Setpoint ilona bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Ilona
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2019, 12:02

Setpoint ilona bepalen

Bericht door Ilona »

Goedemiddag,

Ik zou graag mijn setpoint laten bepalen.
Dit zijn de waarden van 2018 -2019
Ik laat altijd nuchter prikken.

Tsh ft4
1.3 19
0.69 18
1.4 17
1.4 18
0.94 19
3.3 18
0.70 18
1.5 16
0.60 17
2.2 16
1.8 18
2.7 18

Hoor graag van u
Groet ilona
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint ilona bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Ilona,

Het is de bedoeling dat de relatie van je TSH met je FT4 geanalyseerd wordt.
Die relatie verschilt bij ieder mens.

Je werking van je TSH-fabriek (=hypofyse) is aangeboren: je TSH reageert op iedere wijziging van je FT4.
Toen je schildklier nog gezond was, paste je schildklier minutieus de productie aan op iedere wijziging van je TSH (is stimulator van je toenmalige gezonde schildklier).

Nu is je schildklier niet meer gezond, en kan zo niet meer anticiperen op je TSH.
Maar je TSH reageert nog op dezelfde wijze op je FT4. Je TSH-fabriek is immers gezond.
Die kennis gebruiken je behandelaars als basis van je labwaarden.
En die kennis wordt ook gebruikt als basis van het set point.

Soms is het niet mogelijk om het set point te bepalen.
Bijvoorbeeld als er te weinig variatie is.
Of als de voorschriften: nuchter - geen levothyroxinedosis van die dag - zelfde lab - 's ochtends heel vroeg - niet gevolgd worden.

Bij jou gaat het voornamelijk om het gebrek aan variatie van je TSH's: tussen de 2.2 en de 0.6 mU/l, en je FT4's tussen de 16 en 19 pmol/l.
Als je ook nog met een foutmarge rekening moet houden, dan is er geen variatie meer.

Heb je abnormale waarden in je schildkliergeschiedenis?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie