Setpoint Ella

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ella

Bericht door Kiek »

Tja, die laatste waarde is dus inderdaad waardeloos.
De app vindt geen relatie tussen je TSH's en de bijbehorende FT4's.
Pech!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: Setpoint Ella

Bericht door ella1 »

Dag Kiek,

Dat is zeker pech want een setpoint lijkt een fijne houvast.

Maar… ik bedacht me tijdje geleden ineens dat ik sinds 2012 jaarlijkse waarden van mijn sk heb die toen nog prima werk leverde ondanks de struma.
Mijn persoonlijke waarden.
Misschien is dat dan toch, naast de pech, een gelukje? De meesten hebben deze waarden immers niet….

En misschien zijn deze waarden te vergelijken met het setpoint omdat het persoonlijke waarden zijn?

Daarom de laatste waarden (net voor de operatie) van het AMC lab opgesnord waarbij ik mij goed voelde.
Dat was tsh 1.6 en ft4 van 14.
Dus samen met endo (AMC) besloten dat we naar die waarde toe gaan werken.

Met tsh zit ik nu dus te laag. Zeker gezien het feit dat ik zonder levo heb geprikt (ft4 lijkt foute meting?)
En ik merk dat ook want heb sinds een week of 3 last vooral last van spieraanhechtingen in mijn schouders en nog wat klachten.

Dus besloten dat ik nu 2 dagen p.w. met 6.25 ga minderen.
Hoop dat ik dan weer in de buurt van de 1.9 kom want heb me bij die waarden een week of 4 best goed gevoeld.

De laatste ophoging lijkt dus net iets teveel te zijn geweest omdat, nu blijkt, ik vermoedelijk wat langer nodig heb dan 6 weken om een levo wijziging te verwerken.
Volgende prikbeurt dus over 8 weken.

Hoop dat ik er goed aan doe en denk dat ik het setpoint verder maar moet vergeten.

Nogmaals dank voor je moeite en vooral ook de leerzame lessen.

Groeten,
Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ella

Bericht door Kiek »

Wisseling van meetapparatuur is niet zo best om de relatie van de FT4 met de TSH op te snorren.
Je oudere waarden laten een set point zien van een FT4 van 14 pmol/l (14.1) met een TSH in de buurt van de 2 mU/l (2.1).
Je laatste 3 waarden rollebollen niet zo consequent over elkaar heen: lagere FT4 met lagere TSH.
Uit arremoe heb ik deze waarden toch maar bij je oudere waarden geplaatst, waarbij eveneens een FT4 in de buurt van de 14 pmol/l (14.2) met een TSH van wederom 2.1 mU/l.
Zoals verwacht is de passingsgraad met 10% gedaald.

Ook een gezonde schildklierfunctie laat over 24 uur golvende bewegingen zien, waarbij het set point de gemiddelde waarde is van al die FT4-tjes. Bij jou dus eveneens in de buurt van de 14 pmol/l.

Stel dat ik in je schoenen stond, en ik zou me chronisch niet optimaal voelen, dan zou ik zeker een proefstop van de levothyroxine gedurende een week inlassen: dag 1, dag 3 en dag 7 FT4/TSH prikken in de vroege ochtend.
Na een week heb je je schildklierfunctie in beeld. En de restwaarde.

Succes!
Kiek
Ella1 a l l e s Aug2019.jpg
Ella1 a l l e s Aug2019.jpg (40.62 KiB) 282 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: Setpoint Ella

Bericht door ella1 »

Dag kiek,
Dank voor je reactie. Die proefstop heb ik in januari gehad.....

Groeten Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Plaats reactie