Overstap thyreoidum naar euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door laura »

Kiek weet jij raad?
Wat kan zij nu het beste doen?

In januari slikte zij 135 mg thyreoidum. Dit komt overeen met 225 mcg euthyrox.
Daarna langzaam afgebouwd naar 105 mg thyreoidum.

Toen:
Vanaf 07-06: 75 mg Thyreoidum en 50 mcg Euthyrox
Vanaf 28-06: 45 mg Thyreoidum en 100 mcg Euthyrox
Vanaf 19-07: Volledig op Euthyrox, 150 mcg.

Waardes:
26-02-2019
TSH 0,61
FT4 17,25

09-04-2019
TSH 0,28
FT4 16,47

04-06-2019
TSH 0,77
FT4 14,67
Anti-TPO 9

16-07-2019
TSH 0,49
FT4 24,07

27-08-2019
TSH 0,03
FT4 32,18
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door laura »

Hier is een onderwerp over thyreoidum naar thyrax: viewtopic.php?f=7&t=2886
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Tjonge, als je een FT4 hebt van 32 pmol/l met een TSH van 0.03 mU/l dan voel je je flink beroerd!
Dit is pertinent fout. Een overdosis. Dit klopt niet.
In januari slikte zij 135 mg thyreoidum. Dit komt overeen met 225 mcg euthyrox.
Daarna langzaam afgebouwd naar 105 mg thyreoidum.

Toen:
Vanaf 07-06: 75 mg Thyreoidum en 50 mcg Euthyrox
Vanaf 28-06: 45 mg Thyreoidum en 100 mcg Euthyrox
Vanaf 19-07: Volledig op Euthyrox, 150 mcg.
Deze boodschap is dus niet juist.
Stel dat ze Armour gebruikt.
135 mg thyreoïdum = 60 + 60 + 15 = 38 + 38 + 9.5 T4 =
85.5 µg levothyroxine
met 9 + 9 + 2.25 µg T3 =
20.25 µg cytomel.

Dit staat niet gelijk aan 225 mcg Euthyrox.
En ook niet aan 150 µg Euthyrox.

Er wordt vergeten dat Euthyrox een andere halfwaardetijd heeft dan Cytomel.
Cytomel kan niet zomaar als x3 in levothyroxine berekend worden.
Dat lijkt hier wel gebeurd te zijn. (85.5 + (3 x 20))
Is er tussendoor geen lab geprikt?

De inhoud van gewoon thyreoïdum is zeer wisselend.
Is het Armour? Of een hap uit een batch van de natuurapotheek?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door laura »

Meisje is nu overgestapt van 150 mcg naar 100 mcg Euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

overgestapt....nadat ze 4 dagen niets heeft geslikt om de top van deze veel te hoge berg vlot te verlagen..
Dan houdt ze grofweg nog ruimschoots > 20 pmol/l over.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door laura »

100 mcg is dus ook nog te veel?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Als ik op 32 pmol/l zou zitten, dan zou ik minstens 4 dagen geen schildklierhormoon aanraken. En dan naar lab.
Dan kom ik uit op iets meer dan 20 pmol/l.

Waarom?
Halfwaardetijd een week: 32 : 2 = 16 pmol/l. Dan gaat de afname eerst met grote vaart, en de volgende dagen steeds geleidelijker vanwege de afname van totale hoeveelheid. Per dag blijft de verlaging hetzelfde percentage houden (10%) van de totale overgebleven hoeveelheid FT4.
Dus een week zonder een pil schildklierhormoon geeft gemiddeld een FT4 van 16 pmol/l.

Misschien is 16 pmol/l ook wel best, maar dat weet je niet als je geen idee hebt wat je FT4-doel is.
Daarom geef ik hier het (voorzichtige) voorbeeld zoals ik het zou doen.
Het is toch al wat na zo'n lange tijd op een mix van T4 en T3.

Het blijft natuurlijk van de zotte dat onze dokters bij overdosering gewoon een lagere dosis voorschrijven.
"Doorslikken, mevrouw, meneer, in een lagere dosis!"
Dat is verlenging van hyper-misérie, en verlengde dreiging van ritmestoornissen enzo.
De meeste behandelaars begrijpen geen sodeju van halfwaardetijd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Hoi,

Ik dacht, ik meld mijzelf ook even. :-) Ik ben het 'meisje'. (Vrouw van 33 jaar :lol:)
Ik ben overgestapt van thyreoidum naar euthyrox in verband met een zwangerschapswens. Thyreoidum schijnt niet te mogen tijdens zwangerschap.
Mijn trage schildklier is een 'post partum thyreoïditis'. Na zwangerschap van de eerste begon de ellende. Eerst te snel en vervolgens schildklier te traag. Toen medicatie geslikt en uiteindelijk die langzaam afgebouwd. Na tweede zwangerschap was hek helemaal van de dam. Ik kom van een TSH van 25, doodmoe en zwaar depressief. Huisarts dacht aan postnatale depressie (ook doordat mijn zoontje een beperking bleek te hebben dus heel veel zorgen en stress). Huisarts wilde mij liever antidepressiva voorschrijven dus ben toen in behandeling gekomen bij een natuurarts. Die schreef mij thyreoidum voor. Dat sprak mij toen aan omdat ik liever alles 'natuurlijk' wil doen.
Langzaam aan dat opgebouwd totdat ik mij beter voelde. Nu dus wens voor 3e en daarom overgestapt op euthyrox. Dat ging dus moeizaam. Zo goed als ik mij voelde met thyreoidum, zo hyper begon ik mij in eens te voelen met euthyrox. Paar keer, na gesprek met Laura, gevraagd of de omschakeling wel klopt (15 thyroideum is hetzelfde als 25 euthyrox) en ze hield vol van wel. Maar nu begrijp ik dat het eigenlijk meer 1 op 1 is toch of niet?

Ik voelde mij hyper met die laatste waardes. Nu, slik sinds zondag nog maar 100, merk ik meteen dat ik mij beter voel. Ik heb minder hartkloppingen. Het is nu afwachten hoe ik mij voel over 6 weken, wanneer ik weer ga bloedprikken. Voor nu laat ik het maar even zo. Ik ben al vrij snel afgebouwd nu en wil dit even afwachten. Ik durf niet zomaar te stoppen met de medicatie omdat ik heel erg depressie-gevoelig ben en ook snel vermoeid.

Ik hou jullie zeker op de hoogte wanneer ik weer waardes heb geprikt!

Bedankt.

Groetjes Paulien
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Ha Paulien, welkom!

Natuurlijk wil je nu rust, en geen gemieter.
Maar de realiteit is wel dat je op dit moment nog steeds een overvolle T4-emmer hebt.
En, ervaringsfeit, dat geeft dezelfde vermoeidheid als bij een hypothyreoïdie.

Je slikt nu 6 dagen 100 µg.
Nog steeds doe je er beter aan een paar dagen geen levothyroxine te nemen.

Stel je je huidige hoogte van de FT4 dus voor als een te volle emmer T4.
Het is het equivalent van je lijf.
Uit die te volle emmer verbruik je gemiddeld 10% per dag.

Je hebt dan minstens 4 levothyroxineloze dagen nodig om die emmer weer in een wat normaler (maar nog steeds te hoog) gebied te krijgen.
Maar door je 100 µg-pil stokt iedere ochtend de gewenste FT4-daling, en verhoog je ook weer het emmerniveau.

Op deze wijze hou je je hyperthyreoïdie onnodig lang in stand.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Hoi Kiek,

Even weer een reactie op je berichtje. Dank je wel daarvoor!
Ik heb weer even contact gehad met de arts en zij vind al dat ik in een hele grote stap ben afgebouwd. 50 in één keer is al best veel en ze adviseert om het even zo te laten. Voor nu staat mijn volgende prikmoment gepland op 8 oktober. Dus daar wacht ik nog even op.

Het lastige is dat als ik 4 dagen stop met de euthyrox, dat ik dan dus nooit weet of 100 de goede dosis gaat zijn. Want stel dat dan op 8 oktober mijn waardes prima zijn dan heb ik geen goede kijk of ik 100 nodig heb of minder medicatie. Snap je wat ik bedoel?
Stel mijn waardes zijn nog steeds wat hyper op 8 oktober, dan weet ik dat ik moet afbouwen naar 75.... En dan hopen dat ik het op 75 wel goed doe of dat ik langzaam aan nog meer ga afbouwen.

Voor nu heb ik nog wel het gevoel dat ik nog steeds een klein beetje aan hyperen ben maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat moeilijk te voelen vind. Ik heb dat wel eens eerder gedacht en toen was dat helemaal niet zo. Bij mij lijkt hartkloppingen ook een beetje stress-gerelateerd te zijn. En aangezien er best wel wat stress thuis is (waar ik niet veel aan kan veranderen....) is het moeilijk te 'voelen' bij mij.

Nog even meer dan 3 weken afwachten dus. Ik ben enorm benieuwd naar mijn waardes dan.

Ik laat het hier zeker weten.

Groeten Paulien
Plaats reactie