Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... aten-doen/
Over cholesterol.

En om bij de schildklier te blijven:
bij hypowaarden verhogen vaak ook de cholesterollen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Interessant artikel. Ik heb wel oren naar zo’n “vaatwastablet”.
Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Bedankt Florence. Ik woon inderdaad vlak bij een ziekenhuis. Maar daar heb ik geen vertrouwen in, na horen zeggen en zelf meegemaakt. Ik moet toch een klein half uurtje rijden naar het ziekenhuis waar mijn cardioloog zit, maar dat geeft niet.

Wat je zegt....veel puzzelstukjes vallen op zijn plek. Kon steeds kleinere stukjes lopen werd dan snel duizelig en werd het zwart voor mijn ogen. Ik gaf hiervan de schildklier of de B12 de schuld. Ook steeds vaker en langdurigere ritmestoornissen waarvan ik inmiddels dacht dat ze bij mij hoorden. Achteraf gezien allemaal tekenen dat er iets niet goed zit. Heb zeker geluk gehad. En geloof me de schrik zit er wel degelijk even in, dat moet in de loop van de tijd slijten.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Eind oktober lag ik een paar dagen in het ziekenhuis, met het ontslag krijg je een hele batterij medicijnen mee. Laatste week erg veel last van hartoverslagen. Ik weer kijken naar de bloeduitslagen van het ziekenhuis van oktober, tsh 20 en ft4 22. Was me niet eerder opgevallen, hoe kan dat nou? Ik als de sodeju bij mijn huisarts prikken. Tsh 5,3 en ft4 25. Met deze ft4 snap ik de hartoverslagen wel, ook al blijven het vreemde waardes maar dat ben ik inmiddels wel gewend. De waardes vanuit het ziekenhuis kloppen m.i. dus niet. Typefout? Meetfout? Geen idee.

Van de 81,25 dus terug naar 75mcg. Voelde al vrijwel direct een stuk rustiger omtrent het hart.
Dit een kleine 2 weken volgehouden en toen begon het gedonder weer. De pijn op de borst was wel heel erg (voelt overigens anders aan dan die keer met het infarct hoor) en omdat een verlaging 6,25 niet groot is maar weer naar beneden gegaan. Ik zit nu op 68,75 mcg. Ben benieuwd over een week of 6. Er zijn de nodige medicijnen bijgekomen en sommige hebben een interactie met levothyroxine, ik ben bang dat ik weer opnieuw moet beginnen om de juiste dosering te zoeken. En het ging allemaal zo goed. :?

Groet, Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Zit me net te bedenken of het jodiumhoudend contrastmiddel wat ik eind oktober toegediend heb gekregen ervoor gezorgd heeft dat de schildklierwaardes, met name de ft4 omhoog zijn gegaan. Ik heb die dag zeker wel 4x contrastvloeistof toegediend gekregen. Vooraf had ik wel aangegeven schildklierpatient te zijn en of dat kwaad kon, maar dat maakte niks uit, volgens hun.

Iemand enig idee? Kan dat dan ruim 2 maanden later opspelen?

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ha Florence,

Ik heb in beide ziekenhuizen gevraagd of het wat uitmaakte, beide ziekenhuizen gaven aan van niet. Maar nu had ik toch even mijn twijfels. Maar goed ook bij jou hebben ze dus aangegeven dat het niks uitmaakte, daar ga ik dan maar vanuit.

Ik heb nog nooit zo laag in mijn medicatie gezeten, nu dus 68,75. Ik ga er vooralsnog maar even vanuit dat het door alle andere medicatie komt en dat het weer zoeken wordt naar een dosering met acceptabele waardes waarbij ik mij redelijk voel.
Die hele tsh laat ik maar los. Zal over een week of 6 wel tussen de 10 en 20 liggen schat ik in. Maar dat zien we dan wel weer.

We gaan er weer voor. Nieuw jaar nieuwe kansen. :D

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ben ik weer. Na 3 weken op de 68,25 gezeten te hebben voelde ik mij steeds beroerder. Op een Zaterdagochtend besloten op te hogen naar de 75. Ik weet meten is weten maar ik voelde me zo beroerd en had zoiets van ik had nog nooit zo laag gezeten. In 1e instantie ging het wat beter. Maar helaas na 3 weken weer slecht, zintuigen staan op scherp (hyper) heb het erg koud (hypo) loop op watten (hypo) hongeraanvallen (hyper) moe (hypo) enz enz. Nu wel wezen prikken ondanks dat het pas na 3 weken is maar ik weet dan tenminste of ik op de goede weg zit.
TSH op 13 en de FT4 op 23. Hart is ook weer onrustig en gister tegen 16.00u sloeg hij weer op hol. Ik naar het ziekenhuis en daar kwam hij gelukkig weer in zijn ritme. Verder gelukkig geen problemen. Ook in het ziekenhuis geprikt op schildklier en die stond toen op TSH 13 (onveranderd dus) en FT4 op 19,5. Komt dat door de FT4 van 23? Zou kunnen voel de druk op de borst best wel. Er is 1 bloedverdunner (het aspirientje) dat er evt voor kan zorgen dat de FT4 waarde verhoogd wordt. Maar ja misschien is er wel een interactie met andere medicatie, kom er niet echt wijs uit.
Volgende week overleg met huisarts hoe nu verder. Naar beneden met de medicatie kan niet, krijg dan wegtrekkers omhoog kan ook niet, nog meer belasting voor het hart. Zal wel op deze dosering moeten blijven zitten en dan maar hopen dat het hart zich rustig houdt.

Wat mij ineens opviel is dat de uiterste houdbaarheidsdatum op de doosjes van de thyrax is verdwenen. Ik gebruik nu nog thyrax uit een doosje met uiterste houdbaarheidsdatum januari 2020. Dacht eerst dat het daaraan kan liggen maar heb nu doosjes meegekregen waar geen datum op staat. Zijn die dan nu ineens onbeperkt houdbaar? Dat kan toch niet.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Oeps, je hebt gelijk. De datum staat nu op een andere plek en is inderdaad ook op de strip gedrukt. Was me ontgaan.
Ik heb nog een doos of 4 met houdbaarheidsdatum januari 2020. Die gooi ik toch echt niet weg. De nieuwe die ik gekregen heb staat januari 2021. Ik neem aan dat het geen kwaad kan? Ze zijn immers goed verpakt.

Met wegtrekkers bedoel ik eerder het gevoel alsof je elk moment je bewustzijn kan verliezen. Met name als je staat of loopt.
Het is nog nooit gebeurt, ik ga meteen zitten of liggen als ik dat krijg.
En wat je zegt dat nare hoofd, allerlei sensaties. Jammer dat we die niet kunnen omruilen.

Jij ook een rustig en prettig weekend.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Tsja vaker extreem hoge tsh waardes gehad. Loop sinds eind 2014 hiermee te tobben. 3 ziekenhuizen dus 3 verschillende endocrinologen gehad en niemand weet hoe, wat en waarom. En zo verstrijken de jaren.
Gelukkig is het een tijd stabiel geweest met vrij weinig klachten. Ik merk wel wat mijn huisarts dinsdag zegt, misschien ga ik nog 1 poging wagen om naar een endocrinoloog te gaan.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Wegtrekkers bij mij; begin plots te trillen, hart klopt snel en het gevoel alsof je je bewustzijn kan verliezen. Ga dan snel zitten of liggen. Even later zakt het maar het bibberige en slappe gevoel blijven. Ik ga dan ook snel wat eten omdat ik denk dat het bloedsuikerdips zijn maar of dat klopt? Dit nare gevoel blijft uren of zelfs een dag of 1a2 hangen.

Dat op watten lopen had ik inderdaad niet meer na de B12 injecties. Ik reageer nu ook weer zo heftig op een dosiswijziging en dat had ik ook niet meer met die B12.
Ik had al wel gelezen dat een maagbeschermer de B12 opname verstoort, maar dat gebeurt als je dat oraal inneemt en bij mij wordt het in een spier geïnjecteerd. Ik injecteer nog steeds 2x per week dus dat is het ook niet. Maar qua heftigheid van de klachten dacht ik eerst ook alsof de B12 niets meer doet.

Het zal wel met alle medicatie te maken hebben denk ik dat de waardes nu weer zo vreemd zijn. Alsof alles weer tot rust moet komen. Balen want het ging best goed.

Jij sterkte morgen op de solkafdeling, ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.

Groetjes Knoffie
Plaats reactie