Setpoint Zork9999

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

Zork, je set point wijzigt niet met je laatste waarden.
Als dit nuchtere ochtendwaarden zijn, dan zit je te hoog met je FT4.
Je hebt dan een FT4 van 16 pmol/l, waar bovenop nog eens je levothyroxinepillen komen.
Dat betekent dat je de hele dag hoger zit dan je set point.

Het is vermoeiend om de hele dag (en nacht) met subhyperwaarden te sjouwen.
Net zo vermoeiend als met subhypowaarden rond te lopen.
Dan lijkt 75 + 3/4 van 25 µg een beter alternatief.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

Ik kom even terug op mijn vorige reactie, Zork.
Mijn verwarring gaat over de waarde van FT4 die in hele getallen uitgedrukt wordt.
Door het gebrek aan een komma ontbreekt de nuance.

Je 16 pmol/l lijkt eerder een 15.6 pmol/l te zijn dan een 16-plusser.
Dat laat de bijbehorende TSH zien.
Je kunt best experimenteren met een minuscuul stukje eraf (vanaf je vermoeidheid), maar ook zou je op dit niveau kunnen blijven en over een poosje weer eens prikken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reacties.
Moet zeggen dat ik een beetje “lost” ben.
Heb afgelopen lopen week de resultaten besproken met de dokter. Ook heb ik hem dit verhaal laten zien m.b.t. mijn setpoint. Heb niet echt het gevoel dat hij dit serieus neemt.
Hij heeft aangegeven de dosis toch te verhogen met 12,5 gr. dus dan zitten we op 112,5, mede door het feit dat ik aangeef met nog steeds niet goed (lees fit) te voelen.
Volgens mij zat ik aardig dicht bij mijn setpoint maar voelde ik me nog steeds niet goed.
Vandaar dat ik me een beetje “lost” voel.
Ben nu toch op advies van de dokter naar 112,5 gegaan.

Groeten
Zork
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Teun »

Oeps 12,5 erbij terwijl je op deze waardes zit vind ik wel rigoreus.
Kon je niet bedwingen om nog even dezelfde dosering aan te houden of minder verhogen?
Wel lastig zo'n eigenwijze dokter. ( had ik ook trouwens, kwam er regelmatig gefrustreerd vandaan, maar in de meeste gevallen kon ik wel datgene bedwingen wat ik dacht. Het is tenslotte mijn lijf).
Ik hoop dat je je niet nog beroerder gaat voelen, anders gewoon opnieuw naar hem/haar toe.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

Ja, vind ik ook, Teun.
Niks erbij, Zork.
Anders heb je hele grote kans in de loop van de labwachttijd moe en lastig te worden, vanwege overdosering.
Bijlagen
ZorkJuli2019.jpg
ZorkJuli2019.jpg (39.13 KiB) 577 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Kiek en Teun,

Bedankt voor jullie reactie.
Vandaag weer naar de dokter geweest en aangegeven dat ik me echt niet goed voel. Hij gaf aan dat naar aanleiding van de symptomen toch naar een lager TSH (<1) wil en een FT4 van 23.
Nu heeft hij besloten om over te stappen naar thyrax i.p.v. euthyrox. Eens kijken hoe ik daar op reageer.
Tijdens de tekort periode van Thyrax zijn er veel mensen overgestapt naar euthyrox en hadden blijkbaar dezelfde symptomen als ik nu, vandaar nu de overstap.

Als dit niet helpt dan krijg ik een doorverwijzing naar een endocrinoloog....
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

Ha, op naar een FT4 van 23 pmol/l?
En je hebt een FT4-set point van ca. 15.7 pmol/.
Waarschuw alvast je huisgenoten...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Hierbij een update na een bijna 2 weken Thyrax.
Wat een verschil zeg! Heb weer het gevoel dat ik leef. Vermoeidheid is grotendeels verdwenen maar allerbelangrijkste ik voel me weer helder er is weer ruimte in mij hoofd, ik zie weer alles “full HD” zullen we maar zeggen. Dit is lang geleden dat ik me zo heb gevoeld ook niet met dezelfde hoeveelheid van euthyrox.
Denk dat ik wel iets te over gedoseerd ben aangezien soms beetje iets te speedy ben. Maar kwestie van fine tuning denk ik.

Groeten van een happy
Zork
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Helaas, toch iets te vroeg gejuicht...Nu toch weer moe, duizeligheid en watten in mijn hoofd..
Toch maar gevraagd voor een doorverwijzing naar een internist..

Jammer maar helaas.

Groeten
Zork
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

13-08: Denk dat ik wel iets te over gedoseerd ben aangezien soms beetje iets te speedy ben. Maar kwestie van fine tuning denk ik.

Dus moeheid door teveel levothyroxine.
Voelt als de moeheid van een tekort.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie