Spinnetje stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Ik merk de laatste week dat mijn hartritme onrustig is; kan dat betekenen dat ik met de dosering die ik nu slik toch alweer richting een hyper aan het gaan ben?

Dat is te bevestiging door je FT4/TSH, Spin.
Nog even geduld.
Laat je waarden prikken op de vroege ochtend, voordat je je levothyroxine inneemt. Dus nuchter. Altijd weer op dezelfde wijze, in hetzelfde lab.
Vanwege de vaste 24-uurs ritme/dynamiek van de T4 is dezelfde tijd en omstandigheden belangrijk om oudere waarden te kunnen vergelijken. Zodra je je levothyroxine inneemt ontstaat er een dynamiek in je bloed die je wilt ontwijken om een goed beeld te krijgen van de hoogte en betekenis van je waarden.

Ik vind het toch zo vreemd dat je behandelaar je dosis per dag een 100% extra laat schommelen ->25/50.
Dat is een onplezierige wijze van doseren.
Niet passend bij de huidige kennis van de farmacokinetiek: het gedrag van de stof levothyroxine in je lijf. In het bijzonder omdat werking van levothyroxine per individu verschilt. De ene slurpt het op, en de ander doet er uren langer over. De opslurper heeft last van schommelende doseringen.

Dat geldt ook voor het gebrek aan informatie over je lage FT4 in combinatie met autorijden.
Je hebt ze dan niet allemaal lekker op een rijtje.
Onbekende kennis bij je behandelaar.

Straks heb je meer inzicht in je waarden dan je behandelaar.
En ben je in staat om de man/vrouw veel bij te brengen :)
Dat is belangrijk.

Sterkte en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Vorige week is er geprikt en dit zijn nu de waardes:
FT4: 17
TSH: 2,2
Anti-TPO: 135

Op basis hiervan heeft de internist besloten de medicatie te staken en over 4 weken te kijken of mijn schildklier het inderdaad weer zelf kan, zoals zij nu verwacht. Ik hoop het, maar wat mee enige zorgen baart zijn de antistoffen. Ze deed het af als een klein beetje, en iets waar we niets mee hoeven, maar is dit zo? Ik ben vooralsnog niet naar een andere arts gegaan, maar mijn vertrouwen in deze internist is niet bepaald groot meer...
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Spinnetje,

Je FT4/TSH 17/2.2 is het resultaat van je eigen schildklierproductie.
Die is weer goed aan het werk gegaan!
Je laatste waarden laten zien dat je set point ca. FT4 17.5 pmol/l staat met een TSH van 1.7 mU/l.

Deze waarden haal je niet met een gemiddelde dagelijkse levothyroxinedosis van 37.5 µg.
Een dosis van 37.5 µg is misschien voldoende voor een peuter.
Maar niet voor een volwassen vrouw.

En nu duimen dat je schildklier dit normale ritme vasthoudt!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Fijn dat je bevestigt dat mijn schildklier weer zelf aan het werk is! En vooral fijn dat je hebt uitgezocht wat mijn setpoint zo ongeveer zou moeten zijn!

Kun je toevallig ook wat zeggen over de anti-tpo die is aangetroffen? Betekent dit zonder meer dat ik in de toekomst opnieuw (en blijvend) te maken zal gaan krijgen met hypothyreoidie? En kan ik iets doen om door te voorkomen of vertragen?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je hebt heel wat meegemaakt met je schildklier.
Om de een of andere reden komt dan een beetje anti-TPO opzetten.
Iedere betekenis die daaraan gegeven wordt is zwak.
Je anti-TPO verdwijnt misschien wel over een poos, als je eigen schildklierwerking zich voortzet.
Mijn anti-TPO is jaren geleden bij ca. 700 blijven hangen.
Ik voel me er niet beter of slechter door.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Nieuw bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de waardes toch weer aan het dalen zijn. FT4 is nu 14, met TSH 4,11. De internist zegt dat ik niet opnieuw medicatie hoef te gaan slikken, maar de verhoging van de TSH vind ik toch wat zorgwekkend. Over 4 weken wordt er weer geprikt, ben benieuwd hoe het er dan voor staat...
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Ja, een FT4 van 14 pmol/l is zorgwekkend als je bedenkt dat een ruime 17 pmol/l beter bij je past. Je tamelijk hoge TSH lijkt een tekort te bevestigen.

Gezonde schildklierhormonen, zonder levothyroxine manipulatie, golven over de dag en nacht in een individueel patroon, maar over 24 uur niet met een FT4-verschil van 3 pmol/l.
Zeker niet dezelfde tijd.
Dat klopt ergens niet.
Dit geldt ook voor een TSH. Bij gezonde schildklieren is de hoogte begrensd.

Zorg wel dat je je TSH/FT4 de volgende keer laat bepalen op dezelfde tijd onder dezelfde omstandigheden.
Prettig vergelijkbare waarden.

Succes!
Kiek

PS: een van de 2 hoge TSH heb ik eruit gegooid.
Bijlagen
SpinnetjeJuni2019.jpg
SpinnetjeJuni2019.jpg (40.36 KiB) 488 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Ik zie dat ik de waardes van het laatste bloedonderzoek niet heb gedeeld. In juli is er geprikt en kwam ik op een FT4 van 15 met een TSH van 3,05. Naar aanleiding van deze waardes heeft de internist me volledig losgelaten, geen bloedonderzoeken meer, ook geen controles. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en ik voel me er nogal onzeker over; ik heb weer regelmatig last van hartkloppingen en slaap (daarom) slecht. Ik overweeg om toch weer een bloedonderzoek aan te vragen via de huisarts, maar aan de andere kant wil ik ook geen onnodig werk laten doen. Wat is wijsheid...?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

"...heeft de internist me volledig losgelaten, geen bloedonderzoeken meer,.."

Dus naar de huisarts om begeleiding.
Dat kan ook best handig zijn.
Zolang je (terecht!) onzeker bent, vraag je om de 2 à 3 maanden een FT4/TSH.
Zeker als je klachten aanhouden.

Je huidige FT4 van 15 pmol/l is te laag.
Mits in de vroege ochtend geprikt.
Je set point FT4 is namelijk ca. 17.00 pmol/l met een TSH van ca. 1,5 mU/l.
Die 17.00 pmol/l is het gemiddelde van je FT4 over 24 uur.

Dat wil zeggen dat je schildklier nu iets tekort komt.
Nogmaals, mits in de vroege ochtend geprikt.

Hou je taai!
Kiek
Bijlagen
Spinnetje Sept 2019.jpg
Spinnetje Sept 2019.jpg (40.09 KiB) 386 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Dank weer voor je reactie en herziene curve Kiek. Ik heb inmiddels de huisarts gebeld en ga morgen of maandag bloed laten prikken. Ben benieuwd wat er uit komt...
Don't lose your heart, you'll need it
Plaats reactie