Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Dankjewel Kiek!
Helpt het wanneer je de voorlaatste meting (TSH 1,4 en FT4 20,3) eruit haalt? Deze was niet nuchter en rond 12 uur 's middags. De rest was allemaal rond 8 uur, nuchter en zonder medicatie, steeds bij hetzelfde lab.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Door er nóg eentje weg te halen wordt het wel erg dun met slechts drie waarden in principe binnen de ref.-range.
Je curve is nu steiler. Extreem steil. Net als hooguit ca. 0.1% van een willekeurige groep mensen.
Een FT4 van 15 geeft dan al een TSH van tegen de 20 mU/l of hoger.
Je ziet dat de waarde van 18.2-2.9 nu erg belangrijk is voor de vorm van de curve.

Setpoint TSH blijft hetzelfde, FT4 daalt met 0.4 pmol/l.
Bijlagen
FreesiaMinus20.3-1.4Sept2019.jpg
FreesiaMinus20.3-1.4Sept2019.jpg (38.14 KiB) 1270 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Hmm, van een flauwe naar juist een steile curve, wat gek. Ik zal er nog maar setjes waarden bij sparen!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

"....van een flauwe naar juist een steile curve, wat gek."
Ja, het lijkt inderdaad gek.
Het is het dictaat van de labwaarden.
Met de achterliggende theorie van hypothalamus/hypofyse.
En als laatste het filter van de waarden.
Dat filter begrijp ik als een soort statistisch gemiddeld programma.
Eén waarde erbij of eraf kan de curve zomaar een zwieper geven, waarbij de FT4 ongeveer gelijk blijft, terwijl de TSH omkukelt. Omhoog of omlaag.

Vandaar het belang van de consistente labwaarden.
Consistent in de zin van dezelfde labfoutjes.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Vraagje voor degenen die aan de levo zijn gezet vóór de menopauze...
Hadden jullie tijdens het inregelen van de medicatie ook zo'n terugslag wanneer er een menstruatie voorbij kwam? Ik voel me toch een partij beroerd, echt een paar weken terug in de tijd!
Mag ik erop hopen dat het straks allemaal stabieler wordt?
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Hoi allemaal,

Er zijn nieuwe waarden. Ik ben zeven weken geleden 12,5 mcg naar beneden gegaan en dat voelde goed, maar merkte de afgelopen week dat ik weer in de hyperwaarden terechtkwam. Ik kom nu op het volgende rijtje waarden:

5-6-2019
tsh 5,2
ft4 16,2
Medicatie naar aanleiding van dit prikmoment: gestart met 50 mcg levothyroxine (Euthyrox)

24-7-2019
tsh 2,9
ft4 18,2
Medicatie naar aanleiding van dit prikmoment: van 50 naar 62,5 mcg

(15-8-2019: gestopt met anticonceptiepil)

12-9-2019
tsh 0,2
ft4 19,9
Medicatie naar aanleiding van dit prikmoment: van 62,5 naar 50 mcg

5-11-2019
tsh 0,2
ft4 20,5
Medicatie naar aanleiding van dit prikmoment: ?

Kiek, zou je nog eens een curve voor mij willen maken?
En wat adviseren jullie me, weer 12,5 mcg naar beneden, of 6,25? Ik heb nog de oude Euthyrox.

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Freesia,

Je laatste waarden zijn FT4 20.50/TSH 0.2.
Is dit in de vroege ochtend, zonder levothyroxine?

Je FT4 is dan te hoog.
Want set point 18.8 pmol/l.
Levothyroxine is FT4.
Slik je nu nog 50 µg?

Het lijkt dat je schildklierweefsel getriggerd wordt door je thyreoïditis.
Misschien voorbijgaand?
Maar nu nog niet voorbij.

Als je nog 50 µg slikt, dan zou je kunnen stoppen.
En over 7 dagen weer prikken.
's Ochtends vroeg.
Net zoals nu.

Succes!
Kiek
Bijlagen
FreesiaNov2019.jpg
FreesiaNov2019.jpg (38.98 KiB) 1245 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Bedankt voor je reactie en curve, Kiek 😊
Ik ben naar aanleiding van de prikresultaten van 50 naar 37,5 mcg levothyroxine gegaan. En nu 2,5 week later voel ik me ineens weer ontzettend duf, depri, hormonaal en ik heb vrijwel constant hoofdpijn. Nu heb ik ook een verkoudheidsvirus onder de leden. Zou het dat zijn of ben ik mijn setpoint voorbij geschoten? Wat is wijsheid, hoe lang zal ik dit afwachten?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Om met een 12.5 µg verlaging gedurende 3 weken meer dan 2 pmol/l in de FT4 omlaag te denderen moet je wel buitengewone kwaliteiten hebben.
Welke levothyroxine gebruik je?

Hoofdpijn en schildklier associeer ik met teveel schildklierhormoon.
Een te hoge FT4 dus, met de bijbehorende vermoeidheid.

Een halfwaardetijd is eenvoudig zelf te bekijken:
thyroxine heeft een gemiddelde halfwaardetijd van 1 week.
Dat wil zeggen dat na gemiddeld één week het resultaat van de verlaging (bij jou 12.5 µg) al met de helft van de totale verwachte verlaging is geëffectueerd.
Na 2 weken heb je 75% van het verwachte resultaat binnen, na 3 weken is dat iets meer dan 85%.
En na gemiddeld 6 weken check je het resultaat van die verlaging in het lab.

Het probleem is dat er geschreven wordt over gemiddelden.
En dat die gemiddelden per mens fors kunnen variëren.
Wel van 4 tot 10 weken.
't Is net zoals als een gemiddelde TSH bij groepen met een gezonde schildklierwerking. De meeste mensen hebben een TSH van ca. 1.5 mU/l. Er zijn er die een TSH van 0.4 hebben, maar ook 3.5 mU/l komt voor.

Als je levenslang afhankelijk bent van schildklierpillen, dan wil je ook je halfwaardetijd weten, en andere zaken die daarmee te maken hebben.
Want het is erg handig om te weten wanneer je je het best kan laten prikken voor FT4/TSH.

Wil je je halfwaardetijd weten, ga naar lab voor FT4/TSH en stop vervolgens met levothyroxine. Ga ook de 3de dag naar het lab, evenals dag 7.
Als je het verloop van die eerste week hebt, dan heb ook je individuele halfwaardetijd.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Buitengewone kwaliteiten betwijfel ik, gevoelig voor medicatie wel. 😅 Ik ben op intuïtie toch weer iets omhoog gegaan met de Euthyrox. Van 37,5 mcg per dag naar 41,6 (twee dagen 50 mcg en één dag 25 mcg). Het voelt weer goed, we wachten maar weer af wat het over zes weken doet.
Plaats reactie