Schildklierontsteking

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
JudithB

Re: Schildklierontsteking

Bericht door JudithB » 07 jun 2019, 18:31

Hallo Kiek,

Wat ontzettend fijn dat je zo snel reageert en een helder antwoord voor me hebt! Dat doet me goed en ik voel me gesteund, is precies wat ik nodig heb. Dank je.

Ik ben inderdaad vermoeid overdag maar heb dat bij periodes zo vaak dat het als het ware bij mij is gaan horen. Wat me op begon te vallen was dat ik steeds wil liggen omdat zitten energie kost. Nu snap ik waardoor dat komt.
Wat ik een groter struikelblok vind is dat ik sinds een week of 6 het gevoel heb dat er een depressie aan zit te komen. Heb vaak op een dag een soort van flinke opvliegers met daarbij een angstgevoel. Dit heb ik 8 jaar geleden ook gehad en dat was een hel.
Nu ik ook die FT4 waarde zo zie vraag ik me af of dat daar niet mee te maken heeft. In ieder geval weet ik wel dat het me uit balans trekt.

De endocrinoloog heb ik nooit kunnen visiteren omdat zij dat in het MCA niet nodig vonden.
Telefonisch contact met de arts in opleiding algemene interne is in januari voor het laatst geweest. Zij stelde toen voor om nog 2x de waardes te meten en zou dat regelen met het lab in Alkmaar. Is nooit geregeld en ik heb dat toen zelf geregeld via de huisarts. Heb de huisarts uitgelegd dat ik net zolang de waardes wil laten bepalen tot dat de waardes stabiel zijn.
Stabiel is het dus nog niet.
Ik begrijp zelf uit de literatuur dat ik nog in de herstelfase zou kunnen zitten van de schildklierontsteking. Soms kan dat een half jaar duren. Of zoals jij schrijft zou ik ook een hypo overgehouden kunnen hebben.

Mijn plan is nu om over een maand weer te prikken om een nog duidelijker verloop te zien. Tenzij ik psychisch nog instabieler word dan trek ik eerder aan de bel en vraag een consult met de endocrinoloog aan.

Hartelijke groet en een fijn weekend voor iedereen die dit leest.
Judith

JudithB

Bericht door JudithB » 20 jun 2019, 13:40

Goedemiddag,

Heb vorige week alle waardes doorgestuurd naar assistent in opleiding en zij belde terug met de boodschap om nu met medicatie te beginnen i.v.m. hoge TSH en lage Ft4 die te lang aanhouden.

Ik wilde het eigenlijk nog even aanzien omdat ik zóóóóó graag duidelijkheid wil hebben over het verloop.
Ook omdat ik me eigenlijk al vanaf mijn 48e niet altijd even goed voel (word volgende week 60).
Heb 13 jaar geleden voor het eerst een schildklierontsteking gehad die volgens mijn toenmalige huisarts volledig was hersteld. Hoewel ik me nu realiseer dat er vanaf het moment dat mijn TSH van 0,02 weer wat begon te stijgen hij het niet meer nodig vond om de waardes te blijven controleren omdat ik aan het herstellen was en het allemaal wel goed zou komen.
Dit is ondertussen de 3e keer dat er een ontsteking is geconstateerd.

Zo voel ik me al jaren een paar weken/dagen goed met voldoende energie zowel fysiek als mentaal en dan is het weer helemaal niets meer, dan krabbel ik weer op en dan hup is er weer een omslag. Ook gedurende de dag is het wisselend, vooral 's morgens kan ik weinig kracht hebben in benen en armen, moe zijn, trillen en gedurende de dag herstelt zich dat om aan het einde van de middag tussen 16.00 en 18.00 uur weer richting het niveau van de ochtend te gaan.

Heb het een gegeven moment aan de overgang gelinkt, heb onderzoek naar diabetes gehad, bij de neuroloog geweest, psycholoog (i.v.m. heftige opvliegers en angstaanvallen). Slik ook antidepressiva deze helpen redelijk tot goed tegen de angstaanvallen maar heb nog steeds opvliegers (weliswaar minder vaak op een dag).

Zou zo graag willen weten of bovenstaande ook met de werking van de schildklier heeft te maken. Vandaar dat ik de medicatie nog even wilde uitstellen en de waardes wil volgen gelinkt aan hou ik mij voel.

Maar voel me de laatste dagen vooral in de ochtend en eind van de middag zo moe, krachteloos, trillerig dat ik contact met de huisarts heb opgenomen voor medicatie.
Het gaat gewoon niet meer.

Van Kiek begrijp ik dat dat Levothyroxine is (moet zijn?).

Mijn vraag aan jullie is:
- mijn Ft4 schommelt behoorlijk dus hoe weet ik nu hoeveel Levothyroxine ik nodig heb? Zodat ik niet hypo blijf maar ook niet in hyper terecht kom.
- laatste meting was op 5 juni, zal ik morgen 21 juni nog een keer laten prikken voordat ik begin met Levo?

Hoor ontzettend graag jullie antwoord.

Hartelijke groet,
Judith

Florence

Bericht door Florence » 20 jun 2019, 16:41

Dag Judith,

Wat een nare toestand (ook) bij jou. Het lijkt er bij jou ook op dat er meer speelt dan alleen de schildklier. In jouw verhaal zou ik overgangsklachten zeker niet uitsluiten.
De bijwerkingen van de AD, kortom, waar komen die schommelingen vandaan? Voor artsen lijkt het ook een onmogelijke zaak om hier ook maar iets in te kunnen bieden. In jouw geval zou ik toch een kundig endocrinoloog zoeken, gezien je ervaring met de arts in opleiding.

Als jij het prettiger vindt nog een extra meting te weten, voordat je begint met de Levo, doen!
En vraag om Thyrax, want die kun je heel makkelijk in vieren delen, Kiek is daar ook fan van.

heel veel sterkte, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40
19.40 1.90 50 levo
17.40 2.00 37.50 levo
15.60 2.40 37.50 levo

Kiek

Bericht door Kiek » 20 jun 2019, 16:52

Hallo Judith,

Het gebeurt niet vaak dat iemand zoveel schildklierontstekingen moet doormaken.
Dat is ellendig!
Het is te hopen dat je deze malheur nu voorgoed achter de rug hebt.
Er is niet veel ervaring, en relatief weinig publicaties over jouw onderwerp.

FT4 schommelt bij gezonde schildklieren over 24 uur, over het algemeen ruim binnen de 10% van een normale uitgangspositie.
Dat is de chronische aanpassing aan de individuele 24-uurs ritmiek.

Jouw FT4 dendert omhoog als je ontsteking actief is, en suist omlaag als de ontsteking heelt.
Helaas is je FT4 nu te ver gedaald.

Een tekort aan FT4 wordt behandeld met T4/levothyroxine. (Zoals Florence al schrijft, ik ben een Thyraxfan, vanwege het gemak van breken, en kleine doses aanpassingen).

Als je het idee hebt, dat je waarden zijn veranderd, dan zou je morgen weer een TSH/FT4 kunnen bepalen. Voor de zekerheid.
Blijkt je FT4 nog steeds rondom de 7 of 9 pmol/l, start dan de levothyroxine, b.v. ca. 1.6 x kg lichaamsgewicht.
Zo schakel je je schildklierfunctie uit.
Je richtwaarde van de FT4 ligt in de ochtend omstreeks 11 pmol/l.
Zo heb je in ieder geval een streefwaarde van de FT4.
Daarbij zal je TSH in het gebied van de 1 mU/l zijn.

Als je waarden wederom naar lage TSH-gebieden gaan, dan is natuurlijk van levothyroxine geen sprake.
Soms besluit men de schildklier weg te halen, om zulke instabiele toestanden voorgoed te voorkomen.

Sterkte! een een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Plaats reactie