schildklierweefsel achter het borstbeen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door mathilde »

Ik ben Mathilde, 71 jaar
Ik 1994 ben ik geopereerd waarbij het grootste gedeelte van mijn schildklier verwijderd is, omdat ik het heel benauwd had.
De klier zat achter het borstbeen en drukte tegen de luchtpijp, de slokdarm en tegen bloedvaten, waardoor ik het gevoel had op mijn kop te lopen/staan.
Voor de operatie kreeg ik 0,025 mcgr thyrax, dit om de schildklier wat minder te laten werken. Nu werkte hij al een hele tijd te traag, dus ja…..schildklierfunctie waren ineens goed. Maar helaas, hij nam niet in grootte af, dus werd opereren de enige optie. De grootte van 2 duimnagels bleef zitten
Het ging toen een tijd goed, tot 2009, weer benauwd en geen goede waarden. Er is toen een nucleaire onderzoek gedaan, met de bedoeling voor een slok, maar in het weefsel dat dus weer tegen de slokdarm en luchtpijp en aderen drukte, zat geen schildklierweefsel in, dus een slok had geen zin. Besloten is toen de hele schildklier te verwijderen. Ik ben toen ingesteld op thyrax, en de waarden zijn nu goed.
Wil je meer weten, dan zie ik dat wel. (ik was ook op de vorige site van de schildklier)
Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door WilmaS »

Hoi Mathilde, hebben ze hierbij ook het borstbeen open moeten halen? En hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door laura »

hallo Mathilde,

Welkom weer op het Schildklierforum.
Gelukkig werkt het forum alweer een tijd soepel en goed.
Dat is allemaal dankzij Janus.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door mathilde »

Hallo Wilma, nee ze hebben het borstbeen niet open gemaakt, wel goed "gegraven" Ik mis hem niet want ik ben nu aardig goed ingesteld. Juist weer geprikt omdat ik de vorige keer een te laag TSH had. 0.03. Dus even wat zakken met de tirosint.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door WilmaS »

Hallo Mathilde, bedankt voor je reactie! Waar ben je geholpen? Goed om te horen dat het goed gaat, geeft hoop :)
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door mathilde »

ik ben in Amersfoort geholpen, maar dat was nl in 2009. Die arts is er trouwens nog steeds.
Zit bij jou ook het weefsel achter het borst been?
Mijn schilklier werkte eigenlijk iets te traag maar hij drukte tegen de luchtpijp waardoor ik het benauwd kreeg, maar ook tegen de slokdarm, waardoor slikproblemen
Ze hebben bij een operatie een klein stukje schildklierweefsel laten zitten, dat was in 1994, maar helaas, is er weer weefsel explosief gaan groeien en dat drukte opnieuw tegen de luchtpijp en de slokdarm, maar ook tegen aderen die naar mijn hoofd liepen.
Ik had steeds het gevoel dat ik op mijn kop liep. er is toen een nucleaire scan gemaakt en daarbij bleek, dat het weefsel geen schildklierweefsel was en zodoende was een slok niet van toepassing en is in 2009 alles weggehaald en moest ik ingesteld worden.
Dat heeft best een poosje geduurd.
Ik slik mijn tirosint 's morgens voor het eten. moet ik prikken, dan slik ik de tirosint na het prikken
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door WilmaS »

Och jee, dus 2x onder het mes geweest? Wat was het dan voor weefsel? Bij mij groeit het ook onder het borstbeen maar de arts twijfelt of het schildklier is of dat het mijn thymus is? Daarom wil hij alles open gaan maken... ik heb echt een flinke, zichtbare struma al jaaaaaren! 14 jaar geleden hebben ze een cyste verwijderd maar daarna is alles flink doorgegroeid... ☹️
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door WilmaS »

Ondanks mij extreme struma heb ik geen klachten!
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door mathilde »

Dat is nogal wat zeg. Ja, wat het voor weefsel was van mij? Ik denk schildklierweefsel maar dan zonder activiteit
Dat is met een nucleair onderzoek gedaan.
Het voorbereidend onderzoek voor de "slok" . op de nucleaire afdeling en ik moest wel van te voren beslissen of ik de "slok ' wel wilde, anders deden ze dit onderzoek niet.
Maar met behulp van thyrax ging de functie wel goed, vandaar dat de internist al twijfelde.
Als ik het mij nog herinneren kan, kreeg ik nucleair vloeistof te drinken/of ingespoten en naar aanleiding daarvan kon de arts zien dat in het weefsel dat achter het borstbeen zat weinig tot geen activiteit zat.
Maar ze kunnen tegenwoordig toch zoveel dingen haarfijn uitzoeken? Is er dan geen methode om dat te doen voordat het mes erin gezet wordt?
Bij mij was het ook best een ingrijpende operatie omdat ze diep achter het borstbeen moesten zijn waar die slokdarm, luchtpijp, aders, slagaders, en zenuwen etc. lopen, en het de bedoeling was, dat alles weggehaald zou worden, want anders dus weer wildgroei.
Heb jij geen klachten dat de struma tegen je luchtpijn en slokdarm aandrukt, problemen met slikken?
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: schildklierweefsel achter het borstbeen

Bericht door WilmaS »

Ja dat vroeg ik ook... :( maar ze hebben alle scans (CT/3D/nucleair) gemaakt die er zijn en toch schijnen ze het niet helder te krijgen!? Bij de nucleaire scan lichte het weefsel wel op maarrrrr er schijnen ook ‘thymomen’ te zijn die dat vloeistof ook opnemen :roll: Op deze manier kunnen ze wel alles goed weghalen... om het positief te benaderen ;) maar pffff.... behalve dat mijn hals er nogal groot/raar uitziet heb ik helemaal geen klachten! De schildklier zelf functioneert ook helemaal goed en mijn luchtpijp loopt ondanks de mega-struma heel mooi recht?!
Plaats reactie