Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik slik trouwens elke ochtend mijn medicatie op nuchtere maag uurtje voor ontbijt. Prikken wel met medicatie zoals de huisarts mij dat verteld heeft te doen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door laura »

Als je laat prikken na het slikken, zal de fT4-waarde bij jouw een rooskleuriger beeld geven dan hij werkelijk is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Laura Ik snap wat je bedoelt maar als je consequent op deze manier blijft prikken bij hetzelfde lab en de huisarts houd dus rekening met het feit dat ik de medicatie geslikt heb dan maakt dat toch niet uit,?
Of zie ik dat verkeerd.
Volgens hem is de piek niet zodanig dat dat enorm veel impact heeft.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Tamarakin, iemand die ook op het forum zit heeft dat een keer getest door te prikken voor innamen en later een paar uur na inname, dat scheelde zomaar een paar cijfertjes in de ft4. Dus er zit wel degelijk verschil in.
Ik hoop voor jou dat je waardes de komende week verbeteren maar in ieder geval niet slechter worden ook al ben ik daar bang voor. 50 mcg is echt weinig.
Maar ja zoals jij zegt, de huisarts en endocrinoloog denken er goed aan te doen, dan kun je als patient weinig meer.
Zorg er in de toekomst voor dat je een goed beeld heb van jou waardes, hoe jij je voelt en je reactie op dosering, dan kun je meedenken met je arts en invloed uitoefenen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Teun
Ja ik heb een app en kan via die app berichten sturen naar mijn huisarts tussendoor.hij antwoord altijd dezelfde dag nog. Dus mocht ik me slechter gaan voelen of andere vragen of opmerkingen hebben kan ik heel makkelijk communiceren hierover. Dat heeft hij ook gezegd. Hij verwacht zeker geen slechtere waardes maar juist verbetering.
Over 3 weken zullen we zien. Maar hij heeft ook al aangegeven dat als de waarde niet verbeterd is dat ik dan met kleine stapjes kan ophogen. Hij doet dit om boezemfibrilleren te voorkomen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Tamarakim schrijft: " .. als je consequent op deze manier blijft prikken bij hetzelfde lab en de huisarts houd dus rekening met het feit dat ik de medicatie geslikt heb dan maakt dat toch niet uit,?
Of zie ik dat verkeerd.
Volgens hem is de piek niet zodanig dat dat enorm veel impact heeft."


Nee, jìj ziet het niet verkeerd, want je weet niet wat je niet weet.
De dokters denken blijkbaar te weten, maar weten evenmin het bestaan en belang van de uiterst individuele waarden- en slikdynamiek. Dat is hun vak niet.
Terwijl dat zo belangrijk is voor de juiste dosis.
Iedere gebruiker ervaart dit.

Je slikt je pillen.
Dan komt er een individueel proces op gang waarbij die T4-pillen opgenomen worden, vervolgens gedistribueerd, waarna het lichaam het T4-stofje consumeert, waarna afbraak volgens een individueel halfwaardetijdproces.
De stijging, het oplossen en in de bloedstroom komen van de T4, duurt 1 tot 4 uur, strikt afhankelijk van het individu. De distributie duurt ongeveer 1 tot 2 uur, ook weer strikt afhankelijk van het individu. Vervolgens wordt het verdeelde spul geconsumeerd volgens strikt individuele afbraakprocessen, i.e. halfwaardetijd.
Dus je hebt: opname van 0 naar top- vervolgens distributie van top naar 1ste verdeling (het gebied van snelste daling) - waarna geleidelijke afname waarbij de individuele halfwaardetijd gevolgd wordt.

Tussen dit proces van enorme dynamische bewegingen door willen je behandelaars dat je je bloed laat prikken.
Dat lab is voor je dokters immers de basis van behandeling.
Binnen de referentiewaarden of erbuiten.
De dokters weten dus niet hoe die waarden tot stand komen en hoe ze strikt individueel bewegen.

Als patiënt wil je optimaal geïnformeerd zijn, om je eigen keuzes te kunnen maken.
Behandelaars diagnosticeren en schrijven voor volgens de richtlijnen.

Hieronder plak ik een tekeningetje.
Het geeft een idee over het slik-, verdeel- en distributieproces van een vaste dosis van een paar mensen. (Zie de verschillen in tijd en hoogte.... pieken die geen impact zouden hebben.)
Het is het vak van de farmacologen. Van de pillendraaiers. De farmacologen onderzoeken op deze wijze de opname van het stofje en de verwerking ervan.
Honderden van dit soort T4-onderzoeken hebben plaatsgevonden.
Onze dokters weten er niet van, zoals wederom uit het verhaal van Tamarakim blijkt.
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 296 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hallo allemaal
Ik wil even iets voorleggen hier.
Woensdag bij de huisarts had ik het met hem over actief zijn .beweging e.d.
Ik zei dat het me nu best moeite kost actief te zijn wandelen een kwartiertje en soms lukt het maar 10 minuten.
Hij begreep dat wel maar verbaasde zich er nog steeds over dat toen ik nog niets wist van schildklier probleem maar het achteraf gezien wel had met zeer slechte waardes ik 40 minuten wandelde .en dat terwijl ik in een burn-out zat.
Hoe kan het dat je met zulke waardes die ik toen blijkbaar had wel kon wandelen en nu met moeite.
Ik vind dat ook vreemd.


Laatste dagen trouwens betere dagen.
Gisteren genoten van een uurtje uitwaaien aan strand.heerlijk.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Freesia »

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag! Kom net van mijn arts af en die was o.a. ook hier kritisch over. Ik heb ook het idee dat veel klachten zijn verergerd sinds de start van de levothyroxine (en dan was ik nog maar subklinisch). Komt het door de medicatie dat sommige klachten in het begin verergeren (onder het mom van 'it gets worse before it's all over')? Is het omdat we eindelijk ruimte geven voor de klachten en alles op z'n plaats valt?
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja precies Freesia
Dat vragen ik en mijn huisarts zich dus ook af. Ik kon voor ik de diagnose kreeg lichamelijk meer dan nu. Terwijl mijn waardes nu al een stuk beter zijn.
Mijn huisarts zei ik begrijp niet dat je toen nog functioneerde. Nou dat deed ik ook niet maar fysiek wel beter dan nu.
Mentaal niet hoor dat was toen al wankel en nu nog.ik hoop dat iemand hier daar iets zinnigs over weet te zeggen.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Freesia »

Ik denk en hoop echt dat het komt omdat ons lichaam even een modus moet zien te vinden met al dat schildklierhormoon wat er ineens wel is. Ik weet van mezelf dat ik heftig reageer op hormonen (menstruatiecyclus, zwangerschap, anticonceptiepil).
Nu net was ik even met mijn moeder naar een tuincentrum, dan heb ik de hele tijd een soort hyperventilatie (niet kunnen uitademen wat Suffy al eens noemde). Zodra ik ga zitten is het over.
Plaats reactie