Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Kan iemand mij vertellen of ik voor bloedprikken op TPO antistoffen nuchter moet zijn? En maakt het tijdstip uit?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Voor anti-TPO is tijdstip onbelangrijk en nuchter of niet nuchter is evenmin belangrijk voor die bepaling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Herkent iemand dit?

Ik ben nog aan het zoeken naar mijn juiste dosis levothyroxine en het lijkt een heel heel klein beetje beter te gaan. De ochtenden zijn wat minder vreselijk en de avonden gaan eigenlijk best. Maar wat me nog erg belemmert (ook omdat ik het niet kan plaatsen) is dat ik in de middag regelmatig word overvallen door een gevoel van malaise/misselijkheid/duizeligheid, inclusief een slap, naar gevoel vanuit in mijn nek, schouders en armen.

Is het een teken dat het even teveel is allemaal? Heeft het een directe relatie met de schildklier? Moet ik dan iets eten? Ik kom er nog niet achter wat helpt. Hopelijk herkent iemand van jullie het!
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Dankje BB1100XX!
Met yoga ben ik gestopt omdat het een te grote opgave werd met de start van de medicatie en mijn duizeligheid. Maar goed plan om het via YouTube weer op te pakken, dat scheelt een fietstocht en angst om onderuit te gaan voor de hele groep! Mijn spieren verkrampen ontzettend snel, toen ik je reactie las voelde ik dat mijn schouders en borst (bij de schouderkop) inderdaad weer helemaal pijnlijk zijn. Zou dus een goede verklaring kunnen zijn, al ben ik dan nog steeds benieuwd waarom het me dan zo plotseling overvalt ipv constante pijn (misschien toch een combinatie met suikerinname).
Ik heb me de afgelopen jaren ontzettend druk gemaakt omdat ik voelde dat er iets mis was met mijn lichaam, maar geen verklaring had. Kan me voorstellen dat er nu veel loskomt omdat ik mijn rust heb gevonden.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Dankjewel!!
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ik ga met de anticonceptiepil stoppen, wens me succes! 😉

Meteen toen de apothekersassistent in juni aangaf dat de pil de werking van levothyroxine kan onderdrukken, baalde ik al. En nu is voor mijn gevoel het juiste moment om te stoppen. Ik slikte dat ding eigenlijk alleen bij wijze van proef, om te kijken of ik me beter zou gaan voelen (want ooit in 2013 toen ik me nog goed voelde slikte ik ook de pil).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Uitslag van de antistoffen:

Anti TPO 29,5
TSI 0,3

Niks aan het handje dus. Ben toch benieuwd waarom ik geen anti TPO heb als mijn schildklier al zeker drie jaar van slag is...

TSH en FT4 zijn ook meegeprikt: 1,4 en 20,3. Kiek, kunnen we iets met deze waarden? Ik was niet nuchter en het was 12.00 uur, maar de verhouding tussen beide lijkt hetzelfde als bij de eerdere waarden?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Je waarden lijken met elkaar te maken te hebben.
Nog wel steeds een wat mager resultaat met 3 waarden: hier set point FT4 tegen de 19 pmol/l met een TSH van iets boven de 2 mU/l.
Beetje slappe curve: een kleine wijziging van de FT4 betekent een grote zwier aan de TSH-knop.
Bijlagen
FreesiaAug2019.jpg
FreesiaAug2019.jpg (39.87 KiB) 1237 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Wat fijn, extra bevestiging van mijn setpoint!

Stoppen met de pil was trouwens een heel goed idee. Voel me stukken beter. Wel wat 'ophoog'klachten.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Check je wel na 6 weken pilloos?
Je oestrogenen dalen door het stoppen met de pil.
Oestrogenen zijn T4-vasthouders. Nu dus minder vasthouders, waardoor het vrije deel van de T4 vanzelf stijgt.

Je hebt vast een prettig boostje gekregen.
Zomaar gratis extra FT4.
Pas op dat je niet over je FT4 grenzen heen schiet.
En check wel dus na 6 weken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie