Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Nog een kleine aanvulling, deze waarden net doorgekregen van de huisartassistente. Van het bloedprikken eergisteren waren geen schildklierwaarden bekend, wel waren andere uitslagen bekend dus ws hebben ze het vergeten aan te vragen. (tegenwoordig krijg ik van ha geen briefje meer mee naar het lab, alles gaat online)

2015 Tsh 5,2.Ft4 onder de 10
2016 Tsh 3,9 Ft4 13
2017 Tsh 1,5 Ft4 niet geprikt
2018 Tsh 0,11 Ft4 19

Alles bij hetzelfde lab geprikt, er moeten naar mijn idee meer waarden zijn maar ik weet dus niet zeker of de waarden uit 2015 mijn allereerste waarde zijn. Ik denk dat ik nu ongeveer 2,5 jaar aan de Cytomel ben.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

De cytomel heb ik toendertijd gecompenseerd met 12.5 µg levothyroxine.
Ging goed.

Omdat ook de T4 in een gezonde schildklierhuishouding verdeeld over 24 uur in een wisselend persoonlijk ritme wordt afgescheiden, zou je inderdaad je T4 in twee porties kunnen delen.
Dokters vergissen zich, als ze denken dat zo'n verdeling geen zin heeft vanwege de lange halfwaardetijd van T4.
Die lange halfwaardetijd heeft hier echter niets mee te maken.

Nu over jouw waarden.
Leuk rijtje.
In 2018 slikte je Cytomel.
En toch presteer je een FT4 van maar liefst 19 pmol/l.
Zo'n hoge FT4 vergt bij Cytomel-gebruik zowat een overdosis levothyroxine.
Je 4 waarden bijeen tonen geen 'natuurlijke' relatie met elkaar.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk mede door het gebruik van Cytomel.
Cytomel manipuleert de hypothalamus.
Dan wordt jouw 'natuurlijke' referentie ontzet -> daling FT4.
Daarom verbaast me je FT4 van 19 pmol/l.

Maar goed.
Voor nu zou je gewoon kunnen stoppen met de Cytomel.
Een beetje meer levothyroxine, en die dosis in 2 porties delen.
Gewoon uitproberen.

Een raad: als je uiteindelijk op een redelijke dosis zit, wissel dan niet om de haverklap van hoeveelheid. Dat is contraproductief.

Tot op heden is het nog niet mogelijk een machientje te gebruiken ter vervanging van een schildklierproductiefaciliteit.
Het blijft dus behelpen.
Maar er valt best goed mee te leven.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Hoi Kiek,

ik ben eergisteren gestopt met de Cytomel, en heb vanwege het hyperen de Thyrax op 2x dd 25mcg gezet.
(Mijn dosis was dus 2x dd 5mcg Cytomel en 1x dd 75 mcg Thyrax,)

Het lijkt goed te gaan, mijn lijf voelt al minder 'opgefokt'
Ik denk uiteindelijk wel nog 25 mcg Thyrax erbij te nemen, ik las hier op het forum dat meerderen bij hyperen even een soort van ' pauze' nemen om na enkele dagen de Thyrax weer iets op te hogen. Gisteren bloed geprikt, zal de uitslag plaatsen zodra ik die heb gekregen.

Met vriendelijke groet
Gerda43
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Vandaag mijn bloedwaarden gehoord,
voor het eerst nuchter geprikt
TSH 1, 4 en FT4 12

Heb rond 8.30 u geprikt en de avond daarvoor rond 22 u 25 mcg Thyrax ingenomen
Met vriendelijke groet
Gerda43
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Beetje ingewikkelde inname, Gerda.
Op de vorige bladzijde schrijf je: "De levothyroxine neem ik al weer 4 weken 's morgens in, en dat gaat goed"
Slik- en priktijden verhelderen of versluieren het resultaat van waarden.

De betekenis van je FT4 van 12 pmol/l is niet duidelijk.
Ik zou zeggen dat één dag Cytomelonthouding je lagere FT4 nog niet gecorrigeerd heeft. Cytomel heeft een halfwaardetijd van ca. een dag.

Mensen die stoppen met Cytomel zonder verandering van dosis levothyroxine presteren als een 'wonder' een hogere FT4 -> de hypothalamus is hersteld.

Op naar de volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Kiek schreef: 08 jul 2019, 15:03 Beetje ingewikkelde inname, Gerda.
Op de vorige bladzijde schrijf je: "De levothyroxine neem ik al weer 4 weken 's morgens in, en dat gaat goed"
Slik- en priktijden verhelderen of versluieren het resultaat van waarden.

De betekenis van je FT4 van 12 pmol/l is niet duidelijk.
Ik zou zeggen dat één dag Cytomelonthouding je lagere FT4 nog niet gecorrigeerd heeft. Cytomel heeft een halfwaardetijd van ca. een dag.

Mensen die stoppen met Cytomel zonder verandering van dosis levothyroxine presteren als een 'wonder' een hogere FT4 -> de hypothalamus is hersteld.

Op naar de volgende!
Kiek
Ik heb een jaar mijn hele dosis Thyras 's avonds ingenomen, sinds 4 weken dus weer' s ochtends. Na het stoppen van de Cytomel 's avons en' s ochtends neem ik weer 25mcg Thyrax 's avonds in en de rest' s ochtends. Dit ivm mijn brainfog die 's ochtends een stuk minder is met Thyrax of Cytomel voor het slapen gaan. Het is ook wel een verwarrend verhaal 🤔, ik lijk nu wel wat meer pijn in mijn gewrichten te hebben maar ik wacht af wat mijn waarden begin september zijn.

Met vriendelijke groet,

Gerda43
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Ah, ik begrijp het, Gerda.
Neem je 2de portie dan wat vroeger in de middag.
Bijvoorbeeld voor de lunch. Dan profiteer je er het meest van.
En zijn middagdippen misschien wel voorbij of minder aanwezig.

Een gezonde schildklierhuishouding geeft de FT4 heel geleidelijk af in een min of meer constant persoonlijk ritme. Die golfbeweging overschrijdt gemiddeld niet de 1 à 1.5 pmol/l.
De geleidelijke nachtelijke maximale flow, ter voorbereiding van de volgende dag, is niet te vergelijken met de 'klap' van een pil.
Met een pil wordt in één dreun de hele dagvoorraad in je lijf gestopt.
En sommige zijn daar gevoeliger voor dan anderen.
Dus kan handig zijn om die klap te halveren, 's ochtends vroeg de helft en voor de lunch nog eens.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Goedemorgen.

Nu inmiddels een maand zonder Cytomel en het gaat eigenlijk best wel goed. Gebruik nu 75 mcg Thyrax 's ochtends en' s avonds 37,5 mcg Thyrax .

De avondinname Thyrax helpt mij echt voor een mindere 'brainfog' al heb ik het idee dat Cytomel daar wat beter voor werkt. Ik vraag mij dan ook af of je Cytomel z. n. zou kunnen gebruiken als je werksituatie of privesituatie om extra alertheid vraagt. Maar dat ga ik niet op eigen houtje proberen, maar zal dat vragen aan de endocrinoloog na een volgende keer nuchter bloedprikken.

Wat mij wel is opgevallen (en waar ik erg blij mee ben!) dat bij de afgelopen hittegolf ik niet ziek ben geworden van de hitte! Ja, het was achterlijk warm en ik had zoals heel Nederland last van de warmte maar ik werd niet draaierig, misselijk, gevoel van flauwvallen, hittestuwing etc.
Als ik op Kiek haar informatie af ga dat Cytomel de hypothalamus 'van slag' maakt en daarbij wetende dat je hypothalamus onder andere verantwoordelijk is voor de regulatie van je lichaamstemperatuur, durf ik voorzichtig te concluderen dat niet Thyrax maar Cytomel de oorzaak was van mijn hitte intolerantie.

Verder lukt het mij om mijn energie een beetje op te krikken met wat extra vitamine C (120 mg per dag). Moeheid blijft aanwezig maar ik kom er nu soms wel aan toe om bijv een uurtje in de tuin te werken en dat is voor mij al een hele winst. Dus tot nu toe mag ik best tevreden zijn!

Wordt vervolgd ;)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

"Ik vraag mij dan ook af of je Cytomel z. n. zou kunnen gebruiken als je werksituatie of privesituatie om extra alertheid vraagt. Maar dat ga ik niet op eigen houtje proberen, maar zal dat vragen aan de endocrinoloog na een volgende keer nuchter bloedprikken."

Cytomel als de nieuwe coke!
Eén brokje voor het stappen, voor al uw nieuwe ideeën.
(Maar niet voor rust in de privétent.)
Weet wel dat het een halfwaardetijd heeft van haast een etmaal.

"Als ik op Kiek haar informatie af ga dat Cytomel de hypothalamus 'van slag' maakt en daarbij wetende dat je hypothalamus onder andere verantwoordelijk is voor de regulatie van je lichaamstemperatuur, durf ik voorzichtig te concluderen dat niet Thyrax maar Cytomel de oorzaak was van mijn hitte intolerantie."

Je manipuleert je schildklierhormonen zeker op onnatuurlijke wijze.
Door toevoeging van een shotje Cytomel (betekent per definitie overdosering) beveiligt je hypothalamus als de donder je lijf door je FT4 te verlagen.
De regulering van je temperatuur is een ander mechanisme.
Zijdelings mede beïnvloed door schildklierhormonen.

Even scrollen naar het onderste plaatje over verschuivingen op het setpoint onderwerp.
Grijze lijn de levothyroxine-gebruikers versus reactie hypothalamus in de rode lijn van plus-cytomel.
viewtopic.php?f=47&t=3134

Het belangrijkste is dat je met kennis meer duidelijkheid krijgt, dat je je eigen reactie op een waarde van FT4/TSH leert kennen, dat je die kunt corrigeren, en er beter van wordt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Kiek schreef: 06 aug 2019, 11:38 "Ik vraag mij dan ook af of je Cytomel z. n. zou kunnen gebruiken als je werksituatie of privesituatie om extra alertheid vraagt. Maar dat ga ik niet op eigen houtje proberen, maar zal dat vragen aan de endocrinoloog na een volgende keer nuchter bloedprikken."

Cytomel als de nieuwe coke!
Eén brokje voor het stappen, voor al uw nieuwe ideeën.
(Maar niet voor rust in de privétent.)
Weet wel dat het een halfwaardetijd heeft van haast een etmaal.

"Als ik op Kiek haar informatie af ga dat Cytomel de hypothalamus 'van slag' maakt en daarbij wetende dat je hypothalamus onder andere verantwoordelijk is voor de regulatie van je lichaamstemperatuur, durf ik voorzichtig te concluderen dat niet Thyrax maar Cytomel de oorzaak was van mijn hitte intolerantie."

Je manipuleert je schildklierhormonen zeker op onnatuurlijke wijze.
Door toevoeging van een shotje Cytomel (betekent per definitie overdosering) beveiligt je hypothalamus als de donder je lijf door je FT4 te verlagen.
De regulering van je temperatuur is een ander mechanisme.
Zijdelings mede beïnvloed door schildklierhormonen.

Even scrollen naar het onderste plaatje over verschuivingen op het setpoint onderwerp.
Grijze lijn de levothyroxine-gebruikers versus reactie hypothalamus in de rode lijn van plus-cytomel.
viewtopic.php?f=47&t=3134

Het belangrijkste is dat je met kennis meer duidelijkheid krijgt, dat je je eigen reactie op een waarde van FT4/TSH leert kennen, dat je die kunt corrigeren, en er beter van wordt.

Dag!
Kiek
Hoi Kiek,

Bedankt voor je uitleg.
(De opmerking over 'coke' vind ik niet zo leuk. Daar ga ik verder niet op in.)

Heb opnieuw mijn waarden geprikt voor de internist.
Nuchter, zelfde lab zelfde tijd.
3 september
TSH 0,75
Ft4 14
T3. 1,7

Dit was op
5 juli
TSH 1,4
Ft4 12

De switch van Cytomel +Thyrax naar alleen Thyrax.
Ben benieuwd wat de interniste ervan vindt.

Met vriendelijke groet,
Gerda43
Plaats reactie