Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Freesia
Ik heb al eerder een burn-out gehad 10 jaar geleden en ik herkende vorig jaar de symptomen meteen. Dus ik twijfelde geen moment aan de diagnose burn-out.
En nog steeds niet. Het zou wel kunnen natuurlijk dat ik door het schildklier probleem in een 2e burn-out gekomen ben. Ook heb ik vorig jaar de diagnose fibromyalgie gekregen. Daar twijfel ik nu dus wel aan. De tijd zal uitwijzen of ik klachten kwijt raak die volgens de reumatoloog door fibromyalgie komen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja ik besef na alle verhalen nu dat het enorm veel impact heeft. Meer dan ik dacht.
Mijn huisarts heeft nagezocht vanaf wanneer er een schildklier probleem was en dat was vanaf 2014. Alleen was de waarde toen subklinisch. En dat was ie ook vorig jaar april nog.
Voor 2014 speelde dit nog niet omdat ik toen onder controle van een cardioloog stond en hij altijd mijn waarde checkte.
Ik heb in 2016 een proefperiode met medicatie gehad van 2 maanden maar het boezemfibrilleren stak toen de kop weer op dus toen gestopt.
Nu heb ik uiteraard die optie niet. Daarom doet mijn huisarts de ophoging in kleine stapjes. Het boezemfibrilleren heb ik al 20 jaar en heb ook medicatie daartegen. Het is een familie kwaal helaas.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Freesia »

Bij mij werd pas dit jaar een subklinische waarde gemeten. Maar ik weet precies wanneer mijn klachten zijn begonnen en sindsdien is er meerdere malen op o.a. TSH geprikt. Steeds binnen de marge (dus de artsen sloegen er niet op aan), maar terugkijkend zie je de waarde gewoon langzaam omhooggaan.
Ik ben blij dat de wetenschap inmiddels zo ver is dat we dit allemaal kunnen zien. Maar zou wel heel fijn zijn wanneer ze er nog veel eerder bij kunnen zijn in de toekomst!
Sterkte weer voor deze week! Het is lekker afgekoeld, voor mij voelt dat een stuk prettiger.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dank je wel jij ook sterkte en idd dit weer is fijner dat die hitte.kon er ook slecht tegen.
Groetjes
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

@KIEK
ik vraag me af of als je naar mijn waardes kijkt.
2 en halve maand geleden

TSH 110 FT4 3
nuchter geprikt 2 weken later op 25 mcg
Van 110 naar 67 en ft4 naar 11
Toen op 50 mcg na weken TSH 46 en ft4 15
4 weken later nog met 50mcg
TSH 26.3 FT4 17
IK heb best wat hyperklachten .zou het kunnen dat mijn schildklier zelf ook nog iets doet?.
De laatste 2 keer met medicatie geprikt
Omdat de huisarts dat aangaf om dat te doen.

Ik zit nu nog op 50 mcg en moet de 18e weer prikken. En daarna op het spreekuur komen.ik wil graag goed beslagen ten ijs komen .Heb jij tips /vragen die ik hem voor kan leggen?.
De ophoging gaat langzaam ivm boezemfibrilleren. Dat weet ik al.
Graag jou mening.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Die 25 µg levothyroxine doet op dat niveau niks. Daarmee haal je geen stijging van 3 naar 11 pmol/l. Omdat die 25 µg je TSH een tikje laat zakken, waardoor de schildklier minder gestimuleerd wordt, waardoor het netto effect niet spectaculair kan zijn.
Dus dat je FT4 stijgt van 3 naar 11 pmol/l laat zien dat je geen rustig schildklierweefsel hebt.

Van je waarden gebruik ik slechts je FT4 vanaf 15 pmol/l ( 15-17-19).
Daarmee wordt een relatief hoog set point berekend van ca. 22.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Wat betekend dit precies? Dat mijn schildklier weefsel onrustig is?
En hoe wordt zoiets dan behandeld?
Of veranderd dat vanzelf bij goed ingesteld zijn?.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Dit betekent dat een begindosis van 25 µg bij hypo's niets spectaculairs doet.
Als je dus wél op 25 µg van 3 naar 11 pmol/l schiet, dan heb je dat te danken aan je schildklierweefsel.
Een ontsteking, of zoiets?
Afwisselend hypo en hyper?
Een vervelende kwaal.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja ik heb idd ook soms het gevoel van hypo en hyper elkaar afwisselen. Heel vermoeiend is dat.
Bij de eerste keer prikken is ook onstekingswaarden geprikt maar daar was althans toen geen sprake van.
Ik ben nu vanochtend weer wezen prikken .Ben benieuwd wat hier uit komt en zal wat jij zegt ook met huisarts bespreken. Wat moet je wanneer je afwisselend hypo en hyper bent.

Dank je wel alvast.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Afwachten.
Overigens hoeven de ontstekingswaarden niet verhoogd te zijn, om toch een of ander soort thyreoïditis te hebben/ door te maken/ doorgemaakt te hebben.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie