Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Freesia ik heb dus precies hetzelfde.
Een soort hyperventileren. Ik ben dan ook kortademig en vaak als Ik dan eenmaal stil zit tintelende voeten.
Ik was al bang dat het zuurstof tekort is ofzo. Maar jij hebt hier dus ook last van.
Vandaag ook weer zoveel onrust in mijn lijf.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Freesia »

Je zou zeggen dat het dan toch echt een beginklacht is, omdat we nog moeten wennen aan de levothyroxine. Heel vervelend, maar we houden hoop dat het overgaat!
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Idd dat hoop ik wel ja. Sommige klachten belemmeren je doen en laten heel erg.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja we zullen het moeten accepteren ben ik bang. Maar hoop toch wel dat ik me nog stukken beter ga voelen. Het zal niet allemaal weg gaan dat is me nu wel duidelijk helaas. Maar hoop toch wel weer redelijk normaal te kunnen functioneren. Heb ook weer contact gezocht met psychotherapeut. Dat leek me wel nuttig ivm mijn mentale klachten.De huisarts vond dat ook een goed idee. Alle beetjes helpen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik denk dat je in veel dingen gelijk hebt alleen over het feit dat het met de burn-out wel meevalt echt niet.dit is mijn tweede burn-out waar ik al vanaf december in zit. Ik herkende de symptomen ervan van tijdens mijn 1e burn-out en meteen aan de bel getrokken bij huisarts en psycholoog.
Er is privé veel gebeurt waardoor ik in die burn-out terecht ben gekomen.
Ik was redelijk op de goede weg met herstellen toen het schildklier probleem erbij kwam. Het overlapte elkaar. En door de hypo klachten en klachten die ik toch echt pas kreeg na de medicatie voel ik me nu weer mínder goed.
Dat ik het lastig vind hiermee te dealen dat klopt. Daar om ga ik ook het traject bij de psycholoog weer in. Ik denk dat veel mensen een burn-out onderschatten. En dan bedoel ik ook echt burn-out en niet overspannen want daar zit een groot verschil in.
Als je het nooit ondervonden hebt is het lastig te begrijpen dat is logisch. En bij iedereen uit het zich anders.
Een burn-out kun je niet negeren!. want het is er.elke dag . Ook dat is iets wat maanden zo niet wel een jaar kan duren voor je er weer uit bent.
Maar goed ik snap wat je zegt en ik weet dat ik me druk maak om al deze klachten maar soms wordt het ook wel eens teveel.
Ik slik mijn medicatie en meer dan dat kan ik niet doen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Wijs gesproken van mijn voorganger.
Ook ik heb me na de diagnose lange tijd echt heel beroerd gevoeld en gedacht dat ik nooit meer beter zou worden.
Leek ook dat het alleen maar erger werd in plaats van beter.
Maar ik denk ook dat ik het toen pas toeliet dat ik op dat moment niet gezond was. Alles kwam ook veel harder binnen.
Ik deed voordien alles wat gedaan moest worden, "normaal" nachtdienst draaien, mijn huishouding, mijn eigen honden en in mijn vrije tijd ook nog hondentraining geven, en waarom, omdat ik vond dat dat moest, ik wist niet dat ik niet gezond was. Eenmaal echt niet meer kunnen kwam de diagnose, toen was het helemaal gedaan, ik kon niet meer werken, ik liet het toe. Het grappigste is dat mijn collega's helemaal niet verbaasd waren.
Ik heb het maar toegestaan dat het zo was en dat doe ik ook nu nog op momenten dat het even weer wat minder gaat. Maar echt het wordt beter, misschien niet weer 100% maar het gebeurd ook al kan het lang duren. Ik was 15 maanden verder voor ik weer mijn werk volledig kon oppakken.
Dus inderdaad laat het los, wees er niet teveel op gefixeerd en sta het toe. Ook het psychische deel, accepteer dat het even zo is, ondersteuning daarbij is wel een goed idee. Sterkte.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Als ik het goed lees lijkt er een discussie over de kip of het ei te spelen. Een tekort aan schildklierhormoon kan namelijk maken dat je in een burn out belandt. Maar wat was er dan eerst? Niemand weet het.
Dat het pittige kost is weten we wel.
Daarnaast zijn er overlevingsstrategieen om zomaar te zeggen, waarvan je er een deel onbewust inzet of hebt ingezet en een deel bewust moet of gaat doen.
Eén daarvan is zoals Evelien al schrijft soms de focus af van de problemen, gehaper van je lichaam naast je neerleggen bij tijd en wijken. En zo zijn er vast meer. Ben benieuwd welke tips jij van je hulpverlener gaat krijgen. Wil je ze met ons delen? Ik zou er nl ook graag wat van leren.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik las net een reactie van jou tamarakim dat je je afvraagt met deze klachten of er niets anders aan de hand is.
Geloof me, NEE er is niet iets anders aan de hand. Je moet het echt de tijd geven. Je komt van heel ver en je bent nog niet zo lang bezig met de behandeling, dus nogmaals accepteer het, geef het de tijd en laat los.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties.
Ja ik maak me druk idd. Te druk ook ik weet het wel maar onbewust gaan je gedachtes steeds dezelfde kant op.
Je gaat ik een soort oplos modus zitten en ik weet dat dat geen zin heeft want ik zal geduld moeten hebben.
En laat dat nou niet mijn sterkste punt zijn.
De burn-out ten gevolge van het schildklier probleem? Geen idee maar de burn-out was en is er wel degelijk.
Dubbel pech.
Ik ga mijn best doen wat meer mijn zinnen te verzetten en proberen het te laten rusten .
Ik ga op de 13e mijn psychotherapie weer oppakken. Ik zal zeker hier laten weten hoe dat verloopt en idd wie weet hebben jullie er ook nog iets aan.
Ik wil er graag weer naar toe en kijk er op tegenop. Het is erg zwaar. Ook fysiek.
Maar ben zeer tevreden over deze therapeute. Ze is recht voor zijn raap en spaart je niet . Kapot als je thuis komt maar zo goed in wat ze doet.
Nu een kamille theetje zetten en een mooi boek erbij.
Goed begin lijkt me.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Freesia »

Even puur vanuit mezelf, want ik kan op afstand niet beoordelen of iemand een burn-out heeft of niet. Maar ook bij mij werd 3 jaar geleden gesuggereerd dat ik overspannen zou zijn of een burn-out zou hebben. Klopt, ik had veel meegemaakt en ik herkende me in veel symptomen, maar toch waren er kleine dingen die afweken van de standaard. Belangrijkste: ik lag 's nachts niet wakker te piekeren. Ik sliep als een blok, zodra ik mijn kussen raakte, van 20.00 tot 7.00 uur en liefst ook nog een middagdut. Ik had daarom toen al zeer mijn twijfels en heb altijd gedacht dat ik iets anders mankeerde. Maar ze konden nooit iets vinden, dus het zat tussen mijn oren. Uren bij de psycholoog gezeten, hielp allemaal geen zier, de klachten werden alleen maar erger. Ik dacht oprecht dat ik een hersentumor of iets dergelijks had. En toen kwam eindelijk dit jaar de juiste diagnose! En persoonlijk ben ik enorm blij dat dit het al die tijd was, omdat ik me nooit kon voorstellen dat ik echt een burn-out had.
Plaats reactie