Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

Dat zijn heel wat veranderingen met doses.
En spannende experimenten!

Als je niet precies weet waar je moet zijn, dan blijft het trial en error.
Je schildklierhormonen gedragen zich volgens twee soorten tijd.
De heftige dynamiek in de eerste uren na het slikken van zowel de T4 als de T3.
En het veel rustiger vaarwater van de halfwaardetijd na een uur of zes van de T4.
De T3 blijft chronisch rondrommelen in pieken en dalen.

Je slikt de hoeveelheid die een gezonde schildklier over 24 uur geleidelijk verdeelt als bij een 24-uurs infuus. Je begrijpt dat een pilletje dat niet kan.
Die zwiert de hypothalamus van z'n voetstuk, waardoor de FT4 daalt, en de weefsels in verwarring worden achtergelaten.
Een huishouding van Jan Steen.

Als je een dosisverandering invoert dan is het echt handig om te weten wat het na zes weken heeft gebracht.
Dan heb je een heldere uitgangspositie.
En een belangrijk houvast.

Hou het niet al te lang vol.
Voor breuken en ritmestoornissen wordt in de literatuur gewaarschuwd.
En voor ouderen zijn botten en hart gevoelige T3-onderwerpen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Goedeavond Kiek,

Bedankt voor je uitleg. Ik neem deze stappen met goedkeuring van mijn internist, het is niet dat ik zelf maar wat aanrommel. Maar ik waardeer wel je zienswijze en adviezen dus was ik wel voornemens om deze dosis te blijven slikken tot mijn volgende afspraak met de internist. Ik zal haar ook vragen naar de consequenties gebruik van Cytomel op de lange duur. Ik lees toch regelmatig dat mensen alleen maar T3 gebruiken en de T4 laten staan, dus daar zal toch ook onderzoek naar worden gedaan wat dat voor gevolgen kan hebben op de lange termijn?

Met vriendelijke groet Gerda43
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door laura »

Hallo Gerda,

Lees dit eens goed over de behandeling met T4 plus T3: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... l.html?m=1

Een behandeling alleen met T3 is zeldzaam.
Het gebeurt weleens met schildklierkanker.
Dan heeft iemand geen schildklier meer en dan mag hij vanwege de behandeling tijdelijk geen levothyroxine slikken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

laura schreef: 03 jul 2019, 09:29 Hallo Gerda,

Lees dit eens goed over de behandeling met T4 plus T3: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... l.html?m=1

Een behandeling alleen met T3 is zeldzaam.
Het gebeurt weleens met schildklierkanker.
Dan heeft iemand geen schildklier meer en dan mag hij vanwege de behandeling tijdelijk geen levothyroxine slikken.
Hoi Laura,

ik ben geen hartpatiënt maar zou je dan adviseren om de Cytomel te minderen of mee te stoppen? Ik kan dat wel telefonisch vragen aan de interniste.

(Nog wat meer info. Ik gebruik ook Omeprazol, heb PTST en slaapapnoe)

Met vriendelijke groet Gerda43
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

Je schrijft op de vorige bladzijde:
"..Heb zelf de indruk dat mijn schildklier af en toe nog wel wat doet en dat dat het instellen bemoeilijkt."

Daarom is het belangrijk je eigen waarden te leren kennen.
Het samenspel van schildklierhormonen is immers per mens uniek.
Het begrijpen en interpreteren van labwaarden is hiervoor essentieel, en doorslaggevend.
Het gaat hier niet over binnen (= goed) of buiten (=fout) de referentiewaarden.
Het is het speuren naar het unieke verloop van jouw waarden.

De suggestie van behandeling 'op gevoel' vind ik dan ook middeleeuws en misleidend.

Je infomatie over T3 wordt gepropageerd door alto-rubrieken.
En aangeprezen zonder kennis van de fysiologie.

Zoals Laura al opmerkt wordt de zeer korte solo-T3 therapie gebruikt als voorbereiding voor een scan bij mensen met schildklierkanker.

De belangrijkste boodschap is: Leer je eigen schildklierhormonen kennen.
En daarvoor heb je het lab nodig.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Kiek schreef: 03 jul 2019, 11:33 Hallo Gerda,

Je schrijft op de vorige bladzijde:
"..Heb zelf de indruk dat mijn schildklier af en toe nog wel wat doet en dat dat het instellen bemoeilijkt."

Daarom is het belangrijk je eigen waarden te leren kennen.
Het samenspel van schildklierhormonen is immers per mens uniek.
Het begrijpen en interpreteren van labwaarden is hiervoor essentieel, en doorslaggevend.
Het gaat hier niet over binnen (= goed) of buiten (=fout) de referentiewaarden.
Het is het speuren naar het unieke verloop van jouw waarden.

De suggestie van behandeling 'op gevoel' vind ik dan ook middeleeuws en misleidend.

Je infomatie over T3 wordt gepropageerd door alto-rubrieken.
En aangeprezen zonder kennis van de fysiologie.

Zoals Laura al opmerkt wordt de zeer korte solo-T3 therapie gebruikt als voorbereiding voor een scan bij mensen met schildklierkanker.

De belangrijkste boodschap is: Leer je eigen schildklierhormonen kennen.
En daarvoor heb je het lab nodig.

Succes!
Kiek
Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Misschien een domme vraag maar hoe vaak en over hoeveel maanden zou ik dan bloed moeten laten prikken om een goed beeld te krijgen? ( En doel je dan ook op het berekenen van een setpoint?)
Tot van de week heb ik op alle tijden van de dag laten prikken met medicatie, dus dat geeft geen goed beeld, dan zou alleen de allereerste bloedtest met een te hoge TSH zinnige informatie opleveren.

Op zich heb ik wel een hoge pet op van mijn interniste, ze zoekt mee naar het 'hervinden' van mijn oude energiepeil maar heeft mij ook uitgelegd dat een klein deel van hypotheriodie patiënten nooit meer 'de oude' zullen worden. Ik mag ook altijd een tussentijdse belafspraak maken.

Met vriendelijke groet Gerda43
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Zolang je blijft zwalken en experimenteren, blijf je dwalen, Gerda.
Schildklierwaarden zijn makkelijk te beïnvloeden.
Een vast lab, en nuchtere ochtendwaarden, zonder levothyroxinedosis van die dag, is een mooi begin.

Je zou je waarden hier neer kunnen zetten.
Misschien kan ik er iets van brouwen, en proberen de relatie van je TSH op de hoogte van je FT4 in beeld te brengen. Het hangt ook af van de kwaliteit van je waarden.

Markeer de waarden die beïnvloed zijn door de Cytomel.
Want deze manipuleren je 'natuurlijke' hoogte van de FT4 op de TSH.
Je FT4 wordt door je Cytomel versneld afgebroken en afgevoerd.
Je basiswaarden zijn misschien wel te gebruiken.

Vanwege de lange halfwaardetijd van T4, wacht je na iedere dosiswijziging minstens 6 weken voordat je naar het lab gaat.
En dan weer: zelfde lab, 's ochtends vroeg, nuchter, zonder pilletjes schildklierhormoon. Die slik je na het prikken.
Pas na 6 weken zie je het resultaat van die dosiswijziging in volle glorie.

Succes!
Kiek

PS: Niemand wordt de oude als je afhankelijk bent van levothyroxine.
En er is niets beters dan een eigen gezonde schildklierhuishouding, chronisch anticiperend op iedere minuscule wijziging in je lijf.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Hoi Kiek,

Jullie hebben mij aan het denken gezet over de Cytomel.
Doordat ik meerdere 'issues' heb is niet altijd duidelijk welke klacht, bij welk 'issue' hoort.
Dat zal velen wel bekend in de oren klinken.
Ik zal binnenkort wat bloedwaarden posten. En ik denk dat ik terug ga naar mijn oude dosis van 5 mcg Cytomel (sinds ca. 2 maanden 10 mcg) want ik ben er nu wel aardig van overtuigd dat ik 30% vd tijd loop te hyperen. Vandaag was het ook weer raak inc diarree, hartkloppingen etc.
Wil dan wel de Cytomel 's avonds in blijven nemen, want dat bevalt goed. Of zou het beter zijn om de 5mg in 2 x 2,5 in te nemen zodat de Cytomel minder' piekt'? Ik kan dit ook overleggen met de internist maar ik weet nu al dat ze dit OK vind.

Met vriendelijke groet Gerda43
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Net aan de levothyroxine kwam ik in 1996 online terecht in de VS en in Engeland. NL had nog niets.
Er waren aan de overkant heftige debatten over het al dan niet gebruiken van T3.
Ik wilde dat wondermiddel ook wel proeven. Mijn internist zei dat daar geen reden voor was.
Jarenlang gezocht, en inderdaad vond ik in de traditionele pers geen grond voor de T3-halleluja's.
Deze speurtocht heeft overigens wel geholpen de werking van mijn schildklierhormonen te begrijpen.

Door wilde, inmiddels NL-berichten, T3-fanatici versus gematigden en zelfs tegenstanders (ik), experimenteerde ik toch met verschillende vormen van T3.
In het begin gebruikte ik 6.25 µg Cytomel, en binnen het half uur had het effect: snellere pols, warm -> energie!
Een fantastisch resultaat. Het effect per pil verminderde echter, en na 3/4 jaar was het voorbij.
Nog jaren geslikt, ook thyreoïdum, maar nimmermeer bereikt wat het de eerste week gaf.
Ik stopte en er was geen verschil.
Achteraf theoretisch begrijpelijk, maar toendertijd een groot vraagteken.

Maak het je niet ingewikkeld door te geloven dat je afhankelijk bent van Cytomel.
Je kunt gewoon stoppen zonder enige consequentie.
En neem weer 's ochtends je levothyroxine in. Dat werkt 24 uur per dag om je de benodigde hoeveelheid T3 te leveren.
Je moet er overdag op teren.
's Nachts slaap je.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie!

De levothyroxine neem ik al weer 4 weken 's morgens in, en dat gaat goed (een mindere energie crash rond 15-16 u)
Gisteravond hyperde ik nog behoorlijk dat ik maar een half tablet van 5mcg in heb genomen en vanmorgen dus alleen levothyroxine. Tot nu gaat het een stuk beter als gisteren. Helemaal stoppen met Cytomel is ook een optie, de interniste had ook aangegeven dat bij veel mensen het positieve effect van de Cytomel na verloop van tijd verdween. Maar ik zit dan nog wel met de brainfog 's morgens als ik niets van Cytomel of Levothyroxine slik voor het slapen gaan. Zijn er ook mensen die hun Thyrax verdeeld over 2x pd slikken? Of zou de brainfog' s ochtends juist ontstaan door het gebruik van Cytomel, het verschuiven van de curve zoals ik dat hier las?

Het hyperen op 2x5 mcg Cytomel pd en 75 mcg Thyrax zou dus moeten afnemen
op 1 x 2,5 mcg Cytomel s'avonds en 75 mcg Thyrax 's ochtends of ga ik dan te hard naar beneden?

Hoe heb jij het stoppen van de Cytomel opgevangen qua dosis Thyrax?

Met vriendelijke groet Gerda43
Plaats reactie