herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Bedankt voor je reactie
Ik heb hier inderdaad ook aan gedacht, had in de startfase van levo ook last van mijn keel. Is toen ik eenmaal goed was ingesteld weg. Begint nu weer op te spelen. Ik ga dus maar even bloedprikken om waarde te checken.
Je bedoeld een breuken in het middenrif zeker?
Hoe kom je erachter dat dat het zou kunnen zijn? Ik heb onder mijn ribbenboog ook wel eens pijn, als ik in bepaalde yoga houding probeer te komen...
Gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Nogmaals dank voor de uitgebreide reactie, ik herken er in ieder geval een hoop in. Ik ga in ieder geval even bloedprikken, en zou evt als de klachten blijven het verder kunnen laten onderzoeken.
En wat je zegt van het is maagzuur doei, ook herkenbaar ik wijt mijn artrose in handen en voet en een peesontsteking in schouder ook aan de klier, maar artsen doen net of ik gek ben...tegenwoordig luister ik meer naar mijn eigen gevoel, dit bevalt beter.
Gr
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Kiek
Na toch weer wat klachten even bloed laten prikken.
TSH 2.9
FT4 14.4
Dit zit weer verder bij mijn setpoint vandaan...Ik slik nu 62.5
Zal ik ophogen naar 75 ?
Gr Lin
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Niet ophogen.
Set point is ongewijzigd.
Je wilt dus gemiddeld een FT4 van 15.1 pmol/l.
Je hebt nu op het laagste niveau van 24 uur een FT4 van 14.4 pmol/l.

Na prikken slik je je levothyroxine -> start verhoging FT4, waarna pas na een uur of 3 à 4 je max bereikt is (bij de een eerder, bij de ander nog later).
Ik weet zeker dat je de 15 pmol/l ruim passeert.
Na die FT4 piek heb je even een klein scherp dalinkje, vervolgens daalt het heel traag tot de volgende ochtend wederom je FT4 de ca. 14.5 pmol/l bereikt heeft.

Dus in jouw schildkliersituatie zou ik niet ophogen.
En alle klachten schuiven op iets anders.

Dit is een zekere uitgangspositie.
Het is altijd handig zo'n uitgangspunt te kennen als je van experimenteren houdt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Heb je de waardes bij die van het ziekenhuis gevoegd? Ik heb nu weer bij huisarts geprikt, dus dan is mijn setpoint toch net iets anders...
ft4 van 14.7 tot 15.7 ref. lab 12.00/22.00
tsh tussen 3.3 en 2.0
Dan lijkt mij de ft4 van 14.4 toch aan de lage kant.
gr Lin
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Het ziekenhuislab lijkt consistentere waarden te fabriceren. Hoge passingsgraad.
Dat huisartsenlab lijkt slordiger: lagere passingsgraad.
Setpoint HA: FT4 14.72/ TSH 3.17, was vorige keer exact 14.63/3.33.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Emilie1968
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2019, 19:35

ziekte de Quervain

Bericht door Emilie1968 »

Goedemiddag, fijn om op dit forum veel herkenning te lezen en uiteraard om informatie op te doen.
Zelf kamp ik sinds augustus met klachten. Begin oktober heb ik een halsecho gehad waarop een vergrote schildklierlobi met multinodulair struma te zien was. Sindsdien rommelen ook de schildklierwaarden. Laatste meting was TsH 0,03 en FTH 57. Ik heb nu ook al geruime tijd last van mijn rechterkaak en oor. Vooral die twee laatsten zijn nare pijnen. Morgen naar de huisarts in de hoop iets eerder naar een internist te mogen. Heeft iemand wellicht nog goede tips voor me?
Alvast dank en groet! Emilie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Emilie,

Welkom!
Heb je actieve nodussen, waardoor je waarden niet binnen de perken blijven?
Of vermoed je de ziekte van De Quervain?
Je hebt akelige hyperwaarden.
Zijn die al aanwezig vanaf afgelopen zomer?

Misschien kan Laura je bericht overplaatsen naar een gloednieuw onderwerp.
Dan is jouw onderwerp op een eigen plaats te vinden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Emilie1968
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2019, 19:35

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Emilie1968 »

Hallo Kiek, dank voor je snelle reactie. Ik kan je er nog niet veel over vertellen. Mijn arts weet weinig van Quervain af en geeft helaas ook niet veel info. De hoge waarde heb ik pas sinds een paar weken, daarvoor was ik meer aan het kwakkelen met keelpijn, hoesten en pijn rondom het schildkliergebied. Oor- en kaakpijn (vreselijk) zijn ook sinds paar weken.
Wat betreft de Nodussen, of die actief zijn, dat durf ik je niet te zeggen, hopelijk wordt dat wat duidelijker bij de internist. Dat is het zo’n beetje! Fijn om wat te kunnen delen. Groetjes Emilie
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Emilie,
Als het inderdaad Quervain is, kun je pijnstilling nemen. Probeer of het lukt met paracetamol, want ik kreeg prednisolon, en werd toen heel angstig maar weet niet of dit door de hyper kwam of van de prednisolon?
Pijn was in ieder geval wel te harden toen.
Je hebt je op mijn draadje al ingelezen begrijp ik?
gr Lin
Plaats reactie