Wel of geen citomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Wel of geen citomel

Bericht door Hobby »

Vandaag de uitslag gekregen van bloedcontrole. Tsh is 0,65. Ik zit altijd rond de. 4 of. 5 qua Tsh. Daar voel ik me het beste bij en heb dit meermaals uitgeprobeerd. Sinds 2004 gebruik ik trouwens thyrax en sinds het thyrax tekort euthyrox. Vrije t4 is 15.7. Nu heb ik vrijwel steeds een vitamine d tekort sinds de overstap naar euthyrox, maar waarschijnlijk ook wel samenhangend met mijn leeftijd en de overgang. Ik slik dagelijks 75 mcg vitamine d en heb nog steeds 'n mild tekort (58 nu). Nu vraag ik me af, bedenkend dat ik sinds m'n trage schildklier altijd vermoeid blijf, overgewicht hou(ondanks serieus lijnen en altijd kouwelijk blijf, of het dan niet zinvol is om ns citomel te proberen. M'n t3 is voor 't laatst in 2009 geprikt. Toen was t3 1.3 (ref 1,2-3.0) Tsh toen 0,1(,25-3.1)en vrij t4 toen 17, 4 (ref 7-16). Ik heb qua euthyrox denk ik echt de meest stabiele en passende waarde die er voor mij te behalen is. Mijn vraag is of citomel aanvullend een goed idee kan zijn. Iemand eerder stelde een paar jaar geleden deze vraag ook eens, maar dat werd ontraden (kiek). Ik lees soms ook positieve verhalen, maar waar doe ik nu verstandig aan? Ik hoop dat iemand er iets over kan vertellen.
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Wel of geen citomel

Bericht door Gerda43 »

Ik gebruik Cytomel naast mijn Thyrax en ik ben er blij mee. Eindelijk meer energie en mijn Brainfog een stuk minder .
Maar realiseer je dat ieder er anders op kan reageren.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wel of geen citomel

Bericht door Kiek »

Het gaat niet om de reactie "ik voel me goed, of ik voel me slecht", maar om de kennis van het gebruik van Cytomel.

Het oude argument van een natuurlijker werking is fundamenteel onjuist.
Of dat nu Cytomel is of thyreoïdum.
De natuurlijke werking wordt mechanisch (door Cytomel en thyreoïdum) overhoop gehaald: je hypothalamus wordt volledig ontregeld.
En je cellen doet dingen die ze niet moeten doen.

Het voelt misschien lekker (ik heb het ook gebruikt), maar het is absoluut geen oplossing.
En het is ongezond.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Wel of geen citomel

Bericht door Gerda43 »

TS geeft aan dat ze 'restklachten' heeft en daar reageer ik op, veel van mijn restklachten zijn verminderd door gebruik Cytomel.

De endocrinoloog heeft wel de werking van mijn hypofyse onderzocht (dagopname) maar niets over de hypothalamus besproken. Dus daar ben ik wel nieuwsgierig naar. (Kon er zo gauw niet iets over Googlen) Heb je voor mij misschien een linkje?

Ik gebruik 's morgens 75 mcg Thyrax en 5mcg Cytomel en 's avonds 5 mcg Cytomel.
TSH 0, 17
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wel of geen citomel

Bericht door Kiek »

Moet je even kijken naar het onderste plaatje op
viewtopic.php?f=47&t=3134

Daar zie je de verschuiving van de FT4 in verschillende situaties.
Een natuurlijke situatie is de zwangerschap, waarbij het FT4 instelpunt in de eerste 3 maanden hoger wordt ten bate van de foetus (groene curve).
Een onnatuurlijke situatie is het gebruik van T3/Cytomel/thyreoïdum, waarbij het FT4 instelpunt lager wordt, als gevolg van de manipulatie van de natuurlijke referentie in de hypothalamus (rode curve).
De oorzaak van die verstoring is de dagelijkse piek na inname van de T3/Cytomel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie