Graag setpoint Trieja

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Trieja
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2019, 12:45

Graag setpoint Trieja

Bericht door Trieja »

Goedemiddag Kiek,

Ik zou graag mijn setpoint willen laten bepalen, zou je dit voor mij kunnen doen?
Ik geeft hierbij een rijtje waarden.
TSH en FT4

0.68 16
1.29 13.1
1.40 14.4
0.42 13.3
0.34 15.7
0.46 16.1
Deze waarden zijn met combinatie syntetisch en dierlijk schildklierhormoon

Volgende waarden zijn van een ander lab

0.68 16.7 combinatie syntetisch en dierlijk schildklierhormoon
0.40 21 vanaf hier alleen Thyrax
1.1 17
1.7 19.1
1.2 15.2
0.44 17.8

Ik hoor het graag, alvast hartelijke dank!

Groet,

Trieja
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint Trieja

Bericht door Kiek »

Hallo Trieja,

Het is de clou om te analyseren hoe de TSH reageert op de FT4.

Het is al ingewikkeld om juiste FT4/TSH-waarden 'te vangen'.
Dus moet je er grip op krijgen.
Een druppel bloed kan in het ene lab een FT4 geven van 12 en in het andere lab meet je met dezelfde druppel een FT4 van 17 pmol/l.
Daarom is het noodzakelijk om je waarden a l t i j d onder dezelfde condities te laten prikken in hetzelfde lab.

Ieder mens met een gezonde schildklierhuishouding heeft een individueel FT4/TSH-ritme over 24 uur.
Ook mensen die afhankelijk zijn van T4 hebben een ritme.
Buiten deze normale schommeling zorgt triiodothyronine (T3) voor extra dalingen en stijgingen van de FT4. Het geeft grove verstoringen aan de natuurlijke ritmiek van de FT4.
Daarom valt er geen normaal set point uit te halen voor mensen die T3 slikken.
Met name thyreoïdum is door de chronische wisselende samenstelling een ramp.

Je hebt pas iets aan FT4/TSH-waarden als je altijd je waarden onder dezelfde condities laat bepalen, op het moment van de minste dynamiek: 's ochtends vroeg, nuchter, zonder je schildklierpillen van die dag.

Pas dan krijg je waarden die daadwerkelijk betekenis hebben.
En met elkaar kunt vergelijken.

Jouw rijtjes waarden laten geen relatie zien.
Vanaf wanneer gebruik je geen T3 meer?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Trieja
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2019, 12:45

Re: Graag setpoint Trieja

Bericht door Trieja »

Goedemiddag Kiek,
Fijn dat u zo snel en zo uitgebreid reageert.
Dat ik het beste bloed kan laten prikken nuchter en voor de dagelijkse Thyrax-inname is mij nooit verteld.
In 2006 is bij mij de ziekte van Graves vastgesteld. Na anderhalf jaar Strumazol en Thyrax bleek mijn schildklier niet goed te resetten. Daarom heb ik in het UMC-Utrecht een radio-actieve slok gekregen die de schildklier gedeeltelijk heeft uitgeschakeld. Daarna ben ik jarenlang patiënt geweest van de internist Dr. F. van Loon in Utrecht. Hij heeft mij behalve Thyrax ook het dierlijk schildklierhormoon voorgeschreven. Via dat dierlijke product heb ik dus ook T3 ingenomen, maar ik weet niet in welke hoeveelheden. Dr. Van Loon gaf altijd de voorkeur aan bloedanalyse bij het laboratorium Saltro in Utrecht, en daar ben ik op wisselende tijden geweest om te prikken. Maar nooit nuchter.
Omdat Dr, Van Loon er door zijn leeftijd mee opgehouden is ben ik sinds 24 september 2018 onder behandeling van de internist/endocrinoloog Dr. Van der Poest Clement in het OLVG West in Amsterdam. Van hem krijg ik alleen Thyrax voorgeschreven. Hij schrijft (zoals bijna alle medici) geen dierlijk schildklierhormoon voor, hij vindt dat de samenstelling en de dosering niet nauwkeurig zijn te bepalen. En Dr. Van der Poest geeft weer de voorkeur aan onderzoek door het laboratorium van zijn ziekenhuis. Omdat ik daarvoor naar Amsterdam moet komt 's morgens vroeg niet zo heel goed uit. Ik ga altijd overdag, einde ochtend of begin middag.
Geeft deze informatie wat meer duidelijkheid? Of heeft u suggesties hoe ik u het best aan de gegevens kan helpen om mijn setpoint te bepalen?
Alvast veel dank voor het meedenken,
Met hartelijke groet,
Trieja van der Wijst
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint Trieja

Bericht door Kiek »

Of heeft u suggesties hoe ik u het best aan de gegevens kan helpen om mijn setpoint te bepalen?

Je waarden wiebelen de hele dag door.
Die zijn n o o i t stabiel. Na je dosis stijgt binnen een paar uur je FT4 snel, waarbij je TSH het niveau van je FT4 probeert te volgen met een daling. Daarna danst je FT4 het dal in, zoals de daling van levothyroxine/FT4 plaatsvindt, waarbij de TSH stijgt. Dat gaat dag en nacht door.

Daarom is het belangrijk te prikken op het stabielste moment, onder dezelfde omstandigheden.
En dat is 24 uur na je laatste dosis.
Iedere keer weer.
Pas dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
En dan heb je er ook wat aan voor het set point.

Dus 's ochtends vroeg nuchter naar het lab.
Zonder levothyroxinedosis van die dag.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie