Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hallo allemaal

Ik ben 3 weken geleden opgehoogd van 50 naar 62.5. Dat ging best goed en ik voelde ook wat verbetering zowel qua energie als mentaal. Nu sinds 3 dagen slik ik weer een halfje meer. Dus nu 75
Maar nu voel ik me weer onrustig en emotioneel. Zou dat kunnen komen door deze ophoging?
Ik moet over 4 weken prikken.

Gr Tamara.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Het zou heel goed door de ophoging kunnen komen. In alle processen gebeurt er dan weer wat en dat geeft reuring. Ik zou het een week aanzien...
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Even een vraagje

Ik zit nu een week op 75Levo.
Veel hoofdpijn en onrust.
Nu denk ik dat het met de ophoging te maken heeft maar ik heb nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben
Ik hoor van een aantal mensen met schildklier problemen die slecht reageren op suiker en koolhydraten.
Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee? Ik overweeg om koolhydraten arm te gaan eten. Ik ben nogal een zoetekauw maar als het idd negatieve invloed heeft dan zal ik dat ook drastisch moeten minderen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes Tam.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dank he wel ik ga me er eens 8n verdiepen. Wat eet jij dan bv juist wel?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Ik zou als ik jou was voor nu mijn voedingspatroon vast houden (a la schijf van 5) en niet teveel wijzigen voor nu... Als je praktisch goed bent ingesteld en dan klachten ervaart zou ik gaan nadenken over extra wijzigingen. Koolhydraatarm/keto heeft op de langere termijn nl nadelen, wat mij heeft doen besluiten dat niet toe te passen. Zeker gezien mijn schildklierziekte.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Mamavan2

Wat voor nadelen kan dit hebben ?
Want dan moet ik er nog eens over nadenken.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Voor veel mensen is het goed minder koolhydraten te eten, daarmee bedoel ik snelle suikers die in frituur, koek, enz zitten.
Om af te vallen is het beter minder calorieën in te nemen. Of wel: balans in wat je opeet en verbruikt aan calorieen

Wat voor mij ook een belangrijke was is dat inname van de hoeveelheid koolhydraten van invloed is op de mate waarin het schildklierhormoon T4 (inactief - dus wat je slikt) wordt omgezet in het actieve schildklierhormoon T3.
Dus te weinig koolhydraten geeft een minder goede omzetting waardoor je juist minder goed gaat functioneren.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ben geveld door de griep. En dat net op de dag ik de griepprik zou halen.
Nu natuurlijk helemaal totaal uitgeschakeld. Nog tips om mezelf een beetje een boost te geven? .Ik weet dat ik gewoon moet uitzieken. Maar misschien qua voeding? .Ik kan nu trouwens opeens niet meer tegen banaan. Dat valt heel slecht. Nooit last van gehad. Kan dit ook nog met de schildklier te maken hebben?.
Baal enorm nu. Was net weer zover dat ik een half uur kon wandelen en even kwartiertje yoga kon doen.
Volgende week ook weer een ECG bij huisarts maken. Heb extra betablokker maar het blijft toch onrustig.
Hoop echt dat dat minder wordt.
Over 2 weken prikken.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Herkent iemand hier dat je mentaal zo weinig kunt hebben tijdens ophogen?
IK moet morgenvroeg naar huisarts en woensdag vroeg naar Tandarts.
Ik heb geen zenuwen voor wat ik daar moet doen maar kan gewoon lijkt wel de druk niet handelen. Dus vroeg op en de prikkels die beide dingen geven waar ik slecht tegen kan.
Ik raak dan bijna in paniek ervan.
Zo raar dit.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik denk dat heel veel mensen dat gevoel herkennen toen ze nog aan het instellen waren en ook nu nog als je even niet goed in je waardes zit. Ik in ieder geval wel dus vreemd is het niet. Even de tanden op elkaar en je proberen te ontspannen werkt zoveel beter als je er druk om maken. Het moet toch gebeuren.
Plaats reactie