Bepalen setpoint Lxn

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Hallo Linda,

Een hele lange wandeling in het zonnetje...
Dat komt meer door het onbekende van het onderwerp.

Bijgaand een plaatje van je waarden.
Het laat warempel ook een FT4-verschuiving zien!

Lithium vertraagt het tempo van het vrijkomen van schildklierhormonen.
Dat heeft effect op het FT4-set point.

Lithium geeft dus vaak een lagere FT4.
De schildklierhuishouding grijpt dan in eerste instantie in met een verhoging van de TSH. De verhouding TSH/FT4 verandert.

Mét lithium (linker curve) lijkt je FT4 lager dan zónder lithium (rechter curve).
Op de rechter curve is de FT4 hoger gepositioneerd.
Dat lijkt je gewone uitgangspositie.
Lithium verschuift naar links, net zoals T3-schildklierpillen.

De Thyroidmanager schrijft al over verandering van de TSH en de TRH, zonder in details te treden.

Het is een bijzondere situatie met een set-point verschuiving, zoals zwangerschap (naar rechts), en een ingreep met T3- schildklierhormoonpillen (ook naar links).
Tot nu toe zijn dit de situaties waarin verschuiving van het FT4-set point te zien is.

Het wordt tijd voor veel meer aandacht voor lithium!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LNX lithium verschuiving.jpg
LNX lithium verschuiving.jpg (9.62 KiB) 942 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Dank Kiek!
Als ik het probeer te vertalen naar de ‘praktijk’ zou dat betekenen dat mijn setpoint nu (met een lagere dosering levothyroxine en zonder lithium) hoger ligt? Zo rond de 18?
Meer kennis over lithium en schildklier zou idd meer dan welkom zijn :-)
Groetjes, Linda
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Precies!
Zonder lithium heb je een 'natuurlijk' hogere FT4. Het aangeboren niveau set point.
Met lithium is je 'natuurlijke' FT4 lager. Het FT4-set point is door de lithium (mechanisch) lager afgesteld via de TRH.

Als lithium de oorzaak is van je hypothyreoidie, en de hypothyreoïdie is omkeerbaar, zou je dan niet kunnen stoppen met levothyroxine?
Heeft lithium een lange halfwaardetijd?

Als je zonder lithium en zonder schildklieraandoening toch levothyroxine slikt, zal het niveau van je FT4 in de uren na het slikken even een piek bereiken, waarna versnelde afvoer. En in de loop van de dag is je FT4 weer op een bij jou passend niveau.
De FT4 in de levothyroxine wordt dus niet kaal 'opgeteld' bij het bestaande niveau van FT4 in je lijf.
Het lichaam zal de levothyroxine zo snel mogelijk eruit mieteren, het set point in ogenschouw nemend.
Dat gebeurt door de T4 snel te converteren naar afvalstoffen en vlotjes af te voeren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Lithium kan zorgen voor een verminderde schildklierfunctie die meestal niet onomkeerbaar. In mijn geval bleek, na opvragen van eerdere metingen, mijn schildklier al langer erg te wiebelen: soms te langzaam, soms veel te snel. Lithium heeft m het laatste zetje gegeven volgens mijn internist. Sinds ik ben gestopt met lithium lijkt hij zich iets te hebben hersteld maar helaas niet helemaal, ik schiet nog steeds alle kanten op.
Ik begrijp (met een setpoint van 18) nu wel waarom ik me steeds voel alsof er een hongerige leeuw achter me aanzit :-) Ik ga mijn dosering langzaam maar eens wat verlagen, van 100 naar 88.
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

PS De halfwaardetijd van lithium ligt tussen de 12 en 50 uur.
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Nog een vraagje... Ik heb gister nogmaals bloed laten prikken. Kan die uitslag (ik verwacht een nog iets hogere FT4) mijn setpoint veranderen of ligt die nu vast?
En kunnen die paar puntjes verschil in FT4 (22 ipv 18) werkelijk zo'n verschil in gevoel uitmaken? Ik vind soms het lastig te bepalen of ik nu te snel of te langzaam ga...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Een FT4 van 22 bij een set point van 18 pmol/l maakt zeker uit.
Maar liefst 4 pmol/l punten verschil! Dat is echt leeuwerig..
Een vergelijk met die 4 pmol/l: een gezonde schildklier golft per 24 uur ca. 0.5 tot 1.5 pmol/l.
Blijft dus prettig dichtbij de referentie van de TRH (= FT4-set point).

Overigens, liever een tikje hypo dan in chronische hypersferen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Veel dank voor het meedenken Kiek! Fijn weekend
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Hoi Kiek,

Vandaag nieuwe waarden doorgekregen: TSH 0.33 en FT4 18.6
Ik ben verbaasd dat de FT4 niet hoger is maar ben wel blij dat deze de goede kant opgaat. Ik voel ik me nog steeds gejaagd, hoop dat dat wat af zal gaan nemen.
Zou je met deze nieuwe waarden mijn setpoint nog iets nauwkeuriger kunnen bepalen? Uit de curve kan ik het niet zo goed aflezen.
Ben benieuwd!

Groetjes, Linda
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Hallo Linda,

Het resultaat van het set point hangt af van de kwaliteit van de meting.
Nu is in de klinisch chemische wereld bekend dat bij TSH's in de o.x mU/l rekening gehouden moet worden met een foutmarge van zeker 10%.

Met je 4 laatste waarden lukte het prompt niet.
Een verwrongen hoopje zie je op het plaatje.
Het verloop van je waarden volgt niet het normale fysiologisch patroon.
Ook het set point is abnormaal, evenals de vorm van de curve.

Daarom heb ik die uiterst rechtse waarde weggehaald (21.5 pmol-l/0.5 mU/l). Die beschouw ik als 'outlier', een meetfout.
Dan krijg je een redelijk nomale tekening te zien, met warempel ook nog een set point van FT4 17.3 pmol/l met een TSH van 0.85 mU/l.
Als dit het resultaat is van hetzelfde medicamenteuze regime, en geprikt onder dezelfde omstandigheden, dan zou je kunnen beweren dat het setpoint van de FT4 zich in het juiste gebied bevindt. Misschien kan het set point nog dalen naar 16.5 pmol/l, maar niet naar 15 pmol/l. Evemin stijgen naar 19 pmol/l. Voor de TSH blijkt uit ervaring dat het nog wat kan verschuiven.

Als je huidige 18.6 pmol/l het resultaat is van een nuchter ochtendlab, zonder levothyroxinedosis van die dag, dan zit je fors te hoog met de levothyroxine. Je na het prikken toegevoegde levothyroxinepillen zal de FT4 flink omhoogstuwen, om na een uur of vier het maximum te bereiken van misschien wel 21 pmol/l, terwijl je schildklierhuishouding zich het prettigst voelt bij een gemiddelde FT4 van ca. 17.5 pmol/l.
Vier uur na het slikken van de levothyroxine daalt je FT4 traag tot de volgende ochtend.
Dat wil zeggen dat je FT4 van 18.6 pmol/l het laagst bereikte niveau is in 24 uur.

Dus een verlaging van de levothyroxine zal misschien wel prettig voor je kunnen zijn.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
Lxn Nov2019 4 laatste waarden.jpg
Lxn Nov2019 4 laatste waarden.jpg (35.76 KiB) 885 keer bekeken
Lxn Linda minus 21.5 0.5 Nov2019.jpg
Lxn Linda minus 21.5 0.5 Nov2019.jpg (41.23 KiB) 885 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie