Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Dag allemaal,

Na jaren van 'vage' klachten als vermoeidheid, hele slechte ochtenden, buiten adem en hartoverslagen na kleine inspanning, het gevoel flauw te vallen, lage bloeddruk, paniek tijdens autorijden en wandelen, heftige menstruaties, later ook darmpijn, spierzwakte en steeds meer het gevoel depressief te worden, heb ik vorige week te horen gekregen dat mijn TSH waarde te hoog is. Iets te hoog maar, namelijk 5,2 en een FT4 van 16,2. Gezien mijn klachten heeft de huisarts me toch 50mg levothyroxine per dag voorgeschreven.
Na een hoop lezen op internet en met name op dit forum begrijp ik dat mijn waardes totaal niet schrikbarend zijn en wellicht geen verklaring voor al het bovenstaande. Ik heb in de afgelopen jaren vanwege mijn toenemende klachten vaker bloed laten prikken en wat me wel opvalt is dat de TSH waarde telkens is gestegen:

27/11/2014 (niet nuchter 9.00u.): TSH 2,4
13/06/2016 (niet nuchter 13.00u.): TSH 3,6
05/06/2019 (nuchter 8.00u.): TSH 5,2

Daar komt nog bij dat ik van december 2016 tot september 2017 zwanger ben geweest. Ik begrijp dat de zwangerschap een extra beroep op je schildklier doet, dus dat heeft de situatie in ieder geval niet verbeterd. Ik hoop heel erg dat de levothyroxine me gaat helpen en ik ben nu al blij met alle info die ik hier heb kunnen vinden!

Liefs, Freesia (vrouw, 36 jaar)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Welkom, Freesia,

Als je je langdurig rot voelt, wil je natuurlijk de oorzaak weten.
Wie weet helpt de levothyroxine!

Wel even pas op de plaats.
Een lage bloeddruk past niet bij een hypothyreoïdie.
En paniek om wat voor reden dan ook, ook niet.
Je hebt het in deze fase natuurlijk ongelooflijk druk; iedereen trekt aan je, en soms weet je niet hoe je het allemaal moet regelen.
Dat getrek lijkt me al genoeg reden om buiten adem te raken en je hart te laten roffelen.

Zou je darmpijn kunnen hebben van harde poep?
Harde poep hoort wel weer bij een hypothyreoïdie.
Alles gaat wat trager, ook je stofwisseling.
Slappe spieren kunnen er ook best bij.
En dufheid, waardoor alles wat grijzer, past ook bij een hypothyreoïdie.

Ik ben benieuwd hoe het je de komende weken vergaat.
Je hebt heus nog veel geduld nodig.
Laat je bloed weer prikken als je 6 weken deze zelfde dosis slikt, en dan 's ochtends vroeg z o n d e r levothyroxine in je maag.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia stelt zich voor

Bericht door Freesia »

Dankje Kiek! Ik heb al een formulier van de huisarts gekregen om over 6 weken bloed te prikken, dus dan meld ik me sowieso weer.

Wat ik me nog afvraag: is het zinvol om te laten checken of ik antistoffen aanmaak?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Anti-TPO is interessant als argument als je een onwillige behandelaar tegenover je hebt.
Je bent gestart met levothyroxine, vanwege een verhoogde TSH.
En niet vanwege een anti-TPO...
Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Freesia »

Misschien is het al eens gevraagd en uitgelegd hier, maar ik kan zo snel niks vinden via de zoekfunctie. Ik ben benieuwd naar de reden van het ontstaan van een droge huid en droog haar bij een trage schildklier. Kan iemand me dat vertellen?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Teun »

Ik heb begrepen dat dit door de verminderde doorbloeding van de huid komt. Waardoor minder voedingsstoffen in de verschillende cellen komen.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Freesia »

Ah ja, wat betreft huid dacht ik inderdaad al zoiets. En haar is afvalstof, dat is dan ook minder of van mindere kwaliteit omdat er minder gebeurt in het lichaam? Zoiets?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Suffy »

Dit onderwerp staat op het verkeerde forum. Freesia, wil je daar goed op letten?
Lees de forumregels door, dan maken we er met zijn allen een overzichtelijk forum van. ;)

@Laura, kun je dit onderwerp naar Hypothyreoïdie verplaatsen?

BVD, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Freesia »

Ik heb ze gelezen en deze plek gekozen omdat ik een medische/wetenschappelijke uitleg vraag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door laura »

Freesia, ik heb je vraag naar dit subforum verhuisd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie