Instelling Thyrax

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Instelling Thyrax

Bericht door vrouw37 »

Ik heb vorige week gehoord dat ik een trage schildklier heb. Waardes zijn TSH 8,2 en FT4 12,7. om te beginnen heeft de huisarts mij Thyrax voorgeschreven en ben ik gestart met een half blauw tabletje van 0,025 mg. Na 4 dagen ben ik er behoorlijk ziek van geworden, heel onrustig, zweetaanvallen (of warm of koud), hoofdpijn en de hele nacht op het toilet doorgebracht. s morgens de huisarts gebeld en die zei dat ik het beste 1 dag kon stoppen en daarna weer opnieuw beginnen met een kwart tabletje. Nu ben ik echter bang dat ik daar ook weer heftig op reageer. Heeft iemand hier ook zo'n negatieve ervaring met de eerste start van Thyrax?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instelling Thyrax

Bericht door Kiek »

Welkom!

Er zijn vele soorten hypothyreoïdieën.
Soms is er sprake van een soort ontsteking van je schildklier.
Een schildklier kan in die situatie een tijdje onregelmatig hormoon afgeven.
Dan heb je de ene keer een licht tekort, en de volgende keer produceert je schildklierweefsel plots teveel hormoon.

Je beschrijving doet me daaraan denken.
Met te weinig FT4 heb je een tekort aan energie.
Met teveel FT4 word je onrustig en zweterig.
Heeft je dokter je TSH/FT4 herhaald?

Het gebeurt ook vaak dat dit soort ontstekingen geen schade achterlaat.

Daartegen helpt geen 12.5 µg of 6.25 µg Thyrax (=T4).
Dit verbetert deze situatie niet.
Deze blauwtjes van Thyrax zijn reuze handig om na de opbouw van de Thyrax de dosis fijn af te stellen.

Ik heb geen negatieve ervaringen met de blauwe tabletjes Thyrax.
En slechts zelden krijgen mensen uitslag van de blauwe kleurstof.
Het zijn goed breekbare pilletjes.

Jouw situatie lijkt het meest op een onregelmatige productie van een schildklier.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: Instelling Thyrax

Bericht door vrouw37 »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben naar de huisarts gegaan, omdat ik erg moe was, veel hoofdpijn, een beetje down en last had van een onrustig gevoel in mijn lijf. Collega's zeiden dat het een burn-out was, maar de huisarts gaf direct aan dat het dit niet was omdat ik nog rustig een boek kon lezen of een film/serie volgen. Hij heeft daarop een algeheel bloedonderzoek laten uitvoeren en alle uitslagen waren goed op de schildklier na. Overigens zit een trage schildklier ook in mijn familie, mijn zusje en tante hebben er last van.
En het verklaarde veel van mijn klachten en na 3 dagen Thyrax voelde ik me echt een stuk beter en minder vermoeid, maar de 4e dag nam het onrustige gevoel echt heel erg toe en werd ik echt heel erg opgejaagd en met de diarree en koud- en warmaanvallen voelde ik me echt heel erg ziek. Ik was zelfs niet in staat om de kinderen naar school te brengen, zo beroerd voelde ik me. Na 1,5 dag geen Thyrax meer te hebben genomen voelde ik me direct een stuk beter. Onstekingswaarden in mijn bloed waren wel goed, bezinking was geloof ik 2. Dus dat zou dan toch gek zijn?

Nu weer wel meer die vermoeidheidsklachten. Onrustig gevoel is weg en down ben ik ook niet meer. Wel nog veel hoofdpijn.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instelling Thyrax

Bericht door Kiek »

Je beter-voelen na een paar dagen wordt niet verklaard door je 12.5 µg Thyrax.
Dat heeft na een paar dagen geen opbouw van betekenis. Dat duurt een week of zes.
Het zou wel verklaard kunnen worden door een onrustige schildklierproductie van te weinig hormoon naar teveel productie.
Dan passeer je immers een dag of wat het juiste schildklierevenwicht.

Ik hoop dat het met een sisser afloopt, zodat je schildklier weer naar behoren werkt.
In jouw schoenen zou ik morgen naar de huisarts gaan, en een TSH/FT4 aanvragen.

Misschien heb je nu wel voldoende FT4, en is alle Thyrax overbodig.
Het duurt een poos voordat een teveel aan FT4 uit je lijf is.

Dat komt door de halfwaardetijd van 1 week.
Dat betekent dat de helft van het teveel aan FT4 pas over een week weg is.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: Instelling Thyrax

Bericht door vrouw37 »

Oke bedankt! Ik moet over 2 weken weer bloedprikken dus dan wacht ik dat af.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instelling Thyrax

Bericht door Kiek »

Na je start en de stop van een half blauwtje, waarna herstart met een kwartje, zonder kennis van TSH/FT4, doe je toch het best om a.s. maandag naar het lab te gaan.
Dan weet je wat jij of je huisarts doet.
Dat scheelt weken behandeling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: Instelling Thyrax

Bericht door vrouw37 »

Ja klopt maar helaas wil de huisarts 3 weken tussen het bloedprikken laten zitten. Dus moet helaas wachten.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instelling Thyrax

Bericht door Kiek »

Nee, je hoeft helemaal niet te wachten.
Je kunt ook het heft in eigen handen nemen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie