Overstap thyreoidum naar euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Het is heel raar.... De eerste weken met 50 minder ging prima. Nu lijken de hartkloppingen weer wat terug te komen. Helaas is het bij mij moeilijk in te schatten omdat het ook van stress kan komen.
Arts zegt nu al eerder bloed te prikken. Ik slik sinds 1 september een lagere dosis. Stel dat ik bijv dinsdag ga prikken. Dan zit ik precies een maand op de nieuwe dosis. Dat is dus te kort dan toch? Er moet toch echt 6 weken tussen zitten? Arts wil niet minderen op basis van mijn gevoel, juist om dat die in het verleden niet goed is geweest. (Dacht toen ook te snel maar bleek veel te langzaam). Wat is jou mening hierover?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Paulien,

Dit is mijn mening over je dokter:

Je regime aan schildklierhormoonpillen was al vreemd.
En dat is het nog steeds.
Een dokter die de schildklierhormonen behandelt, zonder kennis van de schildklierhuishouding.
Daar moet je je dan ook nog veilig bij voelen....
Trial and error.

De T4 houdt zich aan een bepaalde fysiologische wetmatigheid.
De gemiddelde halfwaardetijd is 1 week.
Dat betekent dat gemiddeld na 6 weken je een idee hebt van je reactie op de dosis die je dan niet-onderbroken 6 weken slikt.
Een maand is geen 6 weken.
Deze tijd heb je echt wel nodig om een basis te hebben en serieus te doseren.

Natuurlijk kun je nu lab doen, om je situatie grofweg in beeld te brengen.
Het is niet meer dan grofweg. En dokters hebben dan al te makkelijk de neiging om die 6 weken maar over te slaan. Fundamentale kennis over jouw schildklierhuishouding wordt zo in de prullenbak gekieperd.

Ik ben benieuwd naar je volgende actie.
Of naar de actie van je behandelaar.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Ik vind het heel moeilijk als ik overal verschillende meningen hoor. Arts zegt nu dat minimaal 4 weken ook prima is. Maar minder heeft geen zin. Ik ga volgende week maandag of dinsdag prikken. Dat is prima volgens haar. Feit is dat ik mij toch niet lekker voel. Ze heeft er ook vitamine d en b12, op mijn verzoek, bij gezet. Overigens staat het volgens haar ook in de richtlijnen van artsen dat 4 weken ook prima is, zeker als je je niet goed voelt. Ik hoop dus ergens volgende week de uitslag te hebben. Jij zei ook dat 100 nu teveel is. Dus misschien moet ik ook zo snel mogelijk naar 75 toe...
Overigens zegt zij ook dat voor zwangerschap tsh tussen 1 en 2 het beste is en dan het liefste aan lage kant dus tussen 1 en 1.5.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Ik vind het heel moeilijk als ik overal verschillende meningen hoor. Arts zegt nu dat minimaal 4 weken ook prima is. Maar minder heeft geen zin. Ik ga volgende week maandag of dinsdag prikken. Dat is prima volgens haar. Feit is dat ik mij toch niet lekker voel. Ze heeft er ook vitamine d en b12, op mijn verzoek, bij gezet. Overigens staat het volgens haar ook in de richtlijnen van artsen dat 4 weken ook prima is, zeker als je je niet goed voelt. Ik hoop dus ergens volgende week de uitslag te hebben. Jij zei ook dat 100 nu teveel is. Dus misschien moet ik ook zo snel mogelijk naar 75 toe...
Overigens zegt zij ook dat voor zwangerschap tsh tussen 1 en 2 het beste is en dan het liefste aan lage kant dus tussen 1 en 1.5.


Paulien, je komt op het forum en je vraagt: Wat is jou mening hierover?
Ik herinner me nog dat ik jaren geleden geen idee had van de betekenis van die schildklierwaarden.
Dat was wel het chronisch terugkerend thema: dokters rekenen je dosis levothyroxine immers af op waarden.
Daarom vroeg ik mijn internist naar de leerboeken van zijn arts-assistenten in opleiding. Die heb ik aangeschaft, en mij er doorheen gebeten. Het onderwerp van de levothyroxine en de halfwaardetijd en de consequenties daarvan is te lezen in de leerboeken van de farmacologen. Dat staat weer niet in de boeken van onze behandelaars. Daarom zit het niet in hun hoofd.

Overigens staat niet in de richtlijn dat prikken na 4 weken ook prima is.
Dat is kletspraat.

Ik hoop dat je nooit meer in de fuik van het thyreoïdum terechtkomt.
Dat zijn schandalige praktijken.
Je dokter hanteert overigens een handige TSH: het gebied waar de meeste mensen in passen.
Dan heb je de grootste kans dat het misschien wel klopt...
Ik heb inmiddels geleerd dat dat heel anders ligt.

Voor een stevige grip op je schildklierhuishouding zijn je waarden van het allergrootste belang, evenals je kennis over je individuele dosering.
Niet gokken tussen de 1 en 2 mU/l, maar weten welke waarden waarden juist zijn, én op welk moment.
Anders blijft het een tombola.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Hoi Kiek,

Ik heb uiteindelijk gisteren bloed geprikt en vandaag de uitslag hiervan gekregen al.
Waardes nu:

TSH 1,24
FT4 19,82

Volgens de arts perfect. Zij geeft aan TSH tussen 1 en 1.5 is het beste bij zwangerschapswens. Maar het belangrijkste is hoe ik mij voel. En ik voel mij goed. Ik weet nu wel waar de hartkloppingen mee te maken hebben. Dit heeft met suikers te maken! Elke keer als ik teveel suiker eet krijg ik het. Dus we gaan wel weer wat beter aan voeding werken en over 6 weken ga ik weer bloed prikken.

Voor nu blijf ik maar 100 mg. slikken, zoals de arts mij ook aanraad. Lijkt mij prima toch?

Groetjes Paulien
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Paulien,

Voor het eerst in jaren heb je nu waarden in een realistischer gebied.
Daar heb je wat aan.
Want min of meer passend bij een gemiddelde schildklierwerking.

Uitgaande van een gemiddelde schildklierhuishouding zullen je waarden nog wat zakken.
Wat dat betreft passen je hartklopppingen hierbij.

Ziet je behandelaar deze waarden als eindstation?
Laat je je waarden in een regulier lab prikken?
Of een commercieel lab?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Hoi Kiek,

Wat bedoel je met dat mijn waardes nog meer zullen zakken? Dus dat mijn schildklier nog langzamer zal gaan werken? Of juist sneller?
Vind je hem dan nu toch nog te snel dan? Ik heb zelf het idee dat mijn hartkloppingen komen door de suikerintake. Want ja, ik ben echt slecht bezig met mijn voeding de laatste weken.
Merk ook echt dat ik hormonaal uit balans ben. Ik heb namelijk ook PCOS en weer mega lange cyclussen.

Nee, behandelaar ziet deze waardes niet als eindstation maar raad nu wel aan i.v.m. zwangerschapswens en grote kans dat na 3e zwangerschap mijn schildklier weer opnieuw gaat schommelen, aan om deze waardes nu wat laag-normaal te houden.
Zij hoopt dat als ik medicatie slik tijdens de zwangerschap en wat laag-normaal in mijn tsh blijf, dat ik dan minder ga schommelen na een zwangerschap. Maar in principe zegt zij dat ik na een volgende zwangerschap wel weer hoger mag gaan zitten in mijn TSH (tot 4.0 maar belangrijk is vooral hoe ik mij voel).

Ik heb geen idee in wat voor lap ik prik. Gewoon via zo'n starlet formulier die zij dan aanmaakt. En dan krijgt zij de uitslag weer. Maar dat zou toch niet uit moeten maken lijkt mij?

Groetjes
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Nee, je schildklier zelf heb je uitgeschakeld.
Want de productie heb je overrulled met je levothyroxine.
Je schildklier 'slaapt'.
Die doet niets, en produceert niets.

Zodra je zwanger bent ga je vast naar het lab.
Heeft je arts nog afgesproken hoeveel levothyroxine je moet ophogen, zodra je zwangerschapstest positief is?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Nou, dat klinkt wel heel heftig. Dat ik mijn schildklier heb uitgeschakeld. Dat geloof ik ook niet hoor. Hij is juist langzaam aan aan het herstellen. Ik geloof ook dat je daarin heel veel kan doen met voeding, stressvermindering, goed slapen etc. Maar daar moet ik nu wel weer even goed aan trekken.
Ik hoop dat ik dan over 6 weken weer verder kan met afbouwen.
Uiteindelijk heb ik trage schildklier na zwangerschap he, dus geen hashimoto. En mocht ie slapen, dan zal ie wel weer wakker worden denk ik. :lol:

Nee, mijn arts heeft gezegd dat ik, zodra ik zwanger ben, naar de huisarts moet omdat ze dan haar handen van mij af trekt. En daar heb ik zelf ook wel een goed gevoel bij. Ik ga dan waarschijnlijk naar een endocrinoloog.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Ga dan wel, zodra je zwanger bent, diezelfde dag nog even naar je huisarts.
Zij/hij zal je vertellen met hoeveel je het beste kunt ophogen.
Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie