Set point Ossie

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Set point Ossie

Bericht door ossie »

Dag Kiek,

in mijn introductie gaf je al aan mijn set point wellicht te kunnen bepalen.
Heel erg fijn dat je dit wilt doen voor iedereen!!!!

Ik heb een aantal goede en minder goede waardes. Pas na het ontdekken van dit forum ben ik nuchter gaan prikken om dezelfde tijd.

NIET nuchter - TSH - FT4
09-10-2018 - 34 / 8,0 = 25 levo
12-11-2018 - 48 / 8,8 = 50 levo
12-12-2018 - 18 / 13 = 100 levo
29-01-2019 - 13 / 14 = 125 levo

WEL nuchter - TSH - FT4
12-03-2019 - 19 / 13 = 150 levo
17-04-2019 - 4,9 / 13 = 175 levo
03-06-2019 - 2,9 / ? = 187,5 levo
15-07-2019 - 2,1 / 14 = 200 levo

Helaas is op 3-6 geen FT4 geprikt omdat de TSH goed was, heel jammer.

Met 200ug levo heb ik in week 5 na ophoging mij uitstekend gevoelt, in week 6 weer belabberd. Mijn eerste gedachte was dan ook dat ik over mijn set point schoot in week 6 maar dat zou raar zijn met 1 week verschil.
Maar nu ik op 212,5 levo zit lijk ik mij ook beter te voelen dan in week 6 met 200.

Ik ben dus behoorlijk aan het zoeken nu wanneer en met welke dosis ik met welke waardes goed ga voelen. Dat ik mij goed kan voelen door slikken levo is wel gebleken.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en meten!!

Groeten,

Ossie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set point Ossie

Bericht door Kiek »

Hallo Ossie,

Je waarden van november en december 2017 plus januari en maart 2019 hebben een relatie met elkaar.
Die andere waarden passen niet.

Het lijken vanaf april 2019 verschillende labs.
Of verschillende meetapparatuur.

Daarom slechts een curve met de laatste twee waarden van najaar 2018 samen met de eerste twee uit 2019.
Hiermee is je set point FT4 20.48 pmol/l met een TSH van 2.95 mU/l.

De vorm van je curve zegt iets over de reactie van TSH op de hoogte van je FT4.
Die reactie lijkt niet sterk.
Om een indruk te geven:
- gemiddeld is ca. 50-55.
- steile curve is tot 95.
- flauwe curve, tot ondergrens 20.
Jij zit op 24. (Ik heb een curvevorm van ca. 80 = belachelijk gevoelig op wijzigingen van FT4)

De betekenis van de vorm van de curve is nog niet helemaal duidelijk.
De kennis hierover is nog maar kort in ontwikkeling.
Misschien zitten er wel minder sensortjes voor FT4 in jouw TSH-fabriek (hypofyse).
Nog geen idee.

Ik heb in ieder geval de indruk dat mensen met een flauwe curvevorm meer moeite hebben om goed ingesteld te raken.

Hieronder een plaatje van je curve.
Op basis van die 4 waarden uit dat ene lab heb je zeker een FT4 nodig van > 20 pmol/l, waarbij je TSH tegen de 3 mU/l leunt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
OssieJuli2019.jpg
OssieJuli2019.jpg (39.53 KiB) 649 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Re: Set point Ossie

Bericht door ossie »

Dag Kiek,

Bedankt voor het berekenen van mijn set point en uitgebreide uitleg.

Ik ben wel een beetje verbaasd en begrijp nu even niet meer zo goed wat ik moet doen.
Vanaf april lijkt het inderdaad een ander lab, toch zijn alle waardes bij hetzelfde bloedprikpunt genomen, ik vermoed dus andere meetapparatuur. Mij viel ook de TSA afgeronde waardes op ten opzichte van de achter de komma waardes.

Op 17-4 had ik een TSH van 4,9 en FT4 van 13. Op 15-7 was dit 2,1 en 14. Als de FT4 richting de 20 moet, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Moet ik juist minder levo slikken of meer?
Op 3-6 was de TSH rond de 3 en is de FT4 helaas niet gemeten, al ik kijk naar de meting ervoor en er na, dan schat ik dat mijn FT4 niet rond de 20 is geweest. Ook heb ik mij niet goed gevoelt op 3-6.

Het beste heb ik mij gevoeld in de eerste week van juli. Op 15-7 is gemeten 2,1 om 14. Hoe zou het kunnen dat ik mij de eerste week van juli super goed heb gevoelt en een week later weer ontzettend moe? Was dit misschien toeval?

Zijn de waardes wel goed genoeg om een set point te berekenen? Aangezien de waardes van eind 2018 niet nuchter waren? En is er een setpoint te krijgen van 17-4 en 15-7?

Ben een beetje van slag wat ik nu moet. Dokter wil ook graag voor een lage TSH om te kijken hoe ik mij dan voel. Setpoint zegt TSH van 3. Ben nu opgehoogd van 200 naar 212,5 terwijl ik mij eventjes met 200ug goed heb gevoelt.

Moet ik wellicht meer nieuwe waardes zien te krijgen?

Sorry, veel vragen zijn er naar boven gekomen nu…. Leer in ieder geval wel heel veel zo :D

Nogmaals dank voor het delen van je kennis!

Groeten,
Ossie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set point Ossie

Bericht door Kiek »

Hallo Ossie,

Als je je er helemaal niet in herkent, gooi dan het set point weg.
Van welk lab je de waarden ook gebruikt: de curvevorm hoort min of meer in dezelfde buurt uit te komen.
Je TSH reageert niet plotseling sterker of minder sterk op een FT4.
Je mag vraagtekens zetten bij een van de twee laboratoria, -apparatuur.

Zojuist zette ik je twee te gebruiken laatste waarden in de app: 4.90/13 en 2.10/14.
Die geven samen ook een cijfer aan de vorm van de curve.
Nu 84. Met je vorige reeks waarden was ie 24.
Dit kan niet.
Welk lab ook gebruikt wordt, de vorm van de curve blijft altijd in dezelfde regio.
Een vorm van 23 kan dan bij een slordig lab ook wel 26 of heel misschien een 30 raken, maar eentje van 23 haalt geen 84.
Dat is onzin.

Overigens ligt het set point nu ook in een totaal andere buurt: 15.09/0.83.
Dus: gooi de boel maar weg.

Misschien als je weer een nieuw en gevarieerd reeksje op kunt bouwen is het vast wel mogelijk een serieuzer point te fabriceren.
Maar blijkbaar niet in dit stadium.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Re: Set point Ossie

Bericht door ossie »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je bericht.

Ik zal het set point maar weg gooien. Ik weet nog niet waar ik mijn in herken maar zal er wel achter gaan komen. Ben nu 11 maanden bezig en begrijp dat het soms wel jaren kan duren voordat de instelling perfect kan zijn.

Het verhaal van de curve is mij duidelijk. Interessant trouwens. Ik had een vermoeden dat ik een stijle curve zou krijgen aangezien de FT4 waardes veelal gelijk blijven en de TSH wel veel meer veranderd.

De 2e berekening met de set point op 0,83/15,09 zou me ook niet vreemd klinken. Dat zou betekenen dat ik er nog niet helemaal ben en er goed aan doe om op te hogen. De FT4 is al ruime tijd rond de 13 en 14 en daarbij voel ik mij blijkbaar niet goed. Misschien moet deze wel 15,09 worden.

Wel jammer dat de waardes niet kloppen en dus niet bruikbaar zijn. Ik zal de komende tijd de waardes in de gaten houden en deze tzt weer posten om te kijken of er alsnog een setpoint uit de App kan worden gehaald. Wel jammer dat de waardes niet goed zijn door welke oorzaak dan ook.

Wat ik ook erg interessant vond is je antwoord met de TSH fabriek, hypofyse. Ik weet dat deze in verbinding staat met de hypothalamus. Met de hypothalamus heb ik al zo’n 20 jaar ruzie, het verstoord mij leven behoorlijk op een ander gebied. Nu ik er over nadenk verbaasd het mij niet dat de hypofyse ook niet goed zal werken. Ik had nooit een link gelegd maar door dit gegeven ben ik verder gaan lezen.

Nogmaal dank voor alle hulp so far!

Groeten,

Ossie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set point Ossie

Bericht door Kiek »

Nog een opmerking over grove verstoringen van de samenwerking van hypothalamus-> hypofyse:
Allerlei supplementen verstoren deze superbelangrijke en fijn-afgestelde samenwerking.
Zodra er bijvoorbeeld T3/Cytomel in het geding is, is het onmogelijk een set point te construeren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Re: Set point Ossie

Bericht door ossie »

kan ik mij voorstellen. Voor mij geen suplementen of iets dergelijks, probeer zoveel mogelijk puur natuur waar haalbaar. En probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden al is dat lastig. Gebruik geen cytomel.
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Re: Set point Ossie

Bericht door ossie »

Dag Florence,

helaas heb ik clusterhoofdpijn, de ergste vorm van hoofdpijn die elke x jaar opduikt en ca 3 maanden duurt.
Recente studies tonen aan dat de hypothalamus hier schuldig aan is.
Heb een stille hoop dat mijn cluster zal afnemen als mijn schildklier misschien op orde is, maar dat is slechts hoop en helaas niets over bekend.

Groeten,

Ossie
ossie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2019, 09:11

Re: Set point Ossie

Bericht door ossie »

Dag Kiek,

van de week weer wezen bloed prikken. Aangezien mijn set point niet goed te berekenen was ben ik benieuwd of er wel iets van te maken is met de laatste waarde erbij.

Ik moet zeggen dat ik mij de afgelopen weken beter heb gevoelt dan afgelopen jaar. De FT4 is nu op 15 uitgekomen en daar voel ik mij blijkbaar beter bij dan wanneer deze lager is. Het vreemde is dat de TSH omhoog is gegaan.

Ik twijfel of ik nog moet ophogen of het zo moet laten met mijn dosis.

Alvast hartelijk dank!

Hier de waardes:
09-10-2018 - 34 / 8,0 = 25 levo
12-11-2018 - 48 / 8,8 = 50 levo
12-12-2018 - 18 / 13 = 100 levo
29-01-2019 - 13 / 14 = 125 levo
Nuchter:
12-03-2019 - 19 / 13 = 150 levo
17-04-2019 - 4,9 / 13 = 175 levo
03-06-2019 - 2,9 / ? = 187,5 levo
15-07-2019 - 2,1 / 14 = 200 levo
11-09-2019 - 2,6 / 15 = 212,5 levo
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set point Ossie

Bericht door Kiek »

Hallo Ossie,

Je rijtje waarden blijft voor mij een ratjetoe.
Ik kan er helaas niets mee.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie