Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Setpoint Marieke

Bericht door GeertjeS »

Hoi Marieke,
Ik volg je draadje een beetje. Hoe gaat het nu met je? Het splitsen helpt bij mij wel, ik ben minder hyper in de ochtend. Ik heb nog wel last van stemmingswisselingen. Ene dag voel ik me prima en andere dag opeens beetje depri. Ken jij dat? Misschien ziet ik nu toch weer tikje te laag. Ik slikte 100 maar ging hyperen. Nu slik ik 94.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi geertje en anderen,
Kom net terug van de internist. Mijn TSH is nu alweer 3 prikronden stabiel namelijk alle 3 de keren 2.8. Mijn Ft4 blijkt niet meegeprikt te worden omdat TSH goed is!
Ik blijf dezelfde klachten houden. Ik denk dat een soort hyperklachten zijn nl:
- hoofdpijn vanuit nek aan 1 kant
- zenuwachtig/gespannen om niets.
- raar vervelend drukkend gevoel in mijn hoofd
- af en toe ineens een soort duizeling ervaren
- in bed bij het in slaap vallen ineens duizeling en adem happen ( gevoel niet te ademen en hiervan ontzettend schrikken)
Deze klachten komen en gaan. Nu net 8 dagen maar liefst gehad zonder klachten. En nu sinds een dag of 2 weer alle bovengenoemde klachten.
In overleg met de internist ga ik nu de overstap wagen naar thyrax 100. Ik slik nu euthyrox 112.
Heb zelf gevraagd om iets lagere dosering omdat ik moeheid etc beter verdraag als hyperklachten.
Ik vind het ontzettend spannend en hoop er maar het beste van.
Groetjes Marieke
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Setpoint Marieke

Bericht door GeertjeS »

Hoi Marieke, weet je je setpoint? Misschien slik je juist te weinig. Als ik te weinig slik word ik ook nerveus.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Mijn setpoint daar zit ik nog niet op.
Voorheen slikte ik een hogere dosering maar daar voelde ik me nog slechter bij.
Voelde me eigenlijk het beste toen ik veel te weinig slikte. Ik was toen alleen heel moe. Maar toen had ik niet die andere klachten. MijnTSH zat toen rond de 7 meen ik me te herinneren.
Ik begin aan de thyrax en hoop dan zonder al teveel klachten in de buurt van mijn setpoint te komen.
Ik zal hier de resultaten posten.
Groetjes Marieke
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi allemaal,
Inmiddels begonnen met thyrax. Zit nu ruim 6 weken op 100 thyrax i.p.v. 112 euthyrox.
De eerste 4 weken voelde ik me heel goed, ontspannen en tegelijk energiek. Na 4 weken werd ik weer vermoeid en kreeg ik mijn 1e paniekaanval weer tijdens het sporten. Ook het sporten voelde niet fijn ivm de eerdere 4 weken.
Ik dacht dat dit kwam imdat ik aan het sporten was gegaan + mijn werk weer had opgepakt. Maar de vermoeidheid bleef!
Labuitslagen:
TSH 7.9
T4 13.3
Ben nu opgehoogd met 12.5 thyrax maar voel me nu weer onrustiger. Ophoogklachten (hoop ik)
Aan kiek: wat betreft setpoint? Verandert er nu iets.? Ik vond het ‘raar’ dat ik me 4 weken zo goed heb gevoeld. Hetzelfde gebeurde namelijk toen ik zakte in dosis euthyrox! Toen voelde ik me ook een periode zoveel beter. Alsof ik baat heb bij minder medicatie maar dan zak ik algauw tot niet goede waardes en slaat de vermoeidheid toe. Als ik dan ga ophogen komt de onrust terug.... pfff dat instellen is zo lastig. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik voor de 1e keer ging zakken met medicatie om te kijken waar ik me het lekkerst bij voel. Ben er nog steeds niet achter😢
Ik hoor het graag.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je hebt een achterstand van je FT4.
Daar heb je heus wat meer van nodig.
Nu 13.3 pmol/l waar je set point bij de 16.8 pmol/l staat.
'k Zou me afwisselend doodmoe, vervelend, en niet scherp voelen.

Je set point blijft zich bewegen in hetzelfde gebied met een FT4 van 16.8 pmol/l met een TSH van 1.4 mU/l.

Je huidige TSH van 7.9 mU/l is een protest van je lijf: 'ik-wil-levothyroxine!'
Dus neem wat meer levothyroxine.
Dat ben je al van plan, las ik.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Marieke14Sept2019.jpg
Marieke14Sept2019.jpg (39.29 KiB) 1335 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Ik weet even niet hoe ik een nieuw topic kan plaatsen? Kan het niet vinden op de site.
Vandaaar mijn vraag even zo.
Iemand ervaring met sporten als je schildklier te traag werkt?
Is het aan of af te raden/ maw wachten tot je goed ingesteld bent? En hoe gaat het dan?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Teun »

Sporten en bewegen is altijd goed ook als je nog niet goed ingesteld bent. Kijk wat je aankunt, stel je grenzen en je zult zien dat je er ook energie van krijgt en dat je meer aan kan dan je denkt. Rustig opbouwen, ik zou zeggen begin met dagelijks wandelen en bouw zowel het tempo en de afstand uit.
Laat je als je naar een sports hool gaat begeleiden door een deskundige, geef aan hoelang je niet gesport hebt en hoe het met je gaat. Hij/zij kan als het goed is een mooi opbouwprogramma voor je maken. Succes.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi Teun,
Dank je voor je reactie. De aanleiding van mijn vraag is dat ik begonnen was met fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut omdat ik paniekaanvallen kreeg tijdens het sporten en daardoor al jaren niet meer ging sporten. Zij begeleidde mij ook op psychisch vlak (haar expertise). Het ging 4 weken super goed maar toen raakten mijn waardes door een wisseling van medicatie onder de normwaardes. Al voordat ik deze uitslag had merkte ik dit aan het sporten. Op een crosstrainer oid bewegen voelde niet meer lekker. Ik voel me dan echt niet goed, (hele tijd benauwd/naar adem happen, niet goed warm worden (voorheen zweette ik dan flink maar dit komt nu niet los.., en mega spierpijn naderhand.) al met al voel ik heel vervelend tijdens het sporten en krijg ik weer paniekaanvallen😢.
Nu iom de therapeut afgesproken dat ik afwacht totdat waardes weer goed zijn en in de tussentijd ga wandelen iod.
Na herstel waardes pak ik de fitness weer op.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Nu 6 weken 112 thyrax geslikt.
Tsh is nu 5,5 (vorige keer 7,9)
T4 is nu 13.5 ( vorige keer 13,5)

Nu opgehoogd naar 125 thyrax. Ik voel me nog steeds niet heel goed. Wel beter als voorheen maar ben er nog niet!
Veranderd deze uitslag iets aan mijn setpoint?

En weet iemand toevallig wat bij labresultaten: hemolyse verhoogd betekent? Deze waarde mag tussen 0-14 zitten en is bij mij 23.
Internist heeft hierover niets gezegd maar zag het zelf toen ik mijn uitslag opgezocht heb.

Groetjes Marieke
Plaats reactie