Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Gesina »

Beste mensen,

Het is bij mij in huis zowat boven de 30 graden, overal, dus ook in mijn donkere kasten waar je je medicatie dient te bewaren. In de meeste bijsluiters van medicijnen staat dat je ze niet boven de 25 graden mag laten komen. Hoe lossen jullie dat op?
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Gesina »

Dank voor je reactie Florence

Men heeft kennelijk aan de nieuwe Thyrax een stofje toegevoegd, waardoor de bewaartemperatuur er niet meer zo toe doet. Vroeger was dat wel anders. De bijsluiter van mijn Euthyrox geeft nog wel 25 graden aan voor de uiiterst gegarandeerde houdbaarheidstemperatuur en dat is getest.

De koelkast is uit den boze, want daar wordt het te vochtig door verdamping. Er wordt immer ook geadviseerd om medicatie donker en droog te bewaren. Ik maak me er dus nog steeds druk over, denk dat het in ons aller belang is om eens over de goede bewaarplaatsen na te denken.

Hartelijke groet,
Gesina

k vond overigens de volgende bijsluiter van Thyrax, en kijk eens onder punt 5 aan het einde.

https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h08389.pdf
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door *anna* »

Ik bewaar mijn Euthyrox in een afgesloten weekbakje in mijn nachtkastje, droog en donker. De rest van de voorraad in een kast.
En ik maak me niet druk over de temperatuur. Dan zou je toch nooit meer naar een warmer gebied op vakantie kunnen zonder allerlei voorzorgen?
Dat insuline en medicijnen zonder conserveringsmiddel (bepaalde oogdruppen bijv.) gekoeld bewaard moeten worden snap ik. Maar ik doe het nu al haast 30 jaar op deze wijze en ik ben er nog steeds :o .

Ik gebruik ook al zo'n 15 jaar probleemloos hydrochloorthiazide (plaspillen). Ineens meldt het etiket dat je bij gebruik felle zon en uv-lamp op de huid moet vermijden. Blijkt dat sommige gebruikers daarvan last ervaren. Als ik me daaraan zou houden kon ik nu niet naar buiten...
Ik ga niet mee in die angst voor claims van de fabrikanten.
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Gesina »

Beste Anna en Florence,

Soms zijn instructies wel wat overdreven ja, Bijvoorbeeld in bijsluiters moeten bepaalde neveneffecten van een middel worden vermeld, terwijl die eigenlijk nauwelijks voorkomen. Dat doet niet de fabrikant, dat is bij wet geregeld. Wat de houdbaarheid betreft, wordt medicatie getest onder verschillende bewaaromstangheden. Daarover een link hierbij maar een radiospotje met het verhaal in 5 minuten door een arts-apotheker, en dat mag je geloven of niet. Ook zet ik een link met bewaarinstructies van Apotheek nl. Hopelijk hebben mensen hier iets aan.

Overigens, als je op vakantie gaat, neem je toch alleen voldoende pillen mee voor de dagen dat je weg bent, plus nog wat extra's vermoed ik zo. Dat is dan niet zo'n probleem v.w.b. het behouden van de werkzaamheid. Het gaat om je voorraad.

Hartelijke groet, Gesina

https://www.apotheek.nl/themas/hitte-en ... et-warm-is

https://www.nporadio2.nl/gemist/audio/1 ... uXuzaUPPaQ
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Gesina »

Nee, geen gif, dat wordt het niet. Wel kan het zijn dat de werkzaamheid vermindert. Dan krijg je weer klachten, en als dat mocht gebeuren, dan weet je waar het door komt.

Vermindering van de werkzaamheid was immers vermoedelijk ook het geval toen nog Thyrax uit potjes werd geslikt. Dit als voorbeeld, al ontstond het probleem door een heel andere reden. In elk geval ga ik na de zomer aan mensen met terugkerende klachten eerst vragen waar ze hun hormoon tijdens de hittegolf bewaard hebben. Niks is zeker, weet ik inmiddels, zelfs enkele farmaceuten, die ik benaderde (mede over het bewaren van andere medicatie) weten geen deugdelijke antwoorden te geven. Juist ons product moet zo nauwkeurig werken, dan een kwartje van een kwartje meer of minder al veel uit kan maken.

Wat jammer dat hier zo weinig aandacht voor is, juist nu de zomers heter worden door klimaatsverandering.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door laura »

Repackaging levothyroxine sodium tablets: storage conditions to maintain stability in a hot and humid environment

Abstract

Background: Storage instructions for repackaging into a dose administration aid (DAA) have been included into the consumer medicines information (CMI) for some brands of levothyroxine sodium tablets. However, these storage conditions specify an ambient temperature of <25°C, which is often not representative of ambient conditions in hot and humid areas of Australia.

Aim: The aim of this study was to determine the physicochemical stability of two brands of levothyroxine sodium tablets, Eutroxsig (Aspen Pharma, St Leonards, NSW, Australia) and Eltroxin (Aspen Pharma), when repackaged and stored at 30°C and 75% relative humidity (RH).

Methods: The physicochemical stability of levothyroxine sodium 200 microgram tablets repackaged into DAAs and stored at 30 ± 2°C and 75 ± 5% RH for 14 days (Eutroxsig) and 28 days (Eltroxin), and under refrigeration (Eutroxsig) for 28 days, was assessed. Drug content was determined using a validated HPLC method.

Results: The mean (± SEM) decrease in drug content in repackaged Eutroxsig tablets stored at 30°C and 75% RH for 14 days was 7.0 ± 1.0%, compared with only 2.4 ± 0.8% for Eltroxin tablets stored at 30°C and 75% RH for 28 days. When repackaged Eutroxsig tablets were stored under refrigeration for 28 days, no loss of levothyroxine sodium content was detected.

Conclusion:
This study clearly indicates the stability of Eltroxin tablets on exposure to hot and humid conditions, and highlights the need for pharmacists to provide information depending on the brand of levothyroxine sodium tablets repackaged.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Paulet »

Op mijn doosje Cytomel staat (op de apotheeksticker) dat ik het in de koelkast MOET bewaren. Dat doe ik dan ook braaf, in een soort bakje in de deur.
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Gesina »

Bedankt Laura, interessant Daar zullen we dus toch rekening mee moeten houden en evt. bij de apotheker aankaarten. Iedereen doet hier zo laconiek over. Ik weet echter niet wat ik me bij 'herverpakt' voor moet stellen.

In elk geval zijn wij gezegend met airco.

M.v.g.
Gesina
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door Jeannette »

*anna* schreef: 26 jun 2019, 14:48 Ik gebruik ook al zo'n 15 jaar probleemloos hydrochloorthiazide (plaspillen). Ineens meldt het etiket dat je bij gebruik felle zon en uv-lamp op de huid moet vermijden. Blijkt dat sommige gebruikers daarvan last ervaren. Als ik me daaraan zou houden kon ik nu niet naar buiten...
Ik ga niet mee in die angst voor claims van de fabrikanten.
Dag Anna,

Ik lees net deze reactie van jou en wil daar even op reageren. Recent onderzoek heeft aangetoond dat langdurig gebruik van hydrochloorthiazide de kans op huidkanker kan vergroten, vandaar de waarschuwing felle zon en uv-lamp te vermijden. Ik ben, na overleg met mijn internist, gestopt met dit middel.

Groet,
Jeannette.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Schildklierhormoon bewaren bij hoge temperaturen

Bericht door *anna* »

Dank je wel Jeannette voor deze aanvulling.
Als er op het doosje geadviseerd wordt om felle zon en uv-lampen te vermijden en op de bijsluiter van mijn huisarts staat deze relativerende tekst (Cursivering door mij):
Als u meerdere jaren hydrochloorthiazide gebruikt, is uw huid gevoeliger voor zonschade.
U heeft dan iets meer kans op huidkanker. Het gaat hierbij om huidkanker, die goed te behandelen is: basaalcelkanker en plaveiselcelkanker.
U hoeft niet te stoppen met hydrochloorthiazide. Ook zonder dit middel kunt u huidkanker krijgen.

Iedereen weet, of kan weten, dat felle zon en zonnebank niet goed zijn voor de huid, met of zonder chloorthyazidegebruik. (Waar zijn de zonnestudio's eigenlijk gebleven?) Ik word recalcitrant van dergelijke paniekerige info. :lol:
Plaats reactie