Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Lieke67 »

Ik was wat aan het minderen (dacht ik) maar heb me dus vergist in de dosis. Het komt er op neer dat ik ni sinds bijna een week de dubbele dosis heb ingenomen!
Wat nu? Ik heb niet echt klachten behalve dat ik zere spieren heb sinds een paar dagen.
Ik ga de dokter ook wel bellen maar wil ook van jullie horen of dit kwaad kan
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Kiek »

Dus nu gewoon een paar dagen overslaan.
Als je 6 dagen teveel hebt geslikt, dan is na ongeveer 4 dagen levo-onthouding het leed geleden.
Ik kan het wel precies laten uitrekenen.
Maar een hele erge grote ramp is dit niet als je verder gemiddeld gezond bent.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Lieke67 »

Dankje Kiek, de dokter zei dat ik morgen gewoon weer de normale dosis moest nemen maar dat ga ik niet doen. Denk idd dat het beter is om even niets te nemen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Kiek »

Nou moe, dan begrijpt je dokter niet veel over van LT4-opbouw en -afbraak.
Als je het schema van je dokter gebruikt, dus morgen weer aan de levothyroxine, dan ben je gemiddeld 6 weken kwijt, voordat het teveel eindelijk is opgelost. Met een akelig chronisch hypergevoel met mogelijke complicaties er gratis erbij.
Dat is niet de bedoeling.

Je wilt zo snel mogelijk op je oude niveau zitten.
Het teveel wil je vlot kwijt.
Dat gaat niet in een dag.
Levothyroxine heeft een halfwaardetijd van 1 week.
Dat betekent dat pas na een week de helft van je voorraad opgesoupeerd is. <- als je helemaal geen levothyroxine zou slikken.
Je voorraad T4 is momenteel te vol.

Slechts één dag verlengt het gehannes met veel weken.
Daarom 4 dagen geen levothyroxine.
Grofweg zit je dan pas niet meer op hyperniveau.
En heb je min of meer je oude voorraadniveau met je gewone hoeveelheid thyroxine bereikt.

Hieronder alvast een aardig plaatje over opbouw- en afname van levothyroxine met de tijd erbij.
Zonder levothyroxine is na een week pas de helft van je totale voorraad T4 verdwenen.
Het stofje thyroxine laat zich niet leiden als water.

Kennis over de farmacokinetiek en -dynamiek van levothyroxine is best boeiend. En natuurlijk voor je dokter belangrijk als ie zelf mensen behandeld met levothyroxine.

Ik zal in de loop van de dag nog een detailplaatje vragen aan iemand die meer weet over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 3868 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Lieke67 »

Ik weet dat veel huisartsen er weinig verstand van hebben, daarom vraag ik hier ook😉
Het gekke is dat ik niet zoveel hyperklachten heb, alleen zere spieren en last van het ♡ en dan niet eens extreem.
Vervelend genoeg natuurlijk, ik vroeg me al af waar het vandaan kwam totdat ik zag dat ik de verkeerde pulletjes nam.
Ik ga jou raad opvolgen en een paar dagen geen thyrax nemen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Kiek »

Hieronder een extra plaatje over opbouw (haaientanden), en het verloop van de daling bij totale onthouding van levothyroxine. Het daalt geleidelijk volgens de gemiddelde halfwaardetijd van 7 dagen.

Bij gebruik van 100 µg levothyroxine past een gemiddelde voorraad van 1000 µg.
En bij gebruik van 125 µg is de gemiddelde voorraad in je lijf 1250 µg.
Dus bij 75 µg bedraagt de voorraad ca. 750 µg.

Iedere dag verbruik je 10%, en iedere dag compenseer je die afgenomen 10% met de levothyroxine. Daarom de weergave met 'haaientanden'.

Stel je gebruikt 125 µg.
Nu heb je gedurende een week deze dosis verdubbeld -> want 250 µg geslikt.
Je normale voorraad stijgt dan van 1250 µg naar ca. 1875 µg.

Om als de donder weer op je normale 1250 µg te komen, moet je dus zorgen dat die 625 µg extra snel zakt.
Dat betekent dus n i e t s slikken.
Hoelang?
Op het grafiekje kun je aflezen dat je na een dag of vier L-T4-onthouding alweer op het normale voorraadniveau zit van 1250 µg.

Als je de dalende lijn op het plaatje zou voortzetten, dan wordt ie steeds horizontaler, om na gemiddeld 6 weken pas het nulpunt te bereiken.
Bijlagen
LiekeKinetiekT4Juli 2019.jpg
LiekeKinetiekT4Juli 2019.jpg (16.92 KiB) 3828 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Help dagenlang dubbele dosis ingenomen!

Bericht door Lieke67 »

Dankje Kiek, het is helemaal duidelijk!
Snap werkelijk niet dat een huisarts dan van die domme adviezen geeft🤔
Plaats reactie