Stem en operatie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Stem en operatie

Bericht door Myra »

Jammer dat alles weg is. Maar ja, niets aan te doen, het is nu eenmaal zo. In het oude forum had ik een lijntje onder deze titel. Dus ga ik maar onder dezelfde naam verder.
7 November 2011 is, nadat de jodiumpil de diagnose koude nodus had opgeleverd en na twee puncties waar men geen zekerheid over kon krijgen, mijn linkerschildklierhelft verwijderd. Gelukkig was het niet kwaadaardig, maar had ik wel een verlamde stemband die ook nog eens stil stond in mijn luchtpijp met als gevolg ademtekort. Zeker bij inspanning was dat het geval, zoals de trap oplopen, tegen de wind in fietsen, én het ergste: tijdens hardlopen, mijn grote passie. Toen na een jaar de zenuw niet hersteld was en ook logopedie geen resultaat had opgeleverd, ben ik doorgestuurd naar het AMC. Daar is 28 juni mijn stemband onder narcose met een vaste hechting naar de kant getrokken zodat ik meer adem zou hebben. Mijn stem zou nog minder worden. In eerste instantie was het een geslaagde operatie: niet alleen had ik veel meer lucht, maar had ik, tot grote verbazing van de KNO-arts, ook meer stem! Helaas kreeg ik na een maand gigantisch keel- en oorpijn en had ik weer ademnood. Bij controle bleek dat mijn stemband rood en opgezwollen was. Óf ik herstelde wat langzamer dan normaal, óf mijn lijf wilde die hechting afstoten. 26 september moet ik weer terugkomen, dan wordt er weer een cameraatje door mijn neus gedaan om de stembanden te filmen (niet mijn favoriete onderdeel) Is het nog steeds foute boel, dan wordt de hechting poliklinisch verwijderd en moet er wat anders gebeuren. Ik ben voorzichtig positief, want mijn keel- en oorpijn zijn de laatste 10 dagen minder geworden en ook mijn adem komt weer terug. Zondag loop ik de Dam tot Damloop. Die zal ik na al deze perikelen niet in een supertijd lopen, maar drie weken geleden had ik hem nog willen annuleren...............
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

De Dam tot Damloop ging zéér moeizaam. Het was drukkend warm, mijn keel sloeg dicht en ik kreeg met moeite adem. Ik heb heel wat wandelpauzes ingelast en bij elke waterpost water over mijn nek en hoofd gegooid. Ondanks dat, werd ik toch nog 3e in mijn categorie!
Vandaag was de controle in het AMC. Mijn stemband was niet meer zo rood en dik en de hechting is niet verwijderd omdat de kans bestaat dat hij weer in de positie van voor de operatie schiet. Ik ben nu doorverwezen naar een prof in Amersfoort die heel veel ervaring met laseren heeft. Waarschijnlijk wordt dan de helft van mijn stemband weggelaserd en krijg ik meer adem. Maar eerst maar eens op een oproep wachten. Ik moet steeds verder van huis, ik woon in Den Helder eerst dus naar Amsterdam en dan nu naar Amersfoort. Gelukkig woont mijn zusje daar, dus als ik op een (voor mij) onmogelijke tijd moet komen, kan ik altijd bij haar slapen.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Stem en operatie

Bericht door Jenny »

Myra, wat een geweldige prestatie heb jij zondag geleverd. Ik hoop echt voor jou dat je in Amersfoort voorgoed wordt geholpen. Daarna kun jij je leven weer oppakken.

Succes!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Bedankt Jenny,
Ik realiseer me dat mijn verhaal eigenlijk niets met schildklierproblemen te maken heeft. Alleen dus de operatie, de veroorzaker van al deze ellende. Dus denk ik dat het beter is dat ik dit lijntje maar afsluit en alleen reageer als ik ergens een antwoord op heb.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Stem en operatie

Bericht door laura »

hoi Myra,

Eerlijk gezegd las ik nergens gekwebbel en geleuter ;)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Ik bedoelde ook niet dat ik aan het kwebbelen/leuteren was, maar dat het eigenlijk niets meer met schildklierproblemen te maken heeft.............................
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Stem en operatie

Bericht door laura »

hoi Myra,

Het lijkt mij dat jouw verhaal van de nasleep van je schildklieroperatie hier helemaal thuishoort.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Nou, dan ga ik maar verder met mijn stemavonturen.
Eergisteren kreeg ik al een telefoontje van de Meander kliniek of ik gisteren kon komen. Dat was snel. Ik moest naar de locatie in Baarn, gelukkig is dat met de trein te bereiken. Na een sessie van drie kwartier bij de logopediste kon ik naar de prof. Ook hier was verbazing over het feit dat na de lateralisatie van mijn stemband mijn stem beter was geworden. Eigenlijk kon dat niet. Nog meer verbazing was er, dat ik lucht belangrijker vind dan mijn stem, en dat het me niet kan schelen dat mijn stem minder wordt, als daar maar meer lucht tegenover staat. Op mijn vraag of die stemband niet gewoon verwijderd kan worden, kreeg ik als antwoord dat dat onmogelijk is, omdat ik dan alleen nog maar zou kunnen fluisteren. En ja, dat gaat zelfs mij te ver. In rust ziet alles er redelijk tot goed uit, maar om het te zien bij inspanning, moet ik een inspanningstest doen waar hart en longen worden getest én de stembanden. Dan komt er een camera door je neus en mag je niet slikken. En als je iets niet mag, ga je het juist doen, ik tenminste wel......... Over vier weken belt de prof me of ik de test wil doen, ik sta in ieder geval wel al op de deelnemerslijst. Deze test is de enige in Nederland, maar je moet hem wel zelf betalen. Ik ga maar eens rustig alle voors en tegens tegen elkaar opwegen.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Ik heb de 4 weken niet afgewacht, want na weer een aantal benauwde hardlooptrainingen wil ik hoe dan ook die inspanningstest doen. Ik kan daar de 17e al voor terecht. Ik moet er om half tien zijn, wat inhoudt dat ik dan met de trein van half 7 weg moet. Dat wordt dus vroeg opstaan. Maar......... mijn echtgenoot heeft een sportief arrangement geboekt bij hotel De Witte Bergen, tien minuten rijden vanaf Baarn. We gaan dan woensdag fietsen en lekker eten. Donderdag zet hij me bij het ziekenhuis af en gaat zelf nog even terug naar het hotel. Ik hoef dus niet vroeg op én we hebben nog een leuk uitje!!!
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Het is nu bijna twee jaar geleden dat mijn linkerschildklierhelft is verwijderd en ik ben nog nooit zo vaak naar een ziekenhuis geweest als daarna. Het mag wat mij betreft wel eens afgelopen zijn, maar helaas, dat is het nog niet. Vanmorgen kreeg ik de inspanningstest en het was heel duidelijk te zien dat mijn stemband en het kraakbeentje en spiertje ernaast mijn luchtingang verkleinen.Ook dat spiertje heeft last van de verlamming. De hechting die eind juni is geplaatst moet verwijderd worden (dat gebeurt as woensdag) omdat de stemband daardoor geïrriteerd en dikker geworden is. Mocht er na verwijdering qua adem geen verbetering zijn, dan volgt er een operatie in Baarn.
En ik die van die schildklieroperatie dacht: o, een eitje. Net zoiets als een kind krijgen (die kreeg ik dus makkelijk) met een dag of tien is alles achter de rug.......
Toch ook nog een positief bericht: ik bleek 80% meer conditie te hebben dan de vrouwen van mijn leeftijd!
Plaats reactie