Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Lieve mensen van het schildklierforum, wat ben ik blij met jullie! Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en zonder jullie achtergrondinfo en adviezen was ik zeker met een kluitje in het riet gestuurd.

Ten eerste gaf hij aan dat nu ik binnen de normaalwaarden zit, alles ook direct goed zou moeten zijn. Geen sprake van een herstelperiode of iets dergelijks, nee, als ik nu nog ergens last van had was dat zeker niet aan de schildklier te wijten. Hij wilde wel ophogen met 12,5 mcg (gelukkig), maar verwacht daar weinig van. Want met de 50 mcg was mijn FT4 tenslotte ook 'maar' 2 punten gestegen...

Hij was wel bereid om op antistoffen te laten prikken, dat zou hij toevoegen aan mijn bloedprikformulier voor de volgende keer. Kijk ik buiten op het formulier, heeft hij TSI aangeklikt in plaats van anti-TPO! Dat is niet goed toch??

Vervolgens bleek bij de apotheek dat hij me die 62,5 mcg levothyroxine wilde voorschotelen in de vorm van 100 en 25 mcg, die ik dan beide maar moest breken. 's Ochtends om 7 uur met de gordijnen dicht, nee dat gaat vast werken! Gelukkig was de apotheker zo vriendelijk om er 50 en 25 mcg van te maken!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Freesia's vragen

Bericht door Teun »

Fresia als je sochtends in het donker met de gordijnen dicht een gedoe vindt, dan is een pillendoosje voor een week een ideale oplossing. Vul je eenmaal per week met de juiste dosering, half of hele tabletjes, maakt niet uit en je kunt halfslapend je medicatie innemen. Kun je ook niet per ongelijk van de verkeerde een halfje nemen. Heel veel van je medekliertjes gebruiken deze, succes verzekerd.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Freesia's vragen

Bericht door Suffy »

Heel goed dat je om 50 mcg hebt gevraagd in plaats van 100 die je moet breken en fijn dat de apotheek met je meedacht.

TSI-antistoffen worden vaak gezien bij de ziekte van Graves. Die doen de TSH na. Ik zou de huisarts vragen waarom hij de TSI heeft aangekruist en of de anti-TPO ook bepaald kan worden omdat die past bij Hashimoto.

Een pillendoosje voor een week met elke dag 62,5 mcg levothyroxine is zeer handig.

Houd de vinger bij de pols want je huisarts moet bij de les blijven.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Bedankt voor de tips! 😀 Zo'n doosje ga ik eens achteraan. Ik heb de assistente van de huisarts gemaild over TSI/TPO.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ik heb een heel leuke combinatie van een drinkfles en pillendoosje gevonden. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar het is een duurzaam product en er gaat ook nog een percentage naar een goed doel!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Leuk!
Weet je wat? Schrijf de naam van het product, en zet achter iedere letter een nul, of een één.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ok! Het heet Y1O1S1 b1o1t1t1l1e1. Ik kreeg hem vandaag binnen en ik ben erg enthousiast.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Mooi!
Een aantrekkelijke en kleurige vorm heeft deze combinatie zeker.

Het voordeel van de waterbottle bij de weekverdeler is wat minder duidelijk.
Risico onderweg van losraken/opengaan van dekseltjes.
Geen extra beveiliging.
Misschien voor een kruidenliefhebber die op wandelingen stukjes plant meeneemt (en in de pillendoosjes propt).

Kortom, een leuk combi-speeltje voor kruiden en blaadjes en dropjes.
(Marketing en goede doelen zijn in mijn wereld onverenigbaar).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Helemaal mee eens wat betreft meenemen, ik zou deze fles met gevuld pillendoosje niet zomaar in mijn tas steken. Zo stevig zijn de klepjes niet en zie dan nog maar eens alle halfjes bij elkaar te vinden, haha!
Maar ik heb wel vanaf de eerste levothyroxine de behoefte gehad aan een vol glas/flesje water op mijn nachtkastje, zodat ik niet eerst hoefde op te staan. En daar is de fles wel erg fijn voor! Glas had ik al een paar keer omgegooid en zo'n blauw waterflesje van de bekende merken is ook zo milieubelastend.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Freesia's vragen

Bericht door Teun »

Tja een leuk hebbeding voor de liefhebber, die er ook nog eens bijna 20 euro voor over heeft. Lijkt mij niet erg practisch.
Ook niet om mee te nemen.
Ik heb gewoon een wegwerpflesje met water op mijn nachtkastje staan die ik vul met water, kan ik de hele nacht een slokje water nemen. En een gewoon pillendoosje. Superhandig.
Plaats reactie