Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Hoi Kiek, ik heb drie weken terug een ophoging levothyroxine gehad. Dan een week geleden die boost van de pilstop erbij. Ik zou normaal gesproken over drie weken prikken, zal ik twee weken later gaan? (tenzij ik hyperklachten krijg natuurlijk)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Even huilen hoor. Ik was net bij een strenge doch rechtvaardige bedrijfsarts. Ze heeft me een opbouwschema gegeven zodat ik eind oktober weer mijn normale uren zou moeten werken. Tot zover prima, ik vind het eng, maar ik denk wel dat het moet lukken. Een paar dingen die ze zei blijven echter knagen. Ze kon zich er niets bij voorstellen dat ik snel na inname de medicatie in mijn lijf voel (gevoel van een energiedrankje, plotselinge alertheid, een strakke band om mijn hoofd, sterker bonzen van mijn hart). En ze vond het ook wel erg heftig dat ik me na een stukje lopen in bijvoorbeeld een winkelstraat of winkel draaierig (soort slaapdronken) begin te voelen. Waardoor ik dan weer ga twijfelen of er niet toch iets anders aan de hand is met me, dat mijn strohalmpje ineens breekt... Ik wil me gewoon eindelijk weer eens fijn en energiek voelen :roll:

Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen:

- Gestart bij een fysio die ontdekte dat mijn nek en schouders heftig vastzitten, wat de zenuwpijn verklaart! Hij is goed op de hoogte van wat de schildklier allemaal met de spieren kan doen en geeft ook aan dat het niet van de ene op de andere dag weer beter gaat (zoals mijn arts dus wel meent).

- Vier weken na de laatste ophoging voel ik me echt wel een klein beetje energieker worden.

Oh en ik mag van de bedrijfsarts niet meer op 'forums enzo' zitten, want daar haal ik volgens haar niets positiefs uit... Ik snap dat constant googlen geen goed doet, maar uit dit forum haal ik wel positiviteit!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Freesia's vragen

Bericht door GeertjeS »

Hoi Freesia, ik herken je klachten maar houdt vol! Als je goed bent ingesteld ga je je steeds beter voelen. Geduld.... vind ik ook erg lastig. En doseren ook tav je werk!
Succes!
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Freesia's vragen

Bericht door Tamarakim »

Freesia
Al die klachten die je hierboven beschrijft heb ik ook. Ik slik nu 50mcg
En ook ik heb soms dat hyper gevoel
En een soort zenuw/ verzuringsgevoel in mijn rug tot en met mijn stuitje en het straalt bij mij uit naar mijn benen.
Ik ga ook maar eens naar de fysio.
Wat een rotklachten allemaal.
Zou me ook graag weer eens goed voelen. Ik twijfel ook vaak hoor of er soms nog iets anders aan de hand is.
Heel vervelend . Af en toe een huilbui lucht ook lekker op

Gr tamarakim
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Bedankt Geertje en Tamarakim! Fijn dat jullie het herkennen, dat sterkt me weer in de gedachte dat het allemaal goedkomt. Geduld is een schone zaak!
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Nieuwe uitslagen!

Vandaag de uitslag van afgelopen donderdag 12 september gekregen. Om 8.15 uur nuchter en zonder medicatie geprikt (alle mensen die officieel nuchter moesten prikken hadden voorrang :o ). Ik ben niet blij met de resultaten, want kennelijk ben ik in de hyperwaarden terechtgekomen en naar mijn idee passen ze ook niet bij de rest. Kiek, kun je deze in mijn curve zetten?

THS 0,2
FT4 19,9

Blijkbaar heeft het stoppen met anticonceptie veel invloed gehad. Gek genoeg heb ik niet veel gemerkt van de hyperwaarden, ik voelde me zelfs (relatief) erg goed de afgelopen week. Alleen gisteren en vandaag wel veel last van een brak, gejaagd gevoel en enorme spierpijn in mijn nek/schouders.
Woensdag mag ik weer naar de huisarts, de grote vraag is dan ook: hoeveel minder moet ik gaan slikken? Wat adviseren jullie me? 12,5 er (weer) af?

Alvast bedankt!!
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Freesia's vragen

Bericht door Suffy »

Freesia,

Je bent door je goede instelling geschoten naar hyper. Want je hebt je dus prima gevoeld, begrijp ik. Wat vervelend is dit!

Waarom ben je eigenlijk met de pil gestopt? Dacht je je beter te voelen zonder?

De huisarts moet weten dat de pil zorgt voor verminderde opname van levothyroxine. Toen je stopte, had je je huisarts moeten vragen om op voorhand je dosering levothyroxine met 12,5 mcg te verlagen. Dan had je nu niet zo gehyperd.

Vraag om 12,5 mcg verlaging. Ik weet zo niet je vorige waarde maar begin hier maar eens mee.
Schiet het niet op dan kun je altijd nog 12,5 mcg minderen.

Toen ik 2,5 jaar geleden met de pil stopte (ik was 52) ben ik van 150 naar 137,5 mcg gegaan. Nadat ik me voelde doorschieten ben ik 125 mcg gaan slikken.
Inmiddels zit ik na een tijdje op 131,25 nu toch weer op 137,5 Euthyrox.
Ben benieuwd wat de nieuwe formule gaat doen.

Succes en groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Zoals Suffy al schrijft: stoppen met de pil betekent zonder bijstelling van de dosering een automatische verhoging van de FT4.
Je huidige te hoge FT4 (=nuchter een hogere FT4 dan sp) toont dat dus aan.

Oestrogenen zijn in staat om de T4 aan zich te binden.
Terwijl al het werk verricht wordt door de niet-gebonden T4, de free T4, FT4.

Door het stoppen met de pil vermindert het niveau van de oestrogenen, waardoor de verhouding gebonden en vrij T4 wijzigt, in het voordeel van de vrijeT4. Je FT4 stijgt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ik wist ook dat het kon gebeuren, alleen hoeveel invloed het zou hebben. Misschien had ik beter kunnen wachten tot ik op een wat stabielere dosis zat, maar goed, ik ben soms erg ongeduldig en gelukkig heb ik niet zoveel last van de hoge FT4.

Vandaag bij de huisarts geweest, ik ga nu weer met 12,5 mcg naar beneden, dan zit ik weer op 50 mcg. En over acht weken weer bloed prikken.

@Suffy, ik ben driekwart jaar terug weer begonnen met de pil omdat ik me steeds zo vreselijk voelde. Het was een strohalmpje in de categorie "wat deed ik toen ik me nog goed voelde". Toen ik een paar maanden terug uitvond dat mijn probleem een trage schildklier was, baalde ik eigenlijk direct van de pil, zeker toen ik hoorde dat hij de werking van schildklierhormonen onderdrukt. En op een gegeven moment stond het me te erg tegen om hem nog te slikken dat ik acuut ben gestopt. Ik had het wellicht beter met mijn huisarts of de apotheek kunnen overleggen.

@Kiek, zou je de nieuwe waarden nog in de app kunnen zetten voor me? Al slaan ze denk ik nergens op... Kan het zijn dat de anticonceptiepil ervoor zorgt dat je balans/set point verandert? Anders hoop ik maar dat ik de volgende keer weer wel waarden prik die samenhangen met de rest.

Bedankt weer!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Mmm, je waarden bijven wat vaag, Freesia.
Je ziet de blauwe curve op afstand tussen je waarden lopen.
De passingsgraad is laag, net 50%.
Het best is een curve die alle waarden raakt.
Je huidige curve kan nog alle kanten op: FT4 zal niet meer heftig veranderen, terwijl je TSH nog flink kan verschuiven.

Je set point staat met deze waarden op een FT4 van ca. 19 pmol/l.
De TSH staat nu tussen de 0.7 en de 1 mU/l.
De curve is steil.
Dat komt door je laatste waarden. Je curve wordt als een elastiekje naar het laatste 'setje' waarden getrokken.
Als je curve wat flauwer gevormd zou zijn, dan stijgt het set point van de TSH.

Laat je je waarden wel iedere keer op zoveel mogelijk dezelfde wijze/omstandigheden prikken in de vroege ochtend?
Dit is belangrijk om ze met elkaar te kunnen vergelijken.

Dag!
Kiek
Bijlagen
Freesia Sept2019.jpg
Freesia Sept2019.jpg (39.29 KiB) 1348 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie