Wat is mij setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Phoem82
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:39

Wat is mij setpoint

Bericht door Phoem82 »

Hallo,

sinds begin mei met combinatie strumazol 30mg en thyrax 2 tabletjes thyrax a 0,025.

Combinatie met thyrax begonnen op 06-05
Mijn waardes geprikt op
Tsh. T4
20-05. 1.78. 17.00. (Om 16.00 geprikt)
13-06. 1.45. 14,90. (Ook smiddags)
02-07. 3.38. 14.00. (Sochtends geprikt 9.30)
17-07. 2,75. 14,90. ( s’ochtends geprikt 11.00)

Bij deze waardes heb ik mijn thyrax om 05.30 ik eet om 06.30 en om 07.00 strumazol.

Heb wel sinds 02-07 mijn ontbijt verandert naar peperkoek. Daardoor denk ik dat mijn weerdes iets gezakt zijn. Maar omdat ik me nog niet lekker voel. Slik ik sinds ‘n week nu 0,075 (2,5 tabletje thyrax).

Ben heel benieuwd of mijn setpoint te bepalen is en waarom die grote schommeling van 1.45 naar 3.38?

Groetjes......
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Billy »

Hallo Phoem,

Welkom op dit forum!

Zijn de door jou opgegeven waarden nuchter geprikt? Dus zonder medicatie? Zo krijg je, heb ik inmiddels geleerd, het duidelijkste beeld. Anders wordt het beeld al vertekend door de T4 die je geslikt hebt...

Groetjes,

Hilde
Phoem82
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:39

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Phoem82 »

Hoi,

Nee niet nuchter. Ik neem mijn medicatie al heel vroeg op de dag, dus ik kan het zomaar niet nuchter prikken

Ik ben momenteel heel erg zoekende omdat ik me helemaal niet fijn voel.

Misschien dat er iemand toch wat tips voor me heeft wat ik zou kunnen proberen.

Ik weet er namelijk niet zo veel van allemaal.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Kiek »

Welkom, Phoem!

Een Graves is een stuk ingewikkelder dan een simpele Hashimoto (mijn kwaal).
En lastiger in te tunen, denk ik.
Wat het set point betreft heb ik slechts één ervaring met een Graves set point. En die geeft een gewone mooie curve.

Het set point gaat over de relatie/werking van je TSH op het niveau van je FT4. In gezonde toestand.
Vroeger bestuurde de TSH (=resultaat hypothamalus/hypofyse) je schildklier. Nu wordt je schildklier geblockt en vervangen door levothyroxine.
Maar je TSH-fabriek produceert nog als vanouds, hoewel voor je schildklier functieloos.

Wil je een goed set point te weten komen, dan heeft de app wel gevarieerde waarden nodig.
Zo te zien lijkt je lijstje weinig gevarieerd (3 x 14 met 1 x 17 pmol/l).

Tot mijn verrassing kreeg ik uit je waarden (ondanks minimale variatie) toch een curve.
Ik denk dat je set point van de FT4 ergens in de buurt uitkomt van een 16 pmol/l. Misschien 15 of 17. Zie curveplaatje.
Je TSH staat niet vast (nu 1.25 mU/l). Te lage zekerheid.
Want passingsgraad is net 50%, terwijl ik het liefst een 80-plusser (%) wil zien.
Je curvevorm is weer mooi gemiddeld.
(Steilste curven: sterke TSH reactie op minimale wijzigingen van FT4, waardoor grote dalingen en stijgingen van TSH)
(Slappe/flauwste curven: zwakke TSH reactie op wijzigingen van FT4 -> waardoor relatief kleine wijzigingen van TSH).

Je hebt je nu laten prikken met levothyroxine (=L-T4) in je maag.
Juist op het heftigste dynamische moment van stijgingen van de een (FT4), en dalingen van de ander (TSH).
Het meest ongunstige moment, de grootste turbulentie. Het gaat over 2 verschillende stofjes die verschillend reageren.
Dan wil je op dat tijdstip je waarden niet laten bepalen.
Verschuif die ene prikochtend je pillen naar een later tijdstip en ga om 8.00 uur nuchter naar het lab.
Dat is het moment dat na ruim 24 uur de turbulentie het minst is, en de FT4 traag afzakt.
Neem je levothyroxine mee, en slik het NA het prikken. Daarna eten en vervolgens je blocker.

Je laat dan je waarden prikken op het laagste niveau van je FT4 in ruim 24 uur.
Dat is ook een belangrijk gegeven voor de bepaling van je dosis levothyroxine.

Als je inderdaad gemiddeld een FT4 van 17 pmol/l zou moeten hebben, dan kom je nu T4 (levothyroxine) tekort.

Wat zou ik doen?
Ik denk dat ik m'n levothyroxine iets zou opschroeven, bijvoorbeeld met 12.50 µg, en na 6 weken in de hele vroege ochtend nuchter bloed laten prikken in hetzelfde lab. En tussendoor niet iets bij de dosis voegen, of eraf halen. Vanwege de halfwaardetijd van het stofje thyroxine heb je pas het resultaat van die laatste dosis na 6 weken.
Na deze zes weken heb je een realistisch beeld te pakken waarmee je iets kunt doen.

Zodra je tijdens die 6 weken iets aan je dosis wijzigt, dan begint de wachttijd weer vanaf dag 1.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Phoem82 BloRepl Graves Juli 2019.jpg
Phoem82 BloRepl Graves Juli 2019.jpg (38.63 KiB) 402 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Phoem82
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:39

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Phoem82 »

Heel erg bedankt voor je uitleg/advies kiek🤗.

Ik heb dan nog een klein vraagje eigenlijk
Vanuit het ziekenhuis mocht ik eigenlijk ‘n hele thyrax ophogen van 0,050 naar 0,075 maar omdat ik ergens gelezen had dat je t beter in kleine stapjes kon ophogen. Heb ik nu n halve erbij gedaan sinds iets meer dan n week n week slik ik nu 0,0625
Maar twijfel nog steeds heel erg om nu misschien toch maar n hele op te hogen naar die 0,075.
(Zoals het ziekenhuis zei)
Is dat ook wat jij bedoelde nu nog n keer ophogen
Dus totale ophogen van 0,025.
of net zoals ik het gedaan heb. Het nu laten bij de laatste ophogen van 0,0125 en over 6 weken laten prikken
Ik wil me natuurlijk zsm goed voelen.
Weet niet wat de meeste mensen ervaren met ophogen?

Groetjes,
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Kiek »

Ah, ik begrijp het.
Ik zou het ziekenhuisadvies (+ 25 µg) opvolgen met jouw waarden van 14 pmol/l.
Het lijkt net een beetje te voorzichtig met 12.5 µg.

Dus verhoog in totaal naar maximaal 75 µg.
Niet hoger.
Vlak na je pillenstart had je een FT4 van 17, en later steeds ca. 14 pmol/l.
Overigens ook logisch dat je je duffig voelt...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Phoem82
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:39

Re: Wat is mij setpoint

Bericht door Phoem82 »

Ja ik voelde me idd suffig. Heel erg verstrooid.
Echt niet leuk. Ook haaruitval. Pijnlijke spieren.

Ga ik morgenochtend gewoon beginnen met 0,075.
In plaats van 0,0625.

Ik moet ook zeggen dat ik erg voorzichtig was omdat ik momenteel op vakantie ben. Maar voel me al iets beter met die 0,0625 dat ik nu voor mezelf wel durf op te hogen naar die 0,075.

En dan ga ik over 6 weken nuchter bloed prikken,

Echt heel erg bedankt voor je goede uitleg enzo.
Ben er echt blij mee.
Plaats reactie