Vraag over waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Toch nog even een vraag.
Is er een verband tussen afwijkende schildklierwaardes en een b12-tekort? Van de internist mag ik b12 injecties als ik dat wil.
Als b12-tekort de oorzaak van de afwijkende waardes zou kunnen zijn, heb ik liever b12 injecties dan schildkliermedicatie. De klachten komen ook nogal overeen.

Weten jullie daar iets van?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Vraag over waardes

Bericht door GeertjeS »

Hoi Amber, ik had ook een licht verhoogde tsh. Ik slik nu Euthyrox en ben er echt van opgeknapt! Als alles verder gied is zou ik toch een proefmedicatie proberen. Succes!
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Fijn om te horen dat je opgeknapt bent!
Mag ik vragen wat jouw waardes waren?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Vraag over waardes

Bericht door GeertjeS »

Tsh 4,4
Ft4 11
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Bericht gekregen van de internist:
Waardes licht verhoogd, over zes weken weer prikken.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Nou, ik ben vandaag gestart met Levothyroxine, een halfje 25mg en over een week 25mg. Over zes weken weer prikken op ft4 en tsh.
Tsh was nu 5,7. FT4 14,1 geloof ik. En anti-tpo positief. Wat betekent dat laatste precies?

Ik ben trouwens gestopt met de vit b8, omdat dat mogelijk invloed kan hebben op de schildklierwaardes.
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Vraag over waardes

Bericht door Billy »

Hoi Amber,

Lees zojuist je bericht. En ik heb gelijk wat vragen: je start met een halfje 25 mcg, dus 12,5 mcg? En over een week stap je over op 25 mcg, heb je enig idee waarom dit je is voorgesteld? Het klinkt nl als een wel zeer lage dosis.

Moet je dan vervolgens 25 mcg 6 weken slikken en dan prikken? Zo ja, doe dat 's morgens vroeg(bijv. 8.00 uur) en nuchter en zonder medicatie.

Verder zou ik je aan willen raden een schrift met aantekeningen bij te houden, om opvallende zaken te noteren. Bijv. je energie/ slaap, gewicht, stoelgang, algemeen welbevinden etc. Daarnaast altijd de uitslagen opvragen, zowel TSH als FT4 en die zelf altijd noteren(in hetzelfde schrift of in je mobiel). Zo houd je zelf vinger aan de pols en krijg je een beter beeld of je verbetering ziet en of je bloedwaarden (erg) veranderen.

Dus noteer je waarden nu, vraag ook naar de zogenaamde normwaarden (onder- en bovengrens) van 'jouw' bloedlab en noteer die ook.

Wat je andere vraag, over anti-TPO: welke bovengrens wordt er in het lab gebruikt? Mijn lab hanteert bijv een bovengrens van 25. Wat was jouw anti-TPO waarde?
Een geconstateerde positieve anti-TPO geeft aan dat jij in elk geval boven de bovengrens zit. Artsen gebruiken dit vaak om na te gaan of er sprake zou kunnen zijn van bijv. Graves of Hashimoto. Echter niet iedereen met Graves of Hashimoto hebben deze antistoffen... :?

Succes!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over waardes

Bericht door laura »

hoi Amber,

Het slikken van zo'n mini-dosis levothyroxine heeft totaal geen zin.
Dat komt omdat na het slikken van een beetje levothyroxine je TSH iets zal zakken.
Daardoor wordt je schildklier minder gestimuleerd.
Met het gevolg dat je schildklier minder hormoon maakt.

Als je werkelijk een B12-tekort zou hebben, dan moet onderzocht worden wat de oorzaak is.
De oorzaak bepaalt de behandeling met pillen of injecties.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik was bang dat ik klachten zou krijgen van in een keer 25mcg, omdat ik vaak heftiger reageer op medicatie. Maar blijkbaar is die angst ongegrond. Dan ga ik morgen gewoon een hele nemen.
De huisarts heeft 25 mcg voorgeschreven, omdat hij mijn trage schildklier subklinisch noemt en bang is teveel voor te schrijven, omdat de waardes niet extreem zijn.

Wat betreft de anti-tpo. Er staat geen waarde bij. Alleen maar dat hij positief is. Betekent dat dan dat ik Hashimoto heb?

Ik ga een schriftje aanschaffen, goed idee!
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Zo, een tijdje verder alweer. Een dag of vier na de start van de medicatie merkte ik ineens verschil. Mijn zware benen waren weg en ik was veel minder moe. Ook meer rust in mijn hoofd, minder stemmingswisselingen. Na een paar dagen kwam de zware vermoeidheid jammer genoeg weer terug.
Ik lig nu weer sinds de lunch uitgeteld op de bank. Een te zwaar lijf om ook maar iets te doen. Hoelang duurt het voor je verbetering kan gaan merken? Ik slik nu zo'n vier weken 25mcg en over twee weken moet ik weer bloed laten prikken. Of is 25mcg te weinig om er al iets van te merken?

Bedankt voor de tip om een dagboek bij te houden. Dat doe ik nu en geeft fijn overzicht.

En wat ik me nog afvraag.. een positief anti-tpo, betekent dat Hashimoto?
Plaats reactie