tja, hoe begin ik...

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
ow_jee

tja wat zal ik eens vertellen.....

Bericht door ow_jee » 25 jul 2019, 21:36

Hoi Allemaal,

Hoe begin ik met iets te schrijven op zo'n forum... :?

Ik ben een 40-jarige vrouw. Ik woon samen met mijn vriend en heb een leuke baan.
Inmiddels ben ik radeloos, heb al ontelbare bezoeken aan een psycholoog gebracht en allerlei diagnoses mogen horen... (zucht) :roll:
Echter heb ik niet de indruk dat mij iets psychische mankeert. Al geruime tijd beleef ik nergens meer plezier aan. Ik voel mij zo lusteloos en nog maar niet te spreken over een gevoel van onheil in mijn lijf, net alsof er elk moment iets kan gebeuren. Ik heb last van angstklachten en yesss ook nog een libido van een stoeptegel. :o (Als ik alle klachten die ik heb hier moet opschrijven zijn we over een uur nog niet klaar met typen.....)

Ik heb onlangs bloed geprikt. De huisarts gaf aan dat mijn FT4 iets verhoogd is 22.8. De TSH IS 2,1 en de FT3 5,12. De huisarts gaf aan dat ik over een jaartje maar weer moest prikken. Echter ben ik er inmiddels poepflauw van en heb dan ook gevraagd om een doorverwijzing naar een internist. Dit is gelukkig akkoord.

Ik vroeg mij af, wat vinden jullie van mijn waardes? Alvast bedankt voor jullie reactie!! ;)

Suffy

Re: tja wat zal ik eens vertellen.....

Bericht door Suffy » 25 jul 2019, 21:53

Ow_jee,

Welkom op het Schildklierforum.

Je kunt beter je topic starten in het board 'Welkom bij het Schildklierforum', het eerste board binnen Algemeen.

Ik vraag Laura, onze forumbeheerder, om jouw onderwerp naar dat board te verplaatsen. Zo houden we het forum netjes.

Alvast bedakt, Laura.

Groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.

ow_jee

tja, hoe begin ik...

Bericht door ow_jee » 25 jul 2019, 22:16

Hoi Allemaal,

Hoe begin ik met iets te schrijven op zo'n forum... :?

Ik ben een 40-jarige vrouw. Ik woon samen met mijn vriend en heb een leuke baan.
Inmiddels ben ik radeloos, heb al ontelbare bezoeken aan een psycholoog gebracht en allerlei diagnoses mogen horen... (zucht) :roll:
Echter heb ik niet de indruk dat mij iets psychische mankeert. Al geruime tijd beleef ik nergens meer plezier aan. Ik voel mij zo lusteloos en nog maar niet te spreken over een gevoel van onheil in mijn lijf, net alsof er elk moment iets kan gebeuren. Ik heb last van angstklachten en yesss ook nog een libido van een stoeptegel. :o (Als ik alle klachten die ik heb hier moet opschrijven zijn we over een uur nog niet klaar met typen.....)

Ik heb onlangs bloed geprikt. De huisarts gaf aan dat mijn FT4 iets verhoogd is 22.8. De TSH IS 2,1 en de FT3 5,12. De huisarts gaf aan dat ik over een jaartje maar weer moest prikken. Echter ben ik er inmiddels poepflauw van en heb dan ook gevraagd om een doorverwijzing naar een internist. Dit is gelukkig akkoord.

Ik vroeg mij af, wat vinden jullie van mijn waardes? Alvast bedankt voor jullie reactie!! ;)

ow_jee

Re: tja wat zal ik eens vertellen.....

Bericht door ow_jee » 25 jul 2019, 22:17

Thanks. Ik heb het bericht gekopieerd hoe verwijder ik deze nu?

Kiek

Re: tja, hoe begin ik...

Bericht door Kiek » 26 jul 2019, 12:30

Welkom, Ojee!

Je relatief hoge FT4 22.8 met een relatief hoge TSH 2.1 doet denken aan TSH's die wat minder gevoelig lijken voor variaties van de FT4.
Dit heeft uitsluitend betrekking op de waarde van je TSH.
Ik denk dat zo'n patroon is aangeboren. Dan zou het gewoon bij je horen.

Schildklierwaarden zwieren in een vast individueel patroon over 24 uur in je bloed, de ene reagerend op de ander: omhoog, dan weer omlaag, en omgekeerd.
Je zou je waarden eens moeten laten bepalen om 8.00 uur, zodra het lab open is. Dus zo vroeg mogelijk.

Het lijkt me sterk dat dit angstklachten zou geven, of libidostoornissen, (schrijf ik onzeker)...want..eigenlijk weet ik geen bal van de praktische uitkomsten/klachten etc. van deze combinatie van waarden. Geen of nauwelijks ervaring.
Mensen met een duidelijke hypothyreoïdie, en zulke waarden als set point (soort kantelpunt van lagere waarden naar omhoog en omgekeerd), hebben best last met het instellen op pillen.

Kortom, volgens de huidige maatstaven zullen dokters zeggen dat je FT4 eerder neigt naar de hyperkant, terwijl je TSH dat helemaal niet laat zien.
Ik denk dat die tegenstelling hoort bij een verminderde gevoeligheid van je TSH-fabriek voor de hoeveelheid FT4.

Je uiteindelijke doel van je schildklierhuishouding laat een resultaat zien van een FT3 van 5.12 pmol/l. Dat is ook al eigenlijk in het hoog-normale gebied, volgens mij (hangt van lab af).
Je zou dus ook kunnen zeggen dat je lichaam deze instelling met deze cijfers gewoon nodig heeft.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

ow_jee

Bericht door ow_jee » 26 jul 2019, 18:55

Hoi Kiek,

Bedankt voor jou uitgebreide reactie. Het is voor mij alleen echt abracadabra wat je schrijft. :shock:

Wanneer ik de sommige verhalen hier lees, herken ik zeker dingen. Best interessant....

Ik heb inmiddels contact gehad met de assistente van internist. Maandag bloedprikken. Nog expliciet gevraagd of het nuchter moet. Zij gaf te kennen dat dit niets uitmaakt. (Vreemd toch??) Ik hoop echt dat er iets uitkomt pfff op deze manier verder aankloten is niet wat.

Grtzzzz

Kiek

Bericht door Kiek » 28 jul 2019, 11:38

Maar natuurlijk is het abracadabra!

Als je begrijpt dat iedereen een verschillend afgesteld TSH-machientje in z'n/haar hoofd heeft op de FT4, dan is dat meegenomen.
En dat ieder mens dus een verschillende combinatie heeft van TSH met de FT4.

Het is de clou aan die verschillen betekenis te geven.
Zonder te graaien in de algemene grote hoop van waarden.
Want dat gaat over speld en hooiberg.
En die is nooit te vinden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

ow_jee

Bericht door ow_jee » 30 jul 2019, 13:18

Hi Kiek,

Ik ben dan erg benieuwd of mijn machientje naar behoren werkt... 14 augustus een afspraak bij de internist :)

Fijne dag!!

Plaats reactie