groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

Hallo,

Sinds eind dec. 2018 slik ik levothyroxine, 75 ug, vanwege subklinische hypothyreoidie (Hashimoto). Ik ben er erg blij mee en voel me een stuk opgeknapt. Het instellen van de medicatie vraagt echter nog wel wat tijd.

TSH en FT4 met medicatie:
- na 6 wk 0.71 en 23.5
- 3 mnd later 0.02 en 22.9
- 6 weken later 0.11 en 21.9 (hierna medicatie verlaagd met 12,5 ug)
- 6 wk later 8.1 en 16.3

Met deze laatste waarden kan ik niet zoveel. I.o.m. de arts hebben we de dosis weer teruggezet op 75 ug. Daarbij had ik eerder echter klachten bij van wat gejaagdheid, geregeld wat buikpijn, lichte hoofdpijn en snel warm/zweten. Vandaar iets minder medicijn met nu blijkt toch wel grote gevolgen. Ik vraag me af: kan spanning i.c.m. iets minder medicijn ervoor zorgen dat de waarden zoveel gewijzigd zijn? De endocrinoloog gaf aan dat spanning nog steeds een onzeker iets is m.b.t. de schildklier. Hebben jullie hier een idee over? Met de laatste waarden ben ik nl. zo'n beetje terug bij af, voor ik medicatie ging slikken! De FT4 was toen gemiddeld 15 over langere tijd en de TSH 8. Kiek heeft destijds geopperd dat ik het goed zou doen op mogelijk een TSH van 1.4 en en een FT4 van 18.5. Voor 'mijn gevoel' zat ik in de buurt 6 wk geleden maar dat bleek nog niet helemaal zo te zijn (0.11 en 21.9). Nu met de laatste waarden heb ik wat lichte klachten van vermoeidheid, uithoudingsvermogen, haaruitval, stem en spierpijn die eerder helemaal weg waren gegaan.

Iemand een idee hoe de waarden nu zo anders kunnen zijn?

Bedankt!
Groet, Helena
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

Mijn bloedwaardes zijn overigens NA het slikken van schildklierhormoon.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door mamavan2 »

Dat is wel een flinke verandering. Als je het zuiverst wilt vergelijken zou ik de komende keren nuchter gaan prikken.
Welk merk levo slik je? En neem je dit 's ochtends?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Kiek »

Inderdaad, als je waarden geprikt zijn nadat je je dosis hebt geslikt, dan zijn ze waardeloos, Helena.
Je prikt dan op het moment van de grootste dynamiek: snelle stijging van FT4 en daling van TSH.
Dan krijg je nimmer een helder beeld van je waarden.
Wil je ze zinvol gebruiken, dan moet je zonder dosis prikken, 's ochtends vroeg, 24 uur na inname van je laatste dosis. Gewoon om ca. 8 uur.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

Bedankt voor jullie reacties.

Nuchter prikken betekent voor mij prikken op een vrije dag terwijl ik op het lab werk ;-(. Werken zonder ontbijt is niks maar dat is nog op te lossen.
Het andere is het grote verschil na iets minder medicijn slikken, terwijl ik altijd onder dezelfde omstandigheden heb laten prikken.
Heeft het zin, na nu 1 week weer opgehoogd te hebben, nogmaals een nuchtere waarde te laten prikken om te weten waar ik nu sta?
En dan na 5 weken weer voordat ik de internist weer spreek? De internist gaf overigens aan dat het niet uitmaakt of ik nuchter of niet nuchter prik. Voor mezelf heb ik toen besloten wel steeds onder dezelfde omstandigheden te gaan prikken.

Groet, Helena
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Kiek »

Het andere is het grote verschil na iets minder medicijn slikken, terwijl ik altijd onder dezelfde omstandigheden heb laten prikken.

Er zijn 3 condities die belangrijk zijn:
- zelfde lab
- zelfde tijd
- zelfde omstandigheden: nuchter, zonder levothyroxine in je maag. Oftewel: 24 uur na je laatste dosis.

Het gaat dan over de farmacodynamiek en -kinetiek van een pilletje levothyroxine.
Dit verschilt in uitwerking en tijd per mens.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

...de farmacodynamiek en -kinetiek van een pilletje levothyroxine. Dit verschilt in uitwerking en tijd per mens...

Dat snap ik. Blijkbaar verschilt het ook binnen die ene mens per tijdsperiode en afhankelijk van omstandigheden... Ik ga nuchter prikken proberen.

Groet, Heleen
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

Hallo Kiek,

Inmiddels na 6 weken weer bloed laten prikken, terug op 75 ug. Nu helemaal nuchter, ook vóór inname levothyroxine.
TSH 4.30 en FT4 18.2

Ik denk dat ik momenteel niet genoeg heb aan 75 ug. Dat voelt ook zo. Morgen belt de arts. Ik wijt het aan een periode van spanning. Net toen ik 12,5 ug minder nam, kreeg ik nl. met spanning te maken. Daarna had ik de TSH van 8.1 en de FT4 van 16.3. Nu bij opnieuw 75 ug zit ik op TSH 4 en FT4 18 terwijl eerder dus op 0.11 en 21.9.

Groet, Heleen


TSH en FT4 na start 75 ug levothyroxine:
- na 6 weken 0.71 en 23.5
- na 3 maand 0.02 en 22.9
- na 6 weken 0.11 en 21.9 (hierna medicatie verlaagd met 12,5 ug = 62,5 ug)
- na 6 weken 8.1 en 16.3
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Helena,

Dit zijn je eerste serieuze waarden, want zo min mogelijk 'meetverstorend' beïnvloed, zoals inname T4 kort voor prikken, en een willekeurig tijdstip, zes weken wachttijd na laatste dosiswisseling, etc.
Dat geeft dus een FT4 van 16.3 een TSH van 8.1 mU/l.

Ik heb hier ook nog een ouder subhypo-rijtje waarbij FT4's van 13 en 15 met TSH's gemiddeld 6 mU/l (5 -7 en zelfs een verdwaalde 10 mU/l).

Je laatste waarden lijken uit een ander lab te komen.
Klopt dit?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: groot verschil bloedwaarden na kleine wijziging medicatie

Bericht door Helena »

Hallo Kiek,

Het is telkens op hetzelfde lab. bepaald. Ik werk daar...
Waarom denk je dat het een ander lab. is?

I.o.m. de arts houd ik overigens nog even 75 ug aan en laat ik me over 2 maanden weer controleren...

Groet,

Helena
Plaats reactie