Vertellen tijdens sollicitatie?

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Jeannette »

Hè, wat fijn, een subforum voor o.a. werk. Bedankt Laura!

Ik zit met een soort van dilemma, en ben heel benieuwd naar jullie meningen of hoe jullie dit aan zouden pakken.

Sinds mei van dit jaar heb ik een nieuwe baan en eind juni heb ik me helaas ziek moeten melden doordat de overstap van Thyrax op Euthyrox nogal problemen gaf, ik raakte volledig ontregeld. Helaas reageerde mijn werkgever weinig begripvol en ontstond er een arbeidsconflict, al doen ze nu net of er niets aan de hand is. 10 december loopt mijn contract af en ik mag er denk ik wel van uit gaan dat dit niet verlengd gaat worden. Ik wil daar zelf ook niet meer werken.

Begin oktober leek ik best op te knappen en kwam er een superleuke vacature voorbij waar ik op gesolliciteerd heb. En ik kreeg een uitnodiging voor een eerste gesprek! Best bijzonder, want ze hadden meer dan 150 reacties ontvangen! Het was een heel leuk gesprek en ik heb er een goed gevoel over. Hopelijk hoor ik deze week of ik uitgenodigd wordt voor een tweede gesprek.

Nu wil het geval dat ik vlak nadat ik mijn sollicitatie verstuurd had, weer ziek werd. Ik reageerde toch wel heel erg heftig op de Euthyrox en het instellen lukte niet. Dus ben ik overgestapt op Tirosint. Twee dagen voor mijn gesprek was ik zo ziek als een hond, maar knapte gelukkig een beetje op. Het instellen gaat dus niet zonder slag of stoot. Hoe ik me voel wisselt erg per dag. De startdatum van de baan is 1 december. Ik heb wel het idee dat er nu verbetering zit in het instellen, maar ik heb geen idee of ik tegen die tijd voldoende in staat ben om fulltime aan het werk te gaan, of ik genoeg energie heb, of ik me goed genoeg kan concentreren. Ik wil het wel echt heel erg graag. In principe kan iedereen zijn been breken bij wijze van spreken, maar hier speelt ook een stukje voorkennis mee.

Omdat ik van openheid, transparantie en eerlijkheid houd, ben ik wel van plan om bij het (eventuele) tweede gesprek aan te geven dat ik diabetes en hypothyreoïdie heb. Uiteraard maak ik daar geen drama van, dat hoeft ook niet, want het heeft me in het verleden nooit belemmert in mijn werkzaamheden. Maar nu de vraag hoe eerlijk ga ik zijn over de afgelopen periode? Ik ben 16 jaar stabiel geweest op Thyrax en ik ga er van uit dat dat straks ook weer het geval zal zijn op Tirosint, maar er is natuurlijk niemand die weet met welke ups en downs dit gaat (ik gebruik het nu 3 weken). Is het wel of niet verstandig om het daar over te hebben? Ik wil aan de ene kant mijn eigen glazen niet ingooien, maar aan de andere kant wil ik mijn eventueel toekomstige werkgever ook niet achteraf bekocht laten voelen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat mijn huidige werkgever nogal overtrokken heeft gereageerd toen ze er achter kwamen dat ik schildklierproblemen heb. Ik vind het een lastige situatie... Ik wil graag zo eerlijk mogelijk zijn, maar ook mijn kans op die baan niet vergooien...

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Bella »

Hoi Jeanette,

Mijn eerste idee is: niet vertellen. Vergelijk het met zwangerschap, dat mag ook geen rol spelen in sollicitaties of functioneringsgesprekken. Het punt is, je weet nooit of het meeweegt in 'n afwijzing. Daarbij komt dat je ontregeling en ziek zijn geheel buiten jouw verantwoordelijkheid en schuld ligt!

Het voert veel te ver om 'n nieuwe werkgever in deze privé-perikelen te betrekken. Vertrouw dus op wat je al weet: hypothyreoïdie en diabetes hebben je nooit eerder belemmerd in goed functioneren. En je doet er toch alles aan om weer lekker op je plek te komen?

Het sal reg kom,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Teun »

Hoi Jeanette,
Volgens mij heb ik bij een ander onderwerp al eens tegen je gezegd dat je dit niet hoeft volgens de wetgeving.Maar ik kan m voorstellen dat je door je ervaring niet weer in dezelfde situatie terecht wilt komen. Ik zou als jij je in het tweede gesprek veilig voelt vertellen hoe de vork in de steel zit. ( overigens afhankelijk van de positie van je gesprekspartners in het bedrijf) Dus dat je nu even door het gedoe van verplicht overstappen op andere medicatie ontzettend onstabiel bent, maar daarvoor al die jaren probleemloos hebt kunnen functioneren en de verwachting is dat dit als je de goede instelling weer te pakken hebt weer het geval zal zijn. Jij zult je daar prettiger bij voelen en je mogelijk nieuwe werkgever zal het ook begrijpen als het een invoelend mens is.
Guido01
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 okt 2016, 18:08

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Guido01 »

Hoi Jeanette,

Nooit vertellen, heeft een bedrijf/collega, niks mee te maken. Als een vast contract hebt en jaren met die collega's werkt ben je "ingeburgerd" en dan is je band anders,meer familiair en begripvol. Maar als je ergens nieuw begint...... zal ik het voor mijn eigen houden..

Zeg maar een soort "leugentje" om bestwil....Zal niet zo moeten zijn maar helaas is de maatschappij keihard tegen "zwakkere" ....
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Jeannette »

Bedankt zover voor jullie reacties!

Blijft toch lastig hè... Ik weet dat ik het niet verplicht ben om te vertellen en een werkgever mag er niet naar vragen. Klopt Teun, je hebt het al eens eerder tegen me gezegd.

Het punt waar ik een beetje mee zit, is dat ik nu nog volledig ziek thuis ben. Stel, ik word aangenomen en voel me ook goed genoeg om weer aan de slag te gaan per 1 december. Maar ik krijg toch weer problemen met instellen en moet me ook bij mijn nieuwe werkgever ziek melden, kan ik daar problemen door krijgen? Dat ze dan bijvoorbeeld zeggen dat ik dat van tevoren had kunnen weten en had moeten melden? Misschien ben ik door het handelen van mijn huidige werkgever 'paranoïde' geworden hoor... Dit wil ik inderdaad nooit meer meemaken. Hoewel ik weet dat ik goed heb gehandeld en mijn werkgever fout heeft gehandeld, voel ik me toch op één of andere manier schuldig.

Ik denk dat ik het als volgt doe bij een eventueel tweede gesprek: ik vertel dat ik diabetes en een traag werkende schildklier heb, dat dit in het verleden nooit problemen voor mijn functioneren heeft opgeleverd, en dat ik het vertel omdat ik graag open en transparant ben. En als de situatie het toelaat of als er doorgevraagd wordt dat ik wat problemen heb gehad toen ik gedwongen over moest stappen op een ander schildklierhormoon na 16 jaar stabiel te zijn geweest, maar dat het nu een stuk beter gaat en ik in de toekomst geen problemen verwacht.

Natuurlijk is het een optie om helemaal niks te vertellen, maar dat voelt voor mij niet goed. Ik ben een heel open mens en het voelt heel tegennatuurlijk als ik dingen 'verborgen' moet gaan houden. Dan moet ik constant op mijn tellen passen. Ik kan het niet goed uitleggen, ik ga graag met vertrouwen en open vizier een nieuwe relatie met een werkgever en collega's aan. Maar misschien is dat juist wel mijn manco en heb ik een te rooskleurig beeld van een werkgever. Punt is gewoon dat ik het graag goed wil doen en mensen niet graag teleurstel of boos maak. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van mezelf... Ik blijf het erg lastig vinden...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Teun »

Lijkt me een goed voornemen. Succes
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Jeannette »

Dank je wel Teun! Heb helaas nog niks gehoord... Mijn geduld wordt de laatste maanden behoorlijk op de proef gesteld... :lol:
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Kiek »

Vertel je ook over je menstruatieproblemen?
Ik vind het in deze tijd een slecht voornemen om een nieuwe werkgever te vertellen dat je een paar kwalen hebt.
Of het nu je buikpijntjes zijn of dat je spieren zich lamlendig en pijnlijk gedragen, wat is het verschil?

Het gaat de werkgever om de groei van zijn/haar bedrijf.
Als je dat voor ogen houdt, dan praat je niet over je kwaaltje en kwalen.
Doorbijten dus.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Clemens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2017, 08:41

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Clemens »

Ik zat met hetzelfde dilemma en heb het op tafel gegooid. Was al aangenomen voor nieuwe functie, maar nog geen ontslag genomen. Voor mijn eigen gevoel wilde ik open kaart spelen. Het is me gegund maar ik kan begrijpen dat veel werkgevers anders oordelen.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vertellen tijdens sollicitatie?

Bericht door Paulet »

Zit even in de kroeg hier :) en ben eigenlijk nieuwsgierig hoe het nou is afgelopen, Jeannette.
Ik start donderdag in een nieuwe baan (na jarenlang thuis te hebben gezeten) en heb niks gezegd, leek me het beste. Geen slapende honden wakker maken. En ben van plan om inderdaad door te bijten.
In mijn vorige baan heb ik ook de misstap begaan om eerlijk te zijn, al ging dat ergens anders over. Hoop ellende met als resultaat een overeengekomen ontslag (ben de term even vergeten).
Plaats reactie