Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi,

Sinds 2 en een half week ben ik 6.25 mcg per dag. geminderd . Ik voel me wel wat rustiger, heb minder spierpijn maar het slapen is een drama. Kan gewoon niet in slaap vallen. Ik sliep al slecht maar niet zoals nu. Zou dit kunnen komen door de dosisverandering? Heeft iemand hier ook ervaringen mee? Hoop in ieder geval dat het tijdelijk is.

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Slecht slapen is lastig, Lilianne.
Tegenwoordig ben ik niet meer online na 8 uur 's avonds.
Alles gaat uit.
En ik drink geen koffie.
Dat helpt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek,
Ja, het is erg vervelend maar we gaan er maar vanuit dat het tijdelijk is.

Gr. Lilianne
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo Kiek,

Het is een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. Ik wilde eens een tijd dezelfde dosis gebruiken en kijken hoe ik me dan voelde .
Na 3 maanden dezelfde dosis, 1 dag 75 mcg en de andere dag 81 mcg , heb ik laten prikken . S morgens vroeg zonder schildklierhormoon ingenomen te hebben. Mijn waardes zijn nu tsh 1.7 en ft4 14,3. Ik voel me best goed, wat kleine klachten maar toch een stuk beter dan met een hogere dosis. En dat omdat jij mijn setpoint hebt uitgerekend. Dus nogmaals bedankt, je hebt me enorm geholpen.

Groetjes Lilianne.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Je laatste waarden passen ook prima op de curve.
En ze bevestigen de plaats van je set point:
ca. 15 pmol/l met een TSH net onder de 1 mU/l.

Soms is het prettig om je dosis iets onder je FT4-set point af te stellen.
En soms heb je in bepaalde periodes behoefte aan wat meer energie.
Zo valt er een beetje te spelen, met minimale dosiswijzigingen.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LilianneOkt2019.jpg
LilianneOkt2019.jpg (39.28 KiB) 7003 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Vraag aan kiek

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek,

Ik heb een paar weken geleden laten prikken, en daar kwam uit , tsh 1.7 en ft4 14.3. 0p zich gaat het wel maar voel nu toch wel dat ik weer vermoeid raak en alles weer net wat moeilijker gaat. Ook krijg ik weer dat stramme gevoel in m n armen en benen. Dus ik denk zelf net iets te weinig schildklierhormoon. Mijn setpoint is tsh rond de 1 en ft4 rond de 15. In het verleden was elke dag 81mcg euthyrox teveel. Nu heb ik de afgelopen 3 maanden 1dag 81 en de andere dag 75mcg gebruikt . Dat is dan weer net te weinig. Mijn vraag is welke dosis kan ik dan het beste gebruiken. Ik ben ook zo gevoelig voor dosisverandering. En het lijkt erop dat ik niet veel keuze meer heb.

Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

Lillianne, je hebt nog heel veel keuzes, ik reageer net als jij heel gevoelig op verhoging danwel verlaging.
Ik speel steeds met 1 tabletje. Dan weer 1 tabletje van 125 en 6 van 112 dan weer eens 2 van 125, dan weer 3, dan weer terug etc.
Dus jou volgende stap zou kunnen zijn 2 i.p.v. 1 tabletje van 88 mcg. Ik zou dat maar aan de arts voorstellen als ik jou was.
Dan zie je wat er gebeurd en kun je eventueel later nog 1 verhogen.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Ja, het is een moeilijke puzzel. Ik ga weer proberen om met 12.50 mcg in de week op te hogen. En dan zien we over een tijdje maar weer. Zijn er meer mensen die last hebben van hartbonzen die te weinig schildklierhormoon gebruiken? Ik heb er last van en gebruik nu toch niet teveel schildklierhormoon , aangezien m n bloedwaarden.
Ja, dat is wel een mooie uitspraak, dat ik nog zoveel keuzes heb als dagen in de week.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo,

Heb na 7 weken de nieuwe euthyrox te hebben gebruikt, laten prikken. Ik voel me niet goed. Last van spieren, erg koud hebben, vermoeidheid. Nu heb ik een tsh van 3.8 en een ft4 van 12.8.
De vorige keer met dezelfde dosis een tsh van 1.7 en een ft4 van 14.3
Dus bij mij is er een duidelijk verschil tussen de oude euthyrox en de nieuwe.
Ik ga nu 6.25 per dag ophogen. Dit wilde ik even met jullie delen. Misschien hebben er nog meer euthyrox gebruikers last van.
Verder wil ik iedereen alvast een gelukkig en gezond 2020 toewensen.

Gr. Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Je hebt een beetje weinig FT4 in geval je waarden in de vroege ochtend nuchter geprikt zijn.
Op de curve zie je je laatste waarden helemaal aan de top van de curve: de laagste FT4.
Je set point verandert niet: FT4 15 pmol/l - TSH 1 mU/l.

Je hebt dus inderdaad meer levothyroxine nodig.
Je FT4 moet toch met 2 pmol/l stijgen.
Ik denk dat je er dan met 6.25 µg nog niet bent.

Succes!
Kiek
Bijlagen
LilianneDec2019.jpg
LilianneDec2019.jpg (38.98 KiB) 6787 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie