Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Ik herken het als zwakke spieren, eerst was dat continu en later kwam dat beurse gevoel na veel activiteit
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja idd die zwakke spieren herken ik ook.
Ik heb af en toe het gevoel alsof ik door mijn benen kan zakken. Heel onzeker met lopen .
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Suffy »

Tamarakim,

Hoe vaak krijg jij B12 injecties?
Het zou misschien goed zijn als je die ook vaker zet. Een frequentie van 2 x per week is geen overbodige luxe. Helpt allemaal voor het herstel.

En probeer niet elk wissewasje (hoe vervelend ook) op te merken. Natuurlijk doe je dat maar pin er niet te zwaar aan vast.
En wat Florence ook zegt: laat dat woord burn-out alsjeblief los.

@ Kiek, wat denk jij van de opmerking van de huisarts dat de TSH in een rechte lijn naar beneden gaat? Hebben deze huisarts en endo verstand van het bepalen van een setpoint?

De warmte is inderdaad nu een probleem. Drink goed, liefst elk uur een glas water of thee. Je behoort nu namelijk tot de risicogroep waarbij oververhitting gauw op kan treden.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Wendy1976 »

Hoi hoi,
Verzuring heb ik ook gehad. Naarmate mijn lichaam aan de dosering ging wennen, verdween ook de verzuring. Hoort er helaas allemaal bij. Nu heb ik ook het gevoel dat ik met mijn oren in de bergen zit 🙈
Groetjes
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Suffy
Een burn-out loslaten is echt niet zo makkelijk hoor. Ik zit er al vanaf begin januari in. Dit is mijn 2e burn-out.
En de klachten daarvan kun je niet negeren.was het maar zo simpel.
De pech is dat dit schildklier probleem erbij gekomen is en er nu dingen door elkaar lopen. Het is lastig filteren wat waar vandaan komt. En met alleen genoeg slaap kom je ook niet van een burn-out af. Het hangt ervan af waardoor je in de burn-out gekomen bent. Vaak is dat werkgerelateerd maar in mijn geval niet.
Ik pin me niet vast in elk wissewasje.
Ik had al veel klachten er komt steeds meer bij dus ik probeer o.a. via dit forum
duidelijkheid te krijgen in wat ik kan herleiden van die trage schildklier.
woensdag weer gesprek bij huisarts.
De b12 injecties heb ik na opstart van 2x per week nu al 2 jaar elke 3 weken. Ik had daar ook verder weinig klachten meer van. Wel heb ik nu meer last als ik weer een injectie heb gehad. 2 dagen meer spierpijn en onrustig slapen.

Gr.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hoi Wendy
Dat gevoel alsof je op een berg staat ken ik heel goed. Alsof je met je hoofd in een bubble zit.Dat had ik in het begin van mijn burn-out al heel erg. Nu is dat wat minder maar op sommige dagen is het er weer.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Vandaag bij huisarts geweest.
Hij en de endocrinoloog verwachten dat met de 50 mcg mijn setpoint bereikt kan worden. Over 3 weken prikken en weer een afspraak. Zonodig wordt er dan opgehoogd met 12.5mcg.
Dus wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door laura »

Zijn jouw huisarts en endocrinoloog bekend met het setpoint?
En 50 mcg is wel een lage dosis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Tamarakim,

Je schrijft op 21 augustus:
"Nu 6 weken op 50mcg. 2 weken geleden
TSH 46 ft4 15
Nu TSH 26.2 ft4 17
"

Vandaag meent je huisarts: "Hij en de endocrinoloog verwachten dat met de 50 mcg mijn setpoint bereikt kan worden. Over 3 weken prikken en weer een afspraak."

Het begrip halfwaardetijd lijkt door je huisarts niet begrepen.
Een halfwaardetijd van gemiddeld 7 dagen voor thyroxine betekent dat gemiddeld na 6 weken het maximale eindresultaat met die dosis redelijkerwijs gehaald is.
Voor jou blijkt dit een TSH van ca. 26 bij een FT4 van ca. 17 pmol/l.

In de veronderstelling dat je schildklierweefsel niet meer geactiveerd kan worden, zal het resultaat van je FT4/TSH met dezelfde hoeveelheid levothyroxine niet wereldschokkend wijzigen.
Een eventuele wijziging is dan mogelijk het gevolg van lab- en/of slikonnauwkeurigheden.

Op 26 augustus 2019 haalt Suffy de mening van je huisarts en endocrinoloog naar voren, die veronderstellen dat de TSH in rechte lijn naar beneden gaat.
Wat zou huisarts en endo met zo'n rechte lijn kunnen bedoelen? Misschien zien ze een ministukje van het verloop van de daling, dat zó kort is dat dat stukje mogelijk in die kromme als rechte lijn gezien wordt? Dat is eigenlijk hetzelfde idee als 'de aarde is plat'.

Tamarakim, volgens je opgegeven tijd, dosering en je resultaten ontkom je niet aan een verhoging van de levothyroxine.
Waarom is deze kennis belangrijk? Om zo snel mogelijk op de juiste dosering terecht te komen, zodat je je vlotter beter voelt, en economisch geen schade ondervindt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Als over 3 weken blijkt dat de waarde idd niet genoeg verbeterd is zal ik idd moeten verhogen dat heeft hij ook aangegeven. Maar hij heeft me het grafiek laten zien met het verloop van de lijn die hij bedoelt. Hij had het over een buiging waar door hij denkt dat over 3 weken de waarde nog verbeterd zal zijn.
Tja ik ben geen arts . Ik ga over 3 weken prikken en dan zullen we het zien. Meer dan dit kan ik ook niet doen. Hij werk samen met de endocrinoloog dus klooit
niet zelf maar wat aan lijkt mij.
Plaats reactie