Advies gevraagd

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
henkdev
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2019, 17:19

Advies gevraagd

Bericht door henkdev »

Goedenavond allen,

Ik wil mij graag even kort voorstellen. Mijn naam is Henk de Vries, woonachtig in het mooie Westerkwartier Groningen. Ben enige jaren terug behandeld voor hypertheoride en gebruik al jaren levothyroxine. De waardes zijn: TSH 8,8 bij een FT4 van 21. Mijn klachten zijn (erge) vermoeidheid, oorsuizen, problemen bij lopen (wankel lopen). Komt u dit bekend voor? Graag uw ervaringen.

Groet,
Henk de Vries
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Welkom, Henk!

Met je waarden TSH 8 mU/l met een FT4 van 21 is het voor te stellen dat je je niet lekker voelt.

Is je schildklier uitgeschakeld door radioactief jodium?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
henkdev
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2019, 17:19

Re: Advies gevraagd

Bericht door henkdev »

Kiek schreef: 02 okt 2019, 19:21 Welkom, Henk!

Met je waarden TSH 8 mU/l met een FT4 van 21 is het voor te stellen dat je je niet lekker voelt.

Is je schildklier uitgeschakeld door radioactief jodium?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Dankuwel Kiek!

Klopt, inderdaad mijn schildklier is uitgeschakeld door radioactief jodium. Mogelijk te verklaren dat ik meer FT4 nodig heb om om te zetten naar FT3, wat dus niet meer door mijn schildklier aangemaakt wordt. Ik denk dat ik als doel een TSH van 1 moet aanhouden ongeacht de FT4. Ik heb geen last van hyperklachten. Dus mij lijkt beste om levothyroxine te blijven ophogen. Hoe denk u hierover?

Groet.
Henk de Vries
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Henk,

Je combinatie van TSH=8/FT4=21 is abnormaal.
Heb je eerder zulke waarden gehad?
Misschien heb je een rijtje waarden, waarin een patroon te ontdekken valt.
Hoeveel levothyroxine gebruik je momenteel?

Op welk moment van de dag ga je naar het lab?
Het is het beste dat te doen in de vroege ochtend, nuchter, zonder levothyroxinedosis. Die slik je pas na het prikken. Schildklierwaarden zwieren dag en nacht door, zowel bij gezonde schildklieren als bij levothyroxine-mensen, in een bepaald (aangepast) individueel patroon.
Het tijdstip heeft invloed, evenals het moment van inname van je levothyroxine.
Slik je je dagelijkse dosis in de vroege ochtend?
Ook kunnen overige pillen een negatieve invloed hebben op de opname van je schildklierhormonen.
Daarnaast is labapparatuur een apart verhaal. Laboratoria hebben verschillende meetapparatuur, met verschillende referentiewaarden. Daarom zijn metingen uit één lab belangrijk.

Als je deze prikcondities aanhoudt, dan krijg je een reeks waarden die de moeite waard zijn om met elkaar te vergelijken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
henkdev
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2019, 17:19

Re: Advies gevraagd

Bericht door henkdev »

Kiek schreef: 03 okt 2019, 10:13 Hallo Henk,

Je combinatie van TSH=8/FT4=21 is abnormaal.
Heb je eerder zulke waarden gehad?
Misschien heb je een rijtje waarden, waarin een patroon te ontdekken valt.
Hoeveel levothyroxine gebruik je momenteel?

Op welk moment van de dag ga je naar het lab?
Het is het beste dat te doen in de vroege ochtend, nuchter, zonder levothyroxinedosis. Die slik je pas na het prikken. Schildklierwaarden zwieren dag en nacht door, zowel bij gezonde schildklieren als bij levothyroxine-mensen, in een bepaald (aangepast) individueel patroon.
Het tijdstip heeft invloed, evenals het moment van inname van je levothyroxine.
Slik je je dagelijkse dosis in de vroege ochtend?
Ook kunnen overige pillen een negatieve invloed hebben op de opname van je schildklierhormonen.
Daarnaast is labapparatuur een apart verhaal. Laboratoria hebben verschillende meetapparatuur, met verschillende referentiewaarden. Daarom zijn metingen uit één lab belangrijk.

Als je deze prikcondities aanhoudt, dan krijg je een reeks waarden die de moeite waard zijn om met elkaar te vergelijken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Goedenavond Kiek,

Weer nieuw waardes: TSH 6,3 bij een FT4 van 19. Waardes zijn inderdaad nuchter geprikt. Levothyroxine sindsdien opgehoogd van 112 mcg naar 125 mcg. Naar het lab zo vroeg mogelijk om 7.30 uur. Dagelijkse dosis is inderdaad in de vroege ochtend, ruim een uur voor ontbijt. Overige pillen zijn niet van toepassing. Lab is altijd hetzelfde.

Hoogachtend,
Henk de Vries
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Henk,

Ik begrijp je waarden niet, noch de combinatie:
FT4 - TSH
21 pmol/l - 8.8 mU/l
19 pmol/l - 6.3 mU/l

Bij je relatief hoge FT4 van 21 lijkt je TSH toch niet tevreden en verhoogt maar liefst tot 8.8 mU/l.
Terwijl je lagere FT4 van 19 pmol/l blijkbaar reden om je schildklier minder te stimuleren: je TSH is nu ook lager.

Is er iets met je hypofyse aan de hand?

Je gaat dus naar het lab zonder je levothyroxinedosis van die dag. Die slik je pas na het lab.
Slik je iedere dag dezelfde dosis?
Heb je altijd zulke hoge TSH's bij je hoge FT4's?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
henkdev
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2019, 17:19

Re: Advies gevraagd

Bericht door henkdev »

Kiek schreef: 14 okt 2019, 14:03 Hallo Henk,

Ik begrijp je waarden niet, noch de combinatie:
FT4 - TSH
21 pmol/l - 8.8 mU/l
19 pmol/l - 6.3 mU/l

Bij je relatief hoge FT4 van 21 lijkt je TSH toch niet tevreden en verhoogt maar liefst tot 8.8 mU/l.
Terwijl je lagere FT4 van 19 pmol/l blijkbaar reden om je schildklier minder te stimuleren: je TSH is nu ook lager.

Is er iets met je hypofyse aan de hand?

Je gaat dus naar het lab zonder je levothyroxinedosis van die dag. Die slik je pas na het lab.
Slik je iedere dag dezelfde dosis?
Heb je altijd zulke hoge TSH's bij je hoge FT4's?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Dag Kiek,

Er is niets met de hypofyse aan de hand, heb altijd hoge TSH's bij hoge FT4. Schijnbaar is de FT4 toch nog niet hoog genoeg. Waarden zijn inderdaad zonder levothyroxine. Dagelijks dezelfde dosis. Ik kan alleen maar concluderen dan een FT4 van 19 te weinig is, en wellicht een FT4 van 25 een TSH van 1 zal opleveren.

Hoogachtend,
Henk (H. J.) de Vries
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Een van je twee waarden lijkt dan verkeerd te zijn afgelezen, Henk.
Ze passen echt niet bij elkaar.

Een zo hoge FT4 met deze relatief hoge TSH komt slechts z e l d e n voor.
Blijkbaar is je schildklierhuishouding toch zo ingeregeld.
Ieder mens heeft binnen bepaalde marges een goed geregeld systeempje.
Je schildklier kan dan stuk zijn, je hypothalamus/hypofyse marcheren na wat strubbelingen weer als vanouds door.

Je FT4 van 19 pmol/l waarbij een TSH van 6.3 mU/l is dan nog reëeler dan die andere uitslag.
Bij die FT4 van 19 pmol/l zou een verloop-FT4 kunnen passen van b.v. 22 pmol/l maar dan met een TSH van ca. 1.7 mU/l.

Nu ben je een ervaren gebruiker van levothyroxine.
En je maakt vast altijd gebruik van hetzelfde lab.
Wat zijn de referentiewaarden van je lab?

Heb je meerdere FT4's van 22 pmol/l gehad?
Heb je ooit een TSH van ca. 1 mU/l gehad?
Welke FT4 hoorde daarbij?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Misschien slik je medicatie die je TSH afgifte onafhankelijk kan beïnvloeden?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
henkdev
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2019, 17:19

Re: Advies gevraagd

Bericht door henkdev »

Kiek schreef: 16 okt 2019, 13:23 Een van je twee waarden lijkt dan verkeerd te zijn afgelezen, Henk.
Ze passen echt niet bij elkaar.

Een zo hoge FT4 met deze relatief hoge TSH komt slechts z e l d e n voor.
Blijkbaar is je schildklierhuishouding toch zo ingeregeld.
Ieder mens heeft binnen bepaalde marges een goed geregeld systeempje.
Je schildklier kan dan stuk zijn, je hypothalamus/hypofyse marcheren na wat strubbelingen weer als vanouds door.

Je FT4 van 19 pmol/l waarbij een TSH van 6.3 mU/l is dan nog reëeler dan die andere uitslag.
Bij die FT4 van 19 pmol/l zou een verloop-FT4 kunnen passen van b.v. 22 pmol/l maar dan met een TSH van ca. 1.7 mU/l.

Nu ben je een ervaren gebruiker van levothyroxine.
En je maakt vast altijd gebruik van hetzelfde lab.
Wat zijn de referentiewaarden van je lab?

Heb je meerdere FT4's van 22 pmol/l gehad?
Heb je ooit een TSH van ca. 1 mU/l gehad?
Welke FT4 hoorde daarbij?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Hallo Kiek,

Wat ook kan is dat de FT3 laag is en deze zorgt voor een verhoogde TSH. Ja altijd hetzelfde lab, deze heeft FT4 tussen 12 - 22. In de afgelopen jaren geen FT4 van 22 gehad en ook geen TSH van 1. Wordt denk toch ophogen, want ik voel me alles behalve hyper.

Hoogachtend,
Henk (H.J.) de Vries
Plaats reactie