Graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
marinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:13

Graag setpoint bepalen

Bericht door marinus »

Goedemiddag Kiek,

Zou je mijn setpoint willen bepalen? Hieronder de waarden (levothyroxine inname altijd voor het prikken).
TSH - FT4
9,3 - 18
17 - 15
13 - 21
18 - 14
28 - 17
26 - 16
29 - 16
21 - 18
22 - 16
11 - 19
8,7 - 21

Dank alvast!

Met vriendelijke groet,
Marinus
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Beste Marinus,

Heb je misschien een poos geen levothyroxine gebruikt?
Je schrijft levothyroxine te slikken, maar je houdt lang TSH- waarden vast van stevige twintigers, waarbij je FT4 nauwelijks beweegt.
Een van je eerste waarden laat een FT4 van 15 pmol/l zien met een TSH van 17 mU/l.....en later een FT4 van 16 met een TSH van 22 mU/l.
De wereld op z'n kop.
Het set point gaat over je relatie van de FT4 met de TSH.

Is er iets met je hypofyse aan de hand?
Slik je andere hormonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:13

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door marinus »

Kiek schreef: 11 aug 2019, 14:49 Beste Marinus,

Heb je misschien een poos geen levothyroxine gebruikt?
Je schrijft levothyroxine te slikken, maar je houdt lang TSH- waarden vast van stevige twintigers, waarbij je FT4 nauwelijks beweegt.
Een van je eerste waarden laat een FT4 van 15 pmol/l zien met een TSH van 17 mU/l.....en later een FT4 van 16 met een TSH van 22 mU/l.
De wereld op z'n kop.
Het set point gaat over je relatie van de FT4 met de TSH.

Is er iets met je hypofyse aan de hand?
Slik je andere hormonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Hallo Kiek,

Ik heb na de TSH 13 en FT4 21 meting ongeveer 1,5 week moeten stoppen met het innemen van levothyroxine door een te snelle ophoging (50 mcg). Voor de rest altijd dagelijks de levothyroxine ingenomen. Voor zover ik weet is er niets met de hypofyse aan de hand en reageert de TSH netjes op de verhoogde FT4. Geen eigen schildklierfunctie meer door behandeling radioactief jodium. Verder slik ik ook geen andere hormonen.

De reden dat er lang een hoge TSH te zien is, is omdat ik de levothyroxine in kleine stappen van 6 mcg ophoog i.v.m. bijkomende klachten. Eerste meting is met 75 mcg. Laatste meting is TSH 8,9 en FT4 20 is met 112 mcg.

Groet,
Marinus
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

'.....(levothyroxine inname altijd voor het prikken).'
'...en reageert de TSH netjes op de verhoogde FT4. Geen eigen schildklierfunctie meer door behandeling radioactief jodium. Verder slik ik ook geen andere hormonen.'

Je TSH reageert niet netjes op de verhoogde FT4, Marinus.
Daarom valt er met je waarden geen set point te bepalen.

Het beeld geeft zulke verspreide waarden aan, waarbij je TSH zakt als je FT4 lager is, en stijgt als je FT4 hoger presteert. Zo werkt het niet.
Aan je geproduceerde waarden te zien kom je waarschijnlijk uit op een FT4 van ruim in de twintig.
Met een relatief hoge TSH.

Wil je een goed beeld krijgen, dan laat je je bloed op de vroege ochtend prikken, nuchter, z o n d e r levothyroxinedosis. Handig om die dosis mee te nemen en direct na prikken te slikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:13

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door marinus »

Kiek schreef: 14 aug 2019, 10:49 '.....(levothyroxine inname altijd voor het prikken).'
'...en reageert de TSH netjes op de verhoogde FT4. Geen eigen schildklierfunctie meer door behandeling radioactief jodium. Verder slik ik ook geen andere hormonen.'

Je TSH reageert niet netjes op de verhoogde FT4, Marinus.
Daarom valt er met je waarden geen set point te bepalen.

Het beeld geeft zulke verspreide waarden aan, waarbij je TSH zakt als je FT4 lager is, en stijgt als je FT4 hoger presteert. Zo werkt het niet.
Aan je geproduceerde waarden te zien kom je waarschijnlijk uit op een FT4 van ruim in de twintig.
Met een relatief hoge TSH.

Wil je een goed beeld krijgen, dan laat je je bloed op de vroege ochtend prikken, nuchter, z o n d e r levothyroxinedosis. Handig om die dosis mee te nemen en direct na prikken te slikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Volgens mij laten de laatste 8 metingen een keurig beeld zien. Wat inderdaad een FT4 in de (hoge) 20 zal geven bij een TSH van 1. Indien nuchter geprikt zal de FT4 wat lager kunnen zijn, en de TSH nog wat hoger...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Beste Marinus,

TSH - FT4
18 - 14
28 - 17
26 - 16
29 - 16
21 - 18
22 - 16
11 - 19
8,7 - 21

Dit zijn je laatste 8 waarden. Je schrijft hierover: Volgens mij laten de laatste 8 metingen een keurig beeld zien.
Kijk eens naar je FT4's van 16.
Daarbij presteer je een TSH van 26, eentje van 29 en eentje van 22.
Er bestaat een verschil van mening over de betekenis van netjes en keurig.
Voor mij zijn dit namelijk super slordige waarden..
'k Heb er een plaatje van gemaakt. M'n app raakt er helemaal van slag van :) en komt niet hoger dan een passingsgraad van nauwelijks 30%, waar ik de curven vanaf 60% pas serieus neem.

Als je me vraagt de reactie van je TSH te analyseren op het niveau van je FT4's, dan begrijp je dat lukrake waarden niet te gebruiken zijn.
En om deze reden is het belangrijk altijd nuchter, 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine, etc. etc. je FT4 en TSH te laten prikken.
Pas als je je waarden laat bepalen op het moment van de minste dynamiek - ca. 24 uur na je laatste levothyroxinepil - is het mogelijk een juist beeld te krijgen in welk gebied je schildklierhormonen zich dienen te bevinden.

In afwachting,
met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MarinusSlordigeWaarden.jpg
MarinusSlordigeWaarden.jpg (42.59 KiB) 398 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie