteld te raken op Thyrax.
Alvast bedankt voor het meedenken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Hallo M2,

Aansluitend aan je oude waarden produceren je twee bovengenoemde waarden achtereenvolgend een lagere passingsgraad.
Nu nog maar 35%.
Dat is gek. En rijp voor de prullenbak.
Het valt me nog mee dat de app er nog een set point uithaalt...
Voor wat het waard is (niet veel):
je set point FT4 blijft in de buurt van de 26 pmol/l, waar de TSH in de buurt van de 1.8 terecht komt.

Is dit wel hetzelfde lab?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Dank Kiek. Het is wel hetzelfde lab. Passen ze er beide niet bij?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Het is natuurlijk des forums dat er geen controle is onder welke voorwaarden, waar en hoe.
Daarom heb ik geen idee welke waarden betrouwbaar(der?) zijn.

Het is jammer dat ze zo wijd verspreid liggen, waardoor de app er een bijzonder laag cijfer aan geeft.
Dat is ook te zien.
Ik weet de oorzaak niet.
Suggesties zijn altijd welkom!
Bijlagen
mammaVan2Juni2019.jpg
mammaVan2Juni2019.jpg (41.01 KiB) 3637 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Idealiter maak je met 2 waarden die 100% nauwkeurig bepaald zijn een 100% nauwkeurige curve.

Het lab doet het werk zo goed als zij kunnen met de methode en apparatuur die zij hebben.
Het is ook bekend dat elke meting met een bepaald type apparaat een onnauwkeurigheid heeft.
Voor de hele lage waarden van de TSH < 0.1 mU/l is de gewone standaard-onnauwkeurigheid al niet te vertrouwen.
En raken dat soort waarden dus veel betekenis kwijt.
Dat geldt ook voor superhypowaarden van de FT4.
Een lage FT4 < 3 pmol/l verliest alle betekenis.

Als je dan ook nog je levothyroxine gaat slikken vlak voordat je naar het lab gaat, dan raken de metingen helemaal in de war. En het willekeurige tijdstip op de dag zorgt nog eens voor extra mist.

Je kunt je dan ook voorstellen dat de artsen slechts kijken naar de laatste uitslag.
En niet naar het beloop van de waarden.
Voor hen is het altijd een momentopname.
En zolang de waarden binnen de referentie liggen is het goed.
Men realiseert zich nog niet dat er een vast individueel patroon inzit, passend bij de bekende fysiologie van de schildklierhuishouding.

Het tijdstip en het slikken-voor-het-prikken maakt voor een behandelaar dus geen enkel verschil.

Een bepaalde waarde van TSH met een bijbehorende FT4 hoort slechts bij één individu.
Een volgende check van TSH/FT4 zal idealiter hetzelfde patroon weergeven.
Net zoals de daaropvolgende waarden.

Het is tot op heden de enige manier om de waarden met de curve weer te geven.
En daaruit het optimale gebied voor FT4/TSH te bepalen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

In principe heb je genoeg aan twee ideaal gemeten waarden.
De meetpraktijk blijkt echter weerbarstig.
Meestal zijn de TSH's vergelijkbaar, maar de FT4's zorgen voor verschuivingen.

In een ander lab kunnen zulke laatste waarden een andere curve geven.
De FT4's krijgen t.o.v. de TSH's een andere plaats.
Terwijl de relatie ongewijzigd blijft.
Dus de vorm van de curve zal in dezelfde buurt blijven.
Eenmaal scherp, altijd scherp.
Eenmaal een flauwe curve, altijd een flauwe curve.

Omdat vooral de FT4's per lab verschillen zal de curve dus naar links of naar rechts verschuiven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Een nieuw setje: FT4 22,0 en TSH 3,4. Voegen deze wat toe voor mijn setpoint?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Ze geven geen extra informatie; het set point blijft in dezelfde buurt: hoge FT4 > 25 pmol/l met een TSH van > 1.5 mU/l. En de passingsgraad 'dramatisch' laag: niet eens 40%. Dat zie je ook wel aan de verspreide waarden. En die lage FT4 met de hoge TSH daar bovenaan wordt erg belangrijk geacht. Dat is ook een houvast van de curve.
Bijlagen
MammaVan2Juli2019.jpg
MammaVan2Juli2019.jpg (41.6 KiB) 3020 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Jammer... Zou het schelen als de voorlaatste waarden eruit worden gegooid?
Het eerste rijtje is geprikt met medicatie op, ik had eerlijk gezegd verwacht dat m'n laatste nuchtere waarden meer betrouwbaar zouden zijn
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Maak maar een rijtje waarvan je het resultaat wilt zien.
Dat is het makkelijkst voor me.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie