versnelde hartslag bij hypo?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
sjit
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:06

versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door sjit »

Ik ben een tijdje terug geminderd met eutyrox. Dat ging een paar weekjes goed maar nu heb ik weer een snelle hartslag (en een bonshart :-) ), eigenlijk weer hetzelfde als toen ik te hoog ingesteld was met de eutyrox. Mijn vraag is: kun je, wanneer je te laag bent ingesteld en je dus weer hypo bent, als klacht een verhoogde hartslag hebben? Ik ging er van uit dat dat alleen t geval was bij een snelwerkende schildklier.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

Het schijnt wel voor te komen:
23% bij hypo's en 20% bij gezonde mensen.
Aldus 'Schildklierziekten, 2de druk, onder redactie van Wieringa en Krenning, blz 146'
Een erg klein verschil.

Wat is je FT4/TSH nu?
Of ben je nog niet 6 weken op een zelfde lagere dosis?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sjit
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:06

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door sjit »

Hallo Kiek,

sorry voor mijn late reactie maar wilde eerst bloed laten prikken en dat kon niet eerder. Mijn waarden zijn nu tsh 5.5, vrij t4 15.4
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

Hoi Sjit,

Dat zijn dan duidelijke hypowaarden!
Voel je je ook minder alert?
Vanaf je FT4 van 23 pmol/l met hartkloppingen zoefde je door je levothyroxineverlaging via je het gebied van 'ideale' waarden naar een FT4 van 15.4 pmol/l.

In dit patroon past bij jou een FT4 van tegen de 18 pmol/l. Je TSH is daarbij ca. 1 mU/l.
Die 18 pmol/l zou je een streefwaarde kunnen noemen.

Hoeveel levothyroxine slik je nu?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sjit
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:06

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door sjit »

Hoi Kiek,

bedankt voor je reactie. Fijn om te horen wat mijn streefwaarde zou kunnen zijn, ik heb dit nooit geweten. Ik gebruik nu 125 mcg eutyrox en om de paar dagen neem ik er 12,5 mcg bij. Nu wil ik iedere dag 12,5 mcg xtra innemen. Beetje langzaam opbouwen omdat de waardes bij mij zo snel schommelen. Blijf dat vreemd vinden, heb enkele jaren 200 mcg gebruikt en nu is 150 mcg teveel. Idd minder alert ja maar dat heb ik sinds aanvang van de schildklierproblemen :-)
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Pomtips »

Verhoogde hartslag is voor mij zeker herkenbaar bij hypo (en ook bij hyper). Hetzelfde geldt wat mij betreft voor: excessief zweten, haaruitval, zenuwachtig gevoel, depressieve klachten, rusteloosheid, slecht slapen, extreme vermoeidheid, obstipatie/diarree en alles wat ik nu nog vergeet.
Alleen bij hyper was bij mij de verhoogde hartslag meer constant. Bij hypo meer in fases. Meer alsof mijn hart op momenten probeert het hormoontekort te compenseren door harder te gaan werken.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
MM89
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:59

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door MM89 »

Hallo :)
Ik heb vorige week ten horen gekregen dat ik hypothyreoïdie heb (TSH: 8,27 - T4: 10,3 en TPO: 334,2), en heb hier al heel wat rondgelezen op het forum.

Voor het eerst kom ik echter iemand tegen die net als mij een hoge hartslag heeft, enorm zweten bij warmte, opgejaagdheid, trillen, spiertrekkingen (vooral in mijn kuiten maar ook vaak in mijn handen en oog),...
Daarnaast heb ik ook wel 'hypoklachten' zoals extreem moe zijn met momenten, spierzwakte, tintelingen, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, gewichtstoename,... maar toch voelt het voor mij eerder alsof ik 'hyper' ben.

Is daar een verklaring voor?

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

Hallo MM, welkom!

Misschien ben je afwisselend hyper/hypo?
Zulke situaties bestaan.
Akelig, hoor!

Je floepst dan niet van hyper naar hypo.
Dat kan niet. Omdat het stofje thyroxine zich niet zo snel laat afbreken.
Je zou dan een paar dagen een hyperperiode kunnen hebben, vervolgens in een redelijk normale periode, om een paar dagen later in een toenemende hypofase te komen.
Herken je zoiets?

Je zou dit kunnen controleren door je TSH/FT4 te laten prikken op een moment dat je al een dag of wat aan het hyperen bent: hoge hartslag- opgejaagdheid- zweten - trillen etc.
Dus proberen deze hyperwaarden te vangen.

Je TPO-antistoffen passen bij allerlei schildkliersituaties.
Ook bij dit soort wisselende toestanden.
Je zou je dokter kunnen vragen eens te kijken of er TSH-blokkerende antistoffen te vinden zijn. Soms tref je daarbij ook wisselende situaties.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Hi, ik voel me bij hypo (te weinig hormonen) ook nerveus, gejaagd en zweterig. Ik denk zelf dat dat komt doordat m’n lijf dan meer stresshormoon aanmaakt omdat het met te weinig ft4 moet zien te redden. Het kan er dus zeker bij horen. Veel sterkte!
MM89
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:59

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door MM89 »

Hallo Kiek en GeertjeS,

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties :)

@Kiek: ik kan me daar wel een beetje in vinden ja, iets om over na te denken en inderdaad eens te laten testen. Voorlopig eens afwachten tot de volgende bloedprik binnen een 4-tal weken, dan heb ik ook al wat kunnen wennen aan mijn medicatie. Ik krijg nu één levothyroxine (25 mg), en na 2 weken mocht ik er twee per dag nemen.

Ik heb ook inderdaad al gedacht aan een verhoogde cortisol ofzo, kan deze te hoog zijn? Is het nuttig om dit te laten testen?
Plaats reactie