Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:33

Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Bie »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik heet Bieke, kom uit België, ben 34 jaar oud en mama van 3 zonen.

Ik heb in 2017 mijn schildklier laten testen, de bloedresultaten waren toen:
TSH + 8,57
FT4 11,2
FT3 4,8
Gisteren opnieuw bloed genomen, huidige bloedresultaten:
TSH 7,40
FT4 12,7
FT3 4,5
Raden jullie bij deze waarden een behandeling aan of is dit, gezien de goeie FT4 waarden, te verwaarlozen?
Ik ben àltijd moe, bijna geen menstruatie, ik sport 7u/week sinds februari en let erg goed op mijn voeding maar er gaat geen gram af.
Mijn huisarts wil nog geen stappen ondernemen. Ik heb wel zelf al een afspraak gemaakt bij de endocrinoloog op 28/08/19 omdat ik toch zekerheid wil.
Mijn mama en mijn 3 zussen nemen allemaal hormonen voor een te traag werkende schildklier. Bij mijn papa werkt hij te snel.

Graag hoor ik jullie adviezen hierover?

Met vriendelijke groet,
Bieke
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Teun »

Tja ik weet het niet. Knap dat je 7 uur per week sport. Maar voor afvallen zou ik zeker geen levo gaan slikken.
Zonder dat dit wetenschappelijk is zou ik zeggen doe even niets, je tsh is in 2 jaar tijd iets gezakt ook al is hij te hoog, en je ft4 nauwelijks veranderd, als je schildklier echt slecht werkte zouden deze waardes m.i. toch echt anders zijn.
Of het slikken van levo je dan goed doet vraag ik me af, maar misschien wordt er door amderen anders over gedacht.
Bie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:33

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Bie »

Ik zou het zeker niet doen om af te vallen hoor. Ik heb zeker geen overgewicht ofzo.
Het zou vooral fijn zijn om eens niet altijd zo snel moe te zijn. Ik slaap goed en zeker minimum 8 à 10u/nacht en toch ben ik zo vaak moe. Vooral dit vind ik niet fijn.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Freesia »

Welkom op het forum! Wanneer was je voor het laatst zwanger? En wat voor ervaringen hebben je moeder en drie zussen met de medicatie?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Teun »

Ook je ft4 is niet aan de hoge kant, maar weet je wat de grenswaardes zijn in jou lab? Dat maakt nogal een verschil.
Bie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:33

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Bie »

Mijn zonen zijn nu 14, 12 en 11 jaar dus al een hele tijd geleden dat ik zwanger was 🙂
Mijn zussen en mama reageren heel goed op de medicatie. Ze voelen zich er veel beter mee en merkten al heel snel verschil.
Eén van mijn zussen had ook een verhoogde THS en de waarden van haar FT4 en FT3 zaten ook goed. Toch kreeg zij medicatie van de endocrinoloog, terwijl de huisarts ook eerst geen alarm sloeg. Beetje hetzelfde verhaal zoals ik, vandaar dat ik me toch vragen stel?

Ik wist niet dat de grenswaarden per lab verschillend zijn?
De grenswaarden die op het verslag staan zijn de volgende:
THS: 0,27 - 4,20
FT4: 11 - 24
FT3: 3,6 - 6,7
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Teun »

Als dit de normaalwaardes van jou lab zijn dan is de ft4 van 12.7 maar nog meer die van de vorige keer 11.2 wel erg aan de grens tesamen met de verhoogde tsh. Omdat het ook zo in de familie zit zou je in overleg met je arts kunnne overwegen om een proefbehandeling van enkele maanden in eerste instantie vragen. Heeft het een negatief of geen effect dan heeft langer doorgaan geen zin. Ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
Bie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:33

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Bie »

Bedankt voor je berichtje Teun.
Ik laat zeker nog iets weten. Op woensdag 28/08 heb ik een afspraak bij de endocrinoloog.
Ben zelf benieuwd wat zij zal voorstellen te doen.
Ik ben vandaag weer erg moe opgestaan, zit hier te geeuwen op mijn werk en zou wel kunnen slapen. Heb nochtans erg goed geslapen van 22u30 tot 7u30... 9u vaste slaap zou toch voldoende moeten zijn, zou je denken.
Ik hoop bijna dat mijn schildklier de oorzaak is, gewoon zodat ik eindelijk eens die constante vermoeidheid niet meer heb dan met medicatie. Ben dit zo beu.
Bie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:33

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Bie »

Ik zie dat er op mijn bloedresultaten van 2017 een min staat voor de TS4, dus eigenlijk staat het er zo:
TSH + 8,57
FT4 - 11,2
FT3 4,8
Ik dacht eerst dat dit misschien een fout was maar zowel de TSH + de FT4 waarden stonden toen vetgedrukt en dat betekent dat ze buiten de normale waarden vallen...
Is dat niet vreemd? Ik snap er niks van.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Behandeling nodig bij goeie FT4-waarden?

Bericht door Teun »

Een ft4 van -11,2 heb ik nog nooit van gehoord en zal het waarschijnlijk ook niet zijn. Daar past ook de tsh niet bij.
Als het wel zo was had je echt niet meer op twee benen gestaan. Naar allerwaarschijnlijkheid is het gewoon 11.2 dat past beter in de waardes van 2017 en hoe die nu zijn. Even de endocrinoloog afwachten. Sterkte de komende weken.
Plaats reactie